Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма)

Урок № 41 Практичне заняття «Спартанський поліс»

Урок № 41

Практичне заняття «Спартанський поліс»

Мета уроку: з’ясувати особливості суспільно-політичного життя в Спарті, сформувати уявлення про олігархію та спартанський спосіб життя, з’ясувати умови розвитку господарства; визначити чинники суспільно-політичного виховання; розвивати вміння аналізувати історичні факти, зокрема діяльність Лікурга, вдосконалювати навички роботи з підручником та історичними текстами, складання плану за ними, опису портрета; виховувати інтерес до історії.

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, ілюстративний і роздавальний матеріал.

Основні терміни і поняття: спартанці, періеки, ілоти, герусія, геронти, ефори, апела, криптії.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Очікувані результати: учні зможуть: аналізувати умови розвитку господарства; визначати особливості суспільно-політичного устрою, характеризувати становище різних класів у Спарті; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «спартанці», «періеки», «ілоти», «герусія», «архонти», «олігархія», «ефори», «криптії»; описувати спосіб життя спартанців; характеризувати реформи Лікурга; висловлювати власне ставлення до побуту та життя спартанців.

  • Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Запитання

  1. Хто з вас ходив у похід?
  2. У яких умовах живуть туристи під час походу?
  3. За яких умов людину можна брати в похід?

Умови, в яких живуть туристи під час походу, називають ще спартанськими. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про спартанський поліс.

(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  1. Виникнення Спартанської держави.
  2. Суспільне життя Спарти. Лікург.
  3. Спартанський побут.
  4. Державний устрій Спарти.
  5. Спартанське виховання. Спартанці та ілоти.
  6. Виникнення Спартанської держави

Робота з підручником

Опрацюйте відповідний матеріал підручника, після чого виконайте завдання.

  1. Опишіть географічне положення Спарти та її природні умови.
  2. Намалюйте схему нового суспільного устрою Спарти після завоювання дорійцями.
  3. Розкажіть про спосіб життя громадян Спарти.

Робота в групах

Учитель об’єднує учнів у три групи (перша — спартіати, друга — періеки, третя — ілоти) і пропонує, опрацювавши матеріал підручника про відповідний суспільний прошарок, розповісти про нього перед класом.

Зразки відповіді

Спартіати

  • Мали земельні ділянки (клери) однакового розміру.
  • Власність на землю державна, відсутність приватної власності.
  • Мали політичні права, брали участь в управлінні державою.
  • Основні заняття: військова справа, полювання.
  • Рівність усередині класу; привілейовані, вищий клас.

Періеки

  • Проживали на території з неродючими ґрунтами.
  • Особисто вільні, але не мали політичних прав.
  • Основні заняття: торгівля, ремесло, в армії — важкоозброєна піхота.
  • Займали посереднє становище в суспільстві.

Ілоти

  • Мали можливість жити сім’ями.
  • Не мали особистої свободи, були безправними, перебували у власності держави, не мали майнових прав.
  • Основні заняття: обробіток землі спартанців, вироблення зерна, вина, маслин, олії, сиру.
  • Займали найнижче становище в суспільстві.
  1. Суспільне життя Спарти. Лікург

Робота з історичним джерелом

Учитель демонструє портрет Лікурга, пропонує учням опрацювати текст історичного джерела і відповісти на запитання.

Плутарх про діяльність Лікурга

Щоб остаточно знищити будь-яку нерівність… Лікург насамперед вилучив з обігу всю золоту та срібну монету, наказавши використовувати лише залізну, але і тій за її великого розміру та ваги визначив маленьку вартість; тепер збереження суми в десять мін вимагало мати вдома власний склад, а для перевезення — вози.

Крім того, він прогнав зі Спарти зайві та непотрібні, на його думку, ремесла. А втім, більшість із них і без того зникла б разом із запровадженням нової монети, тому що мистецькі вироби не мали збуту… Не було в Спарті і торгівлі чужоземними товарами, у спартанські пристані не заходив жоден корабель.

Щоб іще рішучіше побороти пишність і цілковито знищити жадобу до багатства, Лікург запровадив спільне харчування. Згідно з цим усі громадяни мусили сходитися разом і спільно їсти приписані страви; ніхто не смів у себе вдома їсти, розлігшись на дорогих подушках, при багато обставлених столах.

Запитання

  1. Із якою метою Лікург скасував золоті й срібні монети?
  2. Які це мало наслідки?
  3. Для чого було запроваджено спільне харчування?
  4. Спартанський побут

Робота з підручником

Прочитайте відповідний матеріал у підручнику і складіть розповідь за планом.

План

  1. Зовнішній вигляд.
  2. Заняття.
  3. Житло.
  4. Харчування.
  5. Державний устрій Спарти

Слово вчителя

Вищим органом влади в Спарті були Народні збори, до яких приймали лише спартанців. Управляла державою і розглядала судові справи Рада старійшин, яка складалася з 28 осіб, що обиралися Народними зборами зі знаті. Вона могла скасувати будь-яке рішення Народних зборів чи розпустити їх.

Щороку на Народних зборах обирали п’ятьох наглядачів