Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 8 клас (нова програма)

УРОК № 26 Тема. Узагальнення й тематичне оцінювання за розділом IV «Османська імперія. Країни Східної Європи у XVI — першій половині XVIIІ ст.».

Урок № 26

Тема.       Узагальнення й тематичне оцінювання за розділом IV «Османська імперія. Країни Східної Європи у XVI — першій половині XVIIІ ст.».

Мета:      оцінити навчальні досягнення учнів, набуті під час вивчення розділу IV «Османська імперія. Країни Східної Європи у XVI — першій половині XVIIІ ст.».

Обладнання:     аркуші із завданнями (I і II варіанти).

Тип уроку:   перевірка знань.

Очікувані результати:  учні зможуть перевірити свої знання, уміння та навички, набуті під час вивчення розділу IV «Османська імперія. Країни Східної Європи у XVI — першій половині XVIIІ ст.».

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація знань

Евристична бесіда

Учитель організовує евристичну бесіду за матеріалами розділу IV «Османська імперія. Країни Східної Європи у XVI — першій половині XVIIІ ст.».

III. Перевірка знань, умінь та навичок

Тестові завдання

I варіант

1.  На яких континентах розташовувалася Османська імперія у період свого розквіту?

А  Азія та Америка

Б   Європа та Азія

В   Азія та Африка

Г   Європа, Азія та Африка

2.  Які держави увійшли до складу Речі Посполитої?

А  Литва та Польща

Б   Московська держава та Польща

В   Литва та Московська держава

Г   Кримське ханство та Польща

3.  Як називалася війна Росії та Швеції у 1700—1721 рр.?

А  Північна

Б   Шведська

В   Південна

Г   Російська

4.  Установіть відповідність між поняттями та їхніми визначеннями.

1   фільварок

2   стрільці

3   експансія

4   оброк

А  прагнення держави захопити нові території

Б   велике господарство, що ґрунтується на панщині

В   постійні військові в Московському царстві

Г   натуральні та грошові платежі селян феодалам

Д  форма залежності селянина від землевласника

5.  Укажіть, про кого йдеться.

За часів його правління Османська імперія досягла вершини своєї могутності. У результаті численних війн значно розширив територію Османської імперії. Реформував адміністрацію, армію, фінанси. Був також меценатом і поетом. Його четвертою дружиною була Гюрем Султан, яку в Європі знали під іменем Роксолана.

А  Аббас I

Б   Селім I

В   Надір

Г   Сулейман I

6.  Установіть хронологічну послідовність подій.

А  об’єднання турків-османів

Б   Віденська битва

В   підкорення Угорщини

Г   захоплення Константинополя

7.  Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер поняття або назви.

1) Варшава, 2) фільварок, 3) бояри, 4) Литовські статути, 5) греко-католики, 6) опричнина, 7) стрільці, 8) Москва, 9) Боярська дума.

Річ Посполита

Московське царство

 

 

 

8.  Складіть план відповіді за темою «Формування Османської імперії».

9.  Складіть порівняльну характеристику Московської держави та Речі Посполитої за самостійно визначеними критеріями.

10. Побудуйте причиново-наслідковий ланцюжок про укладення Берестейської унії за планом: причини — привід — події — наслідки.

11. Зобразіть структуру правління Речі Посполитої у вигляді схеми.

12. Проаналізуйте текст з історичного документа та дайте відповіді на запитання.

Із Люблінської унії (про права поляків і литовців)

Усі закони й постанови, хоч би які вони були і хоч би з якої причини видані в Литві проти польського народу, щодо заняття вищих і яких завгодно посад, що передаються й доручаються нами, також щодо маєтків і земель, щодо придбання земель і володіння ними у Великому князівстві Литовському… — усі такі закони, погодженням з усіма чинами, скасовуємо… Віднині як поляк у Литві, так і литовець у Польщі можуть купити маєток і оселитися будь-яким законним способом, і можуть за законом обіймати посаду в тій землі, у якій осядуть. Щодо духовних посад, то ми роздаватимемо їх на власний розсуд, як і було досі, не звертаючи уваги на осілість особи в тій країні.

