Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 8 клас (нова програма)

Урок № 20 Тема. Тридцятилітня війна.

Урок № 20

  • Тридцятилітня війна.

Мета: сформувати уявлення учнів про міжнародні відносини у Нові часи; створити умови для розуміння причин Тридцятилітньої війни; розглянути її перебіг подій та результати; встановити зв’язок між політичним та економічним розвитком держав та шляхами розв’язання міжнародних проблем; охарактеризувати діяльність полководців, які брали активну участь у Тридцятилітній війні; розвивати вміння порівнювати держави-учасниці у Тридцятилітній війні та висловлювати власну думку про значення Тридцятилітньої війни.

Основні поняття та назви: система європейського балансу, Тридцятилітня війна, Католицька ліга, Протестантська унія, «празька дефенестрація», Вестфальський мир.

Основні дати та події: 1618—1648 рр. — Тридцятилітня війна, 1618—1624 рр. — Чеський період війни, 1625—1629 рр. — Данський період війни, 1630—1635 рр. — Шведський період війни, 1635—1648 рр. — Франко-шведський період війни, 1648 р. — Вестфальський мир.

Історичні постаті: Фердинанд II Габсбург, Крістіан IV, Альбрехт Валленштейн, Густав II Адольф.

Обладнання: підручник, карти світу, Європи, текст із наукової праці, контурні карти.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні навчаться: називати основні дати, пов’язані з Тридцятилітньою війною; показувати на карті перебіг Тридцятилітньої війни; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни та поняття; характеризувати діяльність полководців, які брали активну участь у Тридцятилітній війні; наводити приклади розв’язання міжнародних проблем різними шляхами; порівнювати держави-учасниці у Тридцятилітній війні; висловлювати власну думку про значення Тридцятилітньої війни.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Перевірка домашнього завдання

Учні зачитують підготовлені вдома твори-есе за темою «Вплив монархічної влади на розвиток цивілізації».

III. Вивчення нового матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1. Передумови й причини Тридцятилітньої війни.

2. Початок війни. Чеський період (1618—1624 рр.).

3. Хід війни.

4. Армія та населення у Тридцятилітню війну.

5. Вестфальський мир 1648 р.

Випереджальне запитання

Чи була Тридцятилітня війна війною «за чистоту віри»?

1. Передумови й причини Тридцятилітньої війни

Робота з картою

Учитель пропонує учням показати на карті Європи Нового часу централізовані та роздроблені країни.

Відповідь: роздроблені — Німеччина, Італія; централізовані — Англія, Франція, Іспанія.

Варіант 1

Розповідь учителя

У XVIІ ст. політична ситуація в Європі суттєво змінилась. На карті Європи з’явилися централізовані держави — Англія, Франція та Іспанія, які намагалися впливати на політичні та економічні процеси. У той самий час Німеччина та Італія залишилися роздробленими. Крім того, Реформація провела певну межу між державами, які стали використовувати релігійні процеси в політиці, або коли політика починала залежати від релігії.

Політичні, релігійні, економічні суперечності у Європі переросли у війну, яка охопила майже всю Європу та більшість європейських держав. Війна тривала протягом 1618—1648 рр. і отримала назву Тридцятилітня. Кожна країна мала свої причини для участі у цій війні.

За правління Карла V провідна роль у політичному житті Європи належала династії Габсбургів. Після його смерті династія поділилася на іспанську (Іспанія, Португалія, Нідерланди, південь Італії та колонії в Америці) і авестійську (Священна Римська імперія, Богемія, Угорщина, Хорватія). На початку XVII ст. Габсбурги об’єдналися для посилення впливу на Європу під прапором Контрреформації.

Франція, яка опинилася практично в оточенні володінь Габсбургів, виступала проти посилення їх впливу у Європі та за зміцнення власної гегемонії серед європейських держав.

Голландія продовжувала боротьбу за незалежність, оскільки Іспанія не визнала Республіку Об’єднаних провінцій.

Швеція планувала в результаті переможної війни перетворити Балтійське море на внутрішнє на своїй території.

Данія зазіхала на німецькі землі й узбережжя Балтійського моря.

Англія намагалася, з одного боку, протидіяти посиленню Габсбургів, а з другого — не допустити посилення Франції.

Кожна з держав-учасниць Тридцятилітньої війни намагалася отримати певні економічні та територіальні вигоди. Крім того, у країнах Європи тривали процеси Реформації та Контрреформації.

Варіант 2

Робота з підручником

Учитель пропонує учням, опрацювавши відповідний матеріал підручника, встановити відповідність між назвами держав та їх метою в Тридцятилітній війні.

1 Іспанія

2 Франція

3 Голландія

4 Данія

5 Швеція

6 Англія

А утворення єдиної християнської держави у Європі на чолі з Габсбургами

Б супротивник Габсбургів, установлення власної гегемонії у Європі

В боротьба з Іспанією за незалежність і верховенство власного торговельного флоту

Г боротьба за землі в Північній Німеччині та Балтійське море

Д Балтійське море — «внутрішнє море» країни

Е боротьба за власні інтереси, перешкоджання зміцненню держав континенту

2. Початок війни. Чеський період (1618—1624 рр.)

3. Хід війни

4. Армія та населення у Тридцятилітню війну

5. Вестфальський мир 1648 р.

Варіант 1

Розповідь учителя

Німеччина залишалася роздробленою країною. Крім поділу за територіальною ознакою, виник ще й релігійний поділ — частина князів були протестантами, решта — католиками. Німецькі землі стали основною територією подій Тридцятилітньої війни.

Після обрання імператором Священної Римської імперії Рудольфа II посилилася боротьба з протестантами. У відповідь на тиск протестантські князі Німеччині у 1608 р. об’єдналися у Протестантську унію, яку очолив курфюрст Фрідріх Пфальцський. А католицькі князі створили Католицьку лігу на чолі з Максиміліаном Баварським. Обидва табори шукали союзників. Католицьку лігу підтримали Габсбурги та Папа Римський, а Протестантську унію — протестантські країни (Голландія, Данія, Швеція та Англія) і католицька Франція, яка не бажала посилення впливу Габсбургів.

Приводом до війни стали події в Чехії. Чеське королівство входило до складу Священної Римської імперії за умови дотримання прав протестантів. Але проголошення Рудольфа Штирійського майбутнім імператором і чеським королем викликало повстання у Чехії. 23 травня 1618 р. в Празі натовп протестантів увірвався до ратуші і викинув із вікна імператорських представників («празька дефенестрація») (усі вони вижили). Так розпочалася Тридцятилітня війна.

Події Тридцятилітньої війни поділяють на чотири періоди: Чеський, Данський, Шведський, Франко-шведський.

1) Чеський період

Із Чехії було вигнано єзуїтів та оголошено про позбавлення Фердинанда II влади. Чеський сейм обрав королем Фрідріха Пфальцського. Чеські війська під його командуванням здобули низку перемог над арміями Габсбургів і дійшли до околиць Відня. Але успіх був тимчасовим. Війська Католицької ліги вдерлися в Чехію, і 8 листопада 1620 р. в битві при Білій Горі біля Праги чеські війська були розбиті. Здійснювався терор проти протестантів: почала діяти інквізиція, заборонялася чеська мова, нищилися праці чеських учених. Землі протестантів переходили до католиків.

Тим часом війська імператора і Католицької ліги на чолі з Тіллі рушили далі на німецькі землі й захопили володіння Фрідріха Пфальцського.

2) Данський період

Успіхи Габсбургів викликали занепокоєння у протестантських правителів країн Європи. Воєнні дії проти Габсбургів почала Данія. Отримавши субсидії від Англії і Голландії, данський король Крістіан IV вторгся в Німеччину. Спочатку наступ Данії був успішним. В імператора Фердинанда II не вистачало коштів на утримання армії, і він погодився на пропозицію Альбрехта Валленштейна, який запропонував створити армію найманців за принципом «війна годує війну», тобто утримувати армію за рахунок пограбування місцевого населення. Новостворена армія Валленштейна завдала кілька поразок данській армії, після чого Данія підписала мирну угоду. Але цей мир не приніс спокою Німеччині. Найманці Валленштейна продовжували грабувати населення протестантських князів і міст. За вимогою Католицької ліги імператор усунув А. Валленштейна та наказав розформувати армію.

3) Шведський період

Справа протестантів була майже програна, але у війну вступила Швеція. Улітку 1630 р. шведський король Густав II Адольф висадився у Померанії з невеликою, але досвідченою армією, яка успішно розпочала наступальні дії. Армія імператора була розбита, і шведи увійшли до Баварії. Імператор Фердинанд II знову звернувся до Валленштейна. Він швидко сформував армію і рушив на шведів. Сили противників були рівними. Вирішальна битва відбулася у 1632 р. при Лютцені. Обидві армії зазнали значних втрат, загинув Густав II Адольф. Армія Валленштейна відійшла до Чехії, але у 1634 р. Валленштейн знову був усунутий від командування, а невдовзі вбитий заколотниками. Імперська армія завдала поразки шведам у 1634 р. Наближалася перемога, але у війну вступила Франція.

