Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 6 клас (нова програма) |
УРОК №8 ТЕМА: ІНДІЙСЬКІ МІФИ (ПРО СТВОРЕННЯ СВІТУ. ПРО СТВОРЕННЯ НОЧІ. ПРО ПОТОП)
Мета: ознайомити школярів з особливостями культури Давньої Індії; розпочати вивчення індійських міфів; розвивати в учнів логічне мислення, зв'язне мовлення; виховувати шанобливе ставлення до культури і традицій інших народів. Очікувані результати: учень (учениця) знає особливості культури Давньої Індії; знає зміст міфів, що аналізуються на уроці, розкриває їх загальнолюдське значення; володіє навичками виразного читання; може порівнювати міфи різних народів, робити узагальнення і висновки. Обладнання: підручник; хрестоматія; тексти про потоп з Біблії та тексти давньогрецького міфу про Девкаліона. Тип уроку: вивчення нового матеріалу та первинного закріплення знань, умінь, навичок. Вид уроку: комбінований. Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Здійснюється в ході уроку. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 0 Презентація та захист ілюстрацій учнів до давньогрецьких міфів IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Слово вчителя Одним із перших осередків людської цивілізації була Стародавня Індія. Ця країна розташовувалася на півострові Індостан, відокремленому від континенту (Євразії) високими горами, омитому водами Індійського океану. Тут вперше стали вирощувати бавовну, рис, цукрову тростину, першими приручили слонів. Давні індійці досягли великих успіхів у різних галузях науки. Саме вони винайшли цифри, якими ми зараз користуємося і які називаємо арабськими (але до арабів вони перейшли пізніше). У Стародавній Індії знали секрет виплавки чистого заліза. Навіть у наш час у лабораторіях вчені можуть добути лише кілька грамів такого матеріалу. У III ст. до н. е., вперше у світі, в Індії було створено лікарні. Досягнення давньоіндійської медицини успішно використовують і сучасні лікарі. Давньоіндійські астрономи першими встановили, що Земля обертається навколо своєї осі. ^ Стародавня Індія надзвичайно збагатила світову культуру. Буддизм, який зародився саме там, став однією зі світових релігій. Але задовго до його формування, ще у II тис. до н. е., давні індійці почали виражати свої уявлення про світ та сили, що панують у ньому, в міфах. Міфологічні сюжети впродовж усієї історії Індії знаходили втілення в образотворчому мистецтві, архітектурі, скульптурі. V. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, " ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ VI. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 0 Виразне читання міфу «Творення ночі» 10 Бесіда |І. Як в індійській міфології описується світ, на самому його початку? (Спочатку не було нічого: ні сонця, ні зірок, ні місяця.) Які стихії першими виникли з темряви хаосу? (Вода, а з неї — вогонь.) Як зародилося Золоте Яйце? (Від великої сили тепла, яку давав вогонь.) 4. Як утворилися небо, земля, повітря? (Із Яйця з'явився Брахма і розбив Яйце навпіл. Верхня його половина стала небом, нижня — землею, а між ними Брахма помістив повітря.) 5. Як з'явилися боги й асури? Зачитайте. 6. Чому боги борються з асурами? (Вони борються за владу над всесвітом.) III. Виразне читання міфу «Про створення ночі» 0 Бесіда 1. Ким були Ямі та Яма? (Першими смертними людьми.) 2. Що трапилося з Ямою? (Він помер.) 3. Як Ямі переживала біль втрати? (Ямі невтішно плакала. Оскільки ще не було ні дня, ні ночі, то на всі вмовляння вона відповідала: «Але ж він помер тільки сьогодні!») 4. Хто і як допоміг Ямі заспокоїтися? (Боги. Вони створили ніч. Ніч минула, настав ранок, Ямі втішилася і забула своє горе.) 5. Яка життєва мудрість висловлена в цьому міфові? («Зміна дня і ночі приносить забуття горю».) 0 Завдання учням 1. Згадайте прислів'я, які б перегукувалися із цим міфом. (Ранок вечора мудріший; час лікує; мудріше всього час, бо він все відкриває.) 2. Подумайте, чим можна пояснити подібність між «життєвою мудрістю» давніх індійців і українськими прислів'ями. (У житті людей різних країн багато спільного. Тому в різних народів є багато схожих прислів'їв та приказок, а деякі з них зародилися саме з міфів.) 0 Слово вчителя У міфах народів світу існують різні версії історії про всесвітній потоп. Є такі оповідки і в міфології Давньої Індії. За однієюз них, Ману, смертного сина бога сонця Вівасвата, попередив про майбутній потоп бог Вішну. Він прислав йому корабель і звелів Ману взяти на нього по парі усіх живих створінь і насіння всіх рослин та сісти туди самому. За іншою версією, найдавнішою, записаною до VI ст. до н. е., Ману врятувала риба., %. 0 Виразне читання міфу «Про потоп» 0 1. Бесіда Як до Ману потрапила риба? (Він побачив її у воді, вмиваючись. Риба попросила Ману про порятунок.) 2. Від якої небезпеки риба пообіцяла врятувати Ману? (Від всесвітнього потопу, який знищить усе живе на Землі.) 3. Як Ману вдалося пережити потоп? 0 Робота в групах ; Прочитайте різні версії легенди про потоп і перекажіть їх своїм однокласникам. (Учням роздаються тексти про потоп з Біблії та тексти давньогрецького міфу про Девкаліона.) 0 Завдання учням Порівняйте біблійну, давньогрецьку і давньоіндійську легенди про потоп. Знайдіть між ними спільні та відмінні риси. Як ви думаєте, чим їх можна пояснити? Коментар учителя Міфи складалися в настільки давні часи, що могли відображати події, які відбувалися ще до розселення людей по різних землях. Коли ж відбулося розділення на національності та держави, спільний міфологічний сюжет зазнав змін відповідно до культурних особливостей кожної народності. Іншою причиною наявності спільних рис у міфах може бути те, що описані події (як, наприклад, потоп) охоплювали надзвичайно велику територію і вплинули на життя всіх народів, породивши розповіді та легенди в різних культурах. VII. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК 0 Бесіда 1. Що нового ви дізналися про культуру Давньої Індії? 2. Назвіть богів і богинь Давньої Індії та сфери їхнього впливу. 3. Якою є тематика проаналізованих на уроці давньоіндійських міфів? 4. Які спільні риси є у вивчених вами міфів різних народів? Чим можна це пояснити? ; • 0 Літературна гра «Повтори вивчене» 1. Творець всесвіту в індійській міфології. (Брахма.) 2. Постійно боролися з індійськими богами за владу. (Асури.) 3. Перший смертний чоловік, за індійським міфом. (Яма.) 4. Головний персонаж індійського міфу про потоп. (Ману.) • VIII. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Підготувати повідомлення на тему «Єгипетська міфологія мистецтві». Прочитати міфи Давнього Єгипту («Ра та Апоп», «Як Тефнут покинула Єгипет»). Повторити поняття «міф», «міфологія». | |
Переглядів: 6466 | |
Всього коментарів: 0 | |