1)  Коли була прийнята Люблінська унія?

2)  Які права отримували поляки та литовці?

3)  Чому до підписання Люблінської унії існували закони, які потрібно було скасувати?

4)  Чому в документі окремо виділені духовні особи?

 

II варіант

1.  Укажіть тип державного устрою Османської держави в Нові часи.

А  монархія

Б   анархія

В   республіка

Г   федерація

2.  На чому ґрунтувалося фільваркове господарство?

А  капіталістичні відносини

Б   панщина

В   використання сільгосптехніки

Г   рабська праця

3.  Яку назву отримала абсолютна монархія в Московському царстві?

А  самодержавство

Б   конституційна монархія

В   релігійна монархія

Г   імперія

4.  Установіть відповідність між поняттями та їхніми визначеннями.

1   редут

2   колегія

3   Синод

4   губернатор

А  державний орган, пізніше міністерство

Б   державний орган з управління церквою

В   чиновник, який керував частиною території

Г   військова споруда, земляне укріплення

Д  натуральні та грошові платежі селян феодалам

5.  Укажіть, про кого йдеться.

Він відзначився в роки царювання Івана IV Грозного. Був фактичним правителем Московського царства за часів іншого царя, який був одружений із його сестрою. Невдовзі Земський собор призначив його на престол. Дотримувався політики централізації держави і посилення царської влади, яку здійснювали його попередники. Спираючись на дворянство, продовжував боротьбу з боярством. Звільнив поміщицькі землі від податків, видав укази про розшук і повернення поміщикам селян-утікачів, про закріпачення закабалених холопів. Роздавав дворянам конфісковані боярські і церковні землі.

А  Іван Болотников

Б   Василій Шуйський

В   Борис Годунов

Г   Михайло Романов

6.  Установіть хронологічну послідовність подій.

А  обрання Бориса Годунова царем

Б   початок правління династії Романових

В   опричнина

Г   початок правління Івана IV Грозного

7.  Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер поняття або назви.

1) Смута, 2) сейм, 3) створення центральних органів управління — приказів, 4) шляхта, 5) фільварок, 6) поява стрілецького війська, 7) опричнина, 8) уніати, 9) підкорення Сибіру.

Річ Посполита

Московське царство

 

 

 

8.  Складіть план відповіді за темою «Реформи Петра I».

9.  Складіть порівняльну характеристику Османської імперії та Московського царства за самостійно визначеними критеріями.

10. Побудуйте причиново-наслідковий ланцюжок про опричнину за планом: причини — привід — події — наслідки.

11. Зобразіть структуру правління Московської держави у вигляді схеми.

12. Проаналізуйте науковий текст про Соборне уложення і дайте відповіді на запитання.

Новий закон звеличував особу царя. Другий і третій розділи Уложення спеціально присвячувалися йому. Один із цих розділів називався «Про государеву честь і як його, государя, здоров’я оберігати». Лише те, що держава брала на себе обов’язок оберігати життя й недоторканність царської особи, говорить про надзвичайний стан царя. <…>

А тепер цар перетворювався на щось подібне до бога на землі. Саме від цього моменту цар почав правити, тобто розпоряджатися на власний розсуд долею країни й будь-якої, навіть найбільш високопоставленої людини. Від 1653 р. припинили скликати Земські собори. Боярська дума ще зберігалася, але її роль в управлінні державою значно зменшилася. Один із сучасників стверджував, що цар «усякі великі й малі справи своєї держави учиняє власною волею, а з боярами та думними людьми радиться про те мало».

1)  У якій державі був прийнятий цей документ?

2)  Про кого йдеться в тексті статті?

3)  Про що розповідає стаття?

IV. Домашнє завдання

Повторіть матеріал вивченого розділу.

 

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (23.05.2022)
Переглядів: 323 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: