Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 7 клас

Урок № 8 Повторення та систематизація знань за темою «Середньовічний світ Західної Європи»

Урок № 8

Повторення та систематизація знань за темою
«Середньовічний світ Західної Європи»

Мета: узагальнити уявлення учнів про особливості розвитку середньовічного суспільства; оцінити навчальні досягнення учнів, набуті під час вивчення теми; формувати вміння порівнювати античний і середньовічний світи; визначити закономірності й особливості становлення та розвитку середньовічного суспільства, ролі держави, станів, впливу зовнішніх та внутрішніх чинників на суспільство; висловлювати власну думку та поважати думку інших.

Обладнання: карта світу, Європи, фішки для проведення гри «Брейн-ринг».

Тип уроку: повторення й систематизації знань, умінь і навичок.

Очікувані результати: учні навчаться: називати основні дати розвитку середньовічного суспільства, основні заняття людей, головні винаходи людства доби Середньовіччя, характерні риси духовного життя та найвідоміші міста; показувати на карті напрямки території варварських королівств та Франкської держави, основні напрямки руху населення під час Великого переселення народів та внутрішньої колонізації Європи, основні торговельні шляхи; застосовувати та пояснювати на прикладах основні поняття та терміни; описувати середньовічне місто, феодальний замок, інтер’єр житла, транспорт, зброю та військове спорядження; порівнювати античне і середньовічне місто, побут, житло, одяг античної та середньовічної людини, різні стани середньовічного суспільства; висловлювати власне судження щодо причин феодальної роздробленості, появи середньовічних міст, рівня розвитку техніки, транспорту.

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань і вмінь

Перевірка творчого домашнього завдання

Двоє-троє учнів порівнюють одяг різних верств населення Середньовіччя.

  1. Повторення й систематизація знань

Проблемне питання

До чого привів принцип васалітету в Європі?

Гра «Брейн-ринг»

Методика проведення. Учні об’єднуються в чотири команди. У І раунді команди розігрують кілька запитань[1]. Відповідає команда, учень із якої підняв руку першим. У випадку, якщо команда відповість неправильно, право на відповідь отримують суперники. За кожну правильну відповідь учень отримує фішку, які будуть ураховуватися наприкінці уроку. За результатами І раунду до ІІ раунду потрапляють дві команди. (Учні з команд, що не пройшли до ІІ раунду, мають право відповідати на запитання, якщо жодна з команд-учасниць не надасть правильної відповіді.) ІІІ раунд являє собою змагання учнів команди-переможниці (кожний учень грає індивідуально).

Запитання для І і ІІ раундів

  1. Як називається переселення різних племен у IV—VII ст.? (Велике переселення народів)
  2. Яка варварська держава виникла на території сучасної Франції? (Держава франків)
  3. Які германські племена заснували державу в Північній Африці? (Вандали)
  4. Яка династія стала засновницею Франкської держави? (Меровінги)
  5. Як звали найвідомішого представника Меровінгів? (Хлодвіг)
  6. Хто з європейських королів першим прийняв християнство? (Хлодвіг)
  7. У якому документі були записані судові звичаї франків? («Салічна правда»)
  8. Як називали правителів за часів Меровінгів? (Майордоми)
  9. Хто з майордомів став королем? (Піпін Короткий)

10. Біля якого міста франки розбили арабів і припинили їх завоювання? (Пуатьє)

11. Як називалася земля, яку отримував воїн за службу? (Феод, або бенефіцій)

12. Як називали власників земельного наділу, який надавався за службу? (Феодал)

13. Як називають державу, влада в якій належить одній особі та передається в спадок? (Монархія)

14. Як називали спадкового голову держави в монархії? (Монарх, король)

15. Хто став першим імператором Середньовіччя? (Карл Великий)

16. Як називалася угода між синами Карла Великого про розподіл імперії? (Верденська угода)

17. Яка хвороба дістала назву «чорна смерть»? (Чума)

18. Як називали особисту залежність одних феодалів від інших? (Васалітет)

19. Як називався вищий феодал щодо нижчого? (Сеньйор)

20. Як називався феодал, який отримував від сеньйора землю та служив йому? (Васал)

21. Яку назву мають великі групи населення, які вирізняються своїми спадковими правами та обов’язками? (Стани)

22. Який стан представляли «ті, що моляться»? (Духовенство)

23. Яка релігія була поширена в Європі? (Християнство)

24. Хто очолював християнське духовенство Західної Європи? (Папа Римський)

25. Як називали важкоозброєного воїна-кіннотника? (Рицар)

26. Як називалася монархія, обмежена представницьким органом влади? (Станова монархія)

27. Яку назву мав представницький орган влади в Англії? (Парламент)

28. Як називався орган місцевого самоврядування? (Магістрат)

29. Як називалася обрана людина, яка очолювала місто? (Бургомістр, мер)

30. Як називався будинок, де засідала місцева влада? (Ратуша)

31. Як називалися професійні організації ремісників? (Цехи)

32. Як називався зразковий виріб для вступу до цеху? (Шедевр)

33. Як називається плата за право торгувати або провезення товару? (Мито)

34. Як називається надання грошової позики за великий відсоток? (Лихварство)

35. Як називалося об’єднання торговців? (Гільдія)

36. Яка найбільша гільдія діяла на півночі Європи? (Ганза)

Запитання для ІІІ раунду

  1. Що таке натуральне господарство? (Господарство, у якому продукти праці виробляються не для обміну на ринку, а для задоволення внутрішньогосподарських потреб, здебільшого для особистих потреб виробників.)
  2. Що таке «феодальна драбина»? (Система взаємопідпорядкування всередині класу феодалів, що ґрунтується на відносинах «сеньйор—васал». На вищих «сходах» перебували найбільші, потім — середні, на нижчих — дрібні феодали.)
  3. Чим цех відрізнявся від гільдії? (Цех — це об’єднання ремісників, а гільдія — об’єднання торговців.)
  4. Як вогнепальна зброя вплинула на рицарів? (Зникла необхідність в обладунках та багаторічній підготовці рицарів.)
  5. Як вогнепальна зброя вплинула на феодальні замки? (Змінилися захисні споруди, зникла необхідність у високих мурах, підйомному мості та інших захисних засобах.)
  6. Чому «Європа лісів» перетворилася на «Європу полів»? (Ліси були знищені людиною для створення полів та для опалення й будівництва.)
  7. Як винахід хомута та збруї вплинув на розвиток сільського господарства? (Стало можливим запрягати в плуг не тільки волів, але й коней, що пришвидшило оранку та дозволило перевозити продукти.)
  8. Як верхньобійне водяне колесо вплинуло на розвиток суспільства? (Розширення виробництва, збільшення виготовлення товарів, розвиток торгівлі, зменшення кількості людей, задіяних у виробництві.)
  9. Чи міг васал герцога бути васалом короля? (Відповідно до принципів васалітету не міг, оскільки був васалом герцога — «Васал мого васала — не мій васал».)

10. Для чого створювалися гільдії? (Для захисту торговців, для розвитку торгівлі.)

  1. Підсумки уроку

Оцінювання роботи учнів на уроці.

Відповідь на проблемне питання

Принцип васалітету, особливо його постулат «Васал мого васала — не мій васал», став однією з причин феодальної роздробленості.

  1. Домашнє завдання

Підготуйтеся до узагальнення знань за темою «Середньовічний світ Західної Європи».

 

[1] Кількість запитань у кожному раунді визначає вчитель.

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 7 клас | Додав: uthitel (04.09.2018)
Переглядів: 846 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: