Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 5 клас (нова програма) |
Урок 11 Тема: Синтез фольклорних і літературних елементів у казках О.Пушкіна. Система образів Мета: працювати над розвитком навичок виразного читання віршованого твору, розкрити уславлення російської народної казки у вступі до поеми "Руслан і Людмила", звернути увагу на його структуру та образну систему; формувати навички порівняння літературного твору із творами фольклору; розвивати образне мислення, пам'ять, усне мовлення; виховувати любов і повагу до слова, інтерес до творчості О.Пушкіна. Обладнання: малюнки учнів, тлумачний словник В.І.Даля. Тип уроку: комбінований.
Зміст роботи Бесіда (перевірка домашнього завдання). - Що таке народна казка? Літературна? Що в них спільне, що відмінне? - Яких героїв літературних казок ви знаєте? Хто написав ці казки? - Які казки О. Пушкіна ви знаєте? Назвіть героїв цих казок. - Що було джерелом казкової творчості О.Пушкіна? Аргументуйте відповідь цитатами з уривка "Край лукомор'я...".
- Зверніть увагу на будову прологу. На які частини його можна поділити? Зачитайте їх. - Прочитайте першу частину. Яку частину народної казки вам нагадує цей уривок? (зачин). Наведіть відомі вам зачини. Яку функцію виконує зачин у народних казках? - Прочитайте другу частину. Виділіть у ній самостійні картини.. - Які рядки прологу ви віднесли б до заключних? Які твори фольклору мають подібні кінцівки? Наведіть приклади відомих вам кінцівок народних казок. - Якою картиною відкривається уривок "Край лукомор'я..."? Як ви уявляєте лукомор'є? - Назвіть головного героя першої частини. Пригадайте фольклорні твори, у яких зустрічається цей персонаж. Як його називають? - Друга частина прологу розпочинається словом "Там". Скільки разів повторюється це слово? Як ви думаєте, на що воно вказує? - З якими казковими та фантастичними створіннями ми зустрічаємось на початку другої частини уривку? - Хто в пролозі уособлює злі сили? За якими казками вони вам відомі? Поясніть походження їх імен. Повідомлення учнів. Перший учень. Хатка Баби Яги знаходиться у дрімучому лісі, і для того, щоб потрапити до неї, необхідно промовити такі слова: "Избушка, избушка! Стань к лесу задом, ко мне передом." У хатинці на печі лежить Баба Яга "костяная нога из угла в угол, нос в потолок врос." Вона відчуває запах людини і невдоволено говорить: "Фу, фу, фу! Бывало русского духа слыхом не слыхать, видом не видать, а ныне русский дух сам в ложку садится и в рот валится". - Чому ж Баба Яга не виносить «русского духа», тобто запаху людини? (Дослідники фольклору стверджують, що Яга - мрець, який охороняє вхід в царство померлих.) - Казкова картина хатинки Баби Яги змінюється виходом із морських глибин тридцяти витязів. Згадайте, в якій казці Пушкіна ми знаходимо продовження цієї картини? Другий учень. В свете есть иное диво: Море вздуется бурливо, Закипит, подымет вой, Хлынет на берег пустой, Разольется в шумном беге, И очутятся на бреге, В чешуе, как жар горя, Тридцать три богатыря, Все красавцы удалые, Великаны молодые, Все равны как на подбор, С ними дядька Черномор. («Сказка о цареСалтане») - Хто в пролозі, окрім Баби Яги, уособлює злі сили? У яких казках ви з ними зустрічались? Третій учень. Образ чаклуна - старого карлика, який літає у повітрі, прийшов із відомої російської народної казки "Три підземних царства". Ім'я Кащея Безсмертного пов'язано зі словом "кістка" (рос. "кость") і стало характеристикою самого образу, який за тлумаченням В.І. Даля означає "изнеможденного непомерно худобою человека, особенно старика, скрягу, скупца.., корпящего над своею казною". Пушкін дотримується цього тлумачення. - Прочитайте заключну частину вступу. Чим вона відрізняється від традиційної казкової кінцівки? - Як ви розумієте слова "и мед я пил"? - Знайдіть і прочитайте головні рядки вступу. Як ви їх розумієте?
- Назвіть основні казкові картини вступу до поеми "Руслан і Людмила". - Яких фантастичних, казкових персонажів ви зустріли, коли читали уривок? - Хто з них уособлює добрі, злі сили? - Як закінчуються народні казки? Як Пушкін закінчує вступ до "Руслана і Людмили"? - Прочитайте головні рядки вступу. Як ви їх розумієте? Домашнє завдання. Вивчити вступ до поеми "Руслан і Людмила" напам'ять. | |
Переглядів: 495 | |
Всього коментарів: 0 | |