4) Франко-шведський період

У 1635 р., уклавши військовий договір зі Швецією, Франція розпочала бойові дії. Війна охопила німецькі землі, Нідерланди й Італію, Піренеї. Жодна зі сторін не мала сил для перемоги, проте перевага поступово переходила до супротивників Габсбургів. У 1642 р. біля Лейпцига шведи розбили імперські війська. У 1643 р. французи перемогли іспанців при Рокруа. Франко-шведські війська вдерлися в Баварію, нависла загроза захоплення Відня. Імператор Фердинанд II погодився на умови союзників.

Переговори тривали сім років, і в 1648 р. був укладений Вестфальський мир, який підбив підсумки Тридцятилітньої війни.

Переможці отримали значні території. Франції відійшли міста Мец, Туль, Верден та землі Ельзасу, остаточно були підтверджені права на Лотарингію. Швеція отримала Східну та частину Західної Померанії. Було визнано незалежність Швейцарії та Голландії. Вестфальський мир закріпив роздробленість Німеччини. Німецькі князі домоглись визнання своїх суверенних прав і мали укладати угоди з іноземними державами.

У Німеччині війна призвела до жахливих наслідків: були знищені сотні міст і сіл, кількість населення скоротилася до 10 млн осіб, торгівля та ремесла занепали, поля були витоптані. Не менших втрат зазнали й інші учасники війни. У Чехії з 2,5 млн людей вижили 700 тис. Країни були виснажені, розвиток ремесла та торгівлі зупинився. Європою блукали тисячі злодіїв, що грабували населення.

Війна між Іспанією та Францією завершилася аж у 1659 р. підписанням Піренейського миру.

Варіант 2

Робота з підручником

Опрацюйте відповідний матеріал підручника та за планом заповніть таблицю.

Зразок відповіді

Тридцятилітня війна

План характеристики

Характеристика

Причини

Боротьба Габсбургів із супротивниками за гегемонію у Європі. Боротьба між католиками та протестантами

Характер

Спочатку релігійна боротьба між католиками та протестантами, а потім — війна за панування у Європі (після вступу у війну проти Габсбургів католицької Франції)

Супротивники

Антигабсбурзька коаліція (Англія, Франція, Голландія, Швеція, Данія):

1608 р. — створення Протестантської (Євангелічної) унії німецьких князів-лютеран

Габсбурзька коаліція (Іспанія, країни Священної Римської імперії):

1609 р. — створення Католицької ліги німецьких князів-католиків

Привід

23 травня 1618 р. — повстання в Чехії. У Празі викинули з вікна ратуші трьох урядовців

Чеський період

• 1618—1624 рр.

• Чехи позбавили Фердинанда II влади.

• Фердинанд II уклав союз із Католицькою лігою, отримав гроші від Папи Римського.

• Листопад 1620 р. — розгром чеського війська в битві біля Білої Гори (Прага). Війська Католицької ліги рушили на Німеччину

Данський період

• 1625—1629 рр.

• У війну втрутилася Данія. Король Крістіан IV спрямував війська проти Католицької ліги.

• Фердинанд II створив 100-тисячну армію на чолі з Альбрехтом Валленштейном (армія найманців утримувалася за рахунок завойованих територій).

• Данія була розбита

Шведський період

• 1630—1635 р.

• У війну вступила Швеція.

• Армія короля Густава Адольфа висадилася на півночі Німеччини й зайняла більшу частину Німеччини.

• У битві біля Лютцена армія А. Валленштейна відступила, але Густав Адольф загинув.

• А. Валленштейн звинувачений у зраді, був убитий за наказом імператора

Франко-шведський період

• 1635—1648 рр.

• Вступ Франції у війну.

• Перемоги франко-шведської армії.

• Виснаження воюючих сторін.

• Розорення земель Німеччини, Чехії та Австрії

Результати

• 1648 р. — підписання Вестфальського миру.

• Втрата Габсбургами панівного становища у Європі.

• Отримання Швецією земель у Північній Німеччині.

• Отримання Францією Ельзасу та Лотарингії.

• Визнання незалежності Голландії та Швейцарії.

• Завершення епохи релігійних війн.

• Закріплення роздробленості Німеччини.

• Розорення німецьких земель.

• Загибель кількох мільйонів жителів Європи.

• Нове політичне становище у Європі

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Тестові завдання

1. Установіть відповідність між іменами історичних постатей та їхніми титулами.

1 Фердинанд II

2 А. Валленштейн

3 Крістіан IV

4 Густав II Адольф

А Шведський король

Б Данський король

В Французький король

Г Німецький полководець чеського походження

Д Імператор Священної Римської імперії

2. Установіть хронологічну послідовність періодів Тридцятилітньої війни.

А Шведський період

Б Чеський період

В Данський період

Г Франко-шведський період

Робота з документом

Прочитайте текст із наукової праці і дайте відповіді на запитання.

Із праці І. Крип’якевича

Релігійні справи під кінець війни не мали вже такого значення, як у перших роках. Особливо від часу, коли католицька Франція розпочала війну з католицькими Габсбургами, знати було, що релігійні питання уступили на другий план супроти політичних. Вестфальський мир перевів повну рівноправність євангеліків з католиками; у так званій державній депутації, що приготовляла проекти законів, і в державному трибуналі обидві сторони мали рівне число голосів. Релігійну толеранцію поширено також на гельветське віросповідання, тобто кальвіністів. Щодо церковних маєтностей, то прийнято 1624 р. за так званий нормальний рік; це значить, що добра, секуляризовані до того часу, залишилися при євангеліках. Папа Інокентій X запротестував проти цієї постанови, але не був у силі її змінити. Тридцятилітні криваві змагання виказали, що релігійна толеранція мусить стати основним принципом у конфесійних відносинах.

Тридцятилітня війна страшно відбилася на господарському і культурному стані Німеччини. Великі простори держави були обезлюднені, хліборобство і промисловість занепали. Німеччина перестала відігравати роль у світовій торгівлі. Зупинився також розвиток мистецтва і письменства, чимраз більше зростали чужі культурні впливи, особливо французькі. Німеччина втратила також значення у міжнародній політиці: розвинувся партикуляризм малих держав, бо кожний найменший князь мав право вести свою окрему політику.

Занепала також могутність Габсбургів. Австрійська лінія габсбурзького роду втратила впливи у Німеччині й опирала свою владу тільки на дідичних країнах, — але й ці землі з уваги на воєнне знищення небагато давали доходів цісарському дворові. Так само й іспанська монархія понесла невдачі у війні і в європейській політиці втратила давній провід. На першому місці стояли тепер переможці у Тридцятилітній війні — Франція і Швеція.

  1. Чи погоджуєтесь ви з висновками вченого щодо релігійної сфери у Тридцятилітній війні? Доведіть свою думку.
  2. Які наслідки для Німеччини мала Тридцятилітня війна? Чому?
  3. Як змінилася політична карта Європи після Тридцятилітньої війни?

Робота з контурною картою

Позначте на контурній карті: держави-учасниці Тридцятилітньої війни; держави, що підтримували Католицьку лігу, та держави, що підтримували Євангелічну унію; місто, події в якому стали приводом до початку Тридцятилітньої війни.

V. Підсумки уроку

Учитель вибірково перевіряє виконання завдань, зупиняється на типових помилках.

Висновки

Тридцятилітня війна змінила політичну карту Європи — затвердилися незалежні держави Голландія та Швейцарія, Німеччина залишилася роздробленою країною, відбулося формування кордонів держав. Сформувалася система міжнародного балансу, вплив Габсбургів суттєво послабився. Разом із тим Тридцятилітня війна не розв’язала релігійних суперечностей і заклала підвалини для подальших реваншистських дій.

Відповідь на випереджальне запитання

Тридцятилітня війна спочатку дійсно була війною «за чистоту віри», але згодом перетворилася на засіб для розв’язання політичних проблем.

VI. Домашнє завдання

  1. Опрацюйте текст § 18.
  2. Порівняйте війни Нового часу з війнами Стародавнього світу та Середньовіччя. Що змінилося? Чому?
  3. Підготуйтеся до уроку узагальнення й тематичного оцінювання за розділом III «Держави Західної Європи в XVI—XVII ст.».

 

Урок № 20

Тема.       Тридцятилітня війна.

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (21.01.2018)
Переглядів: 2714 | Рейтинг: 5.0/1

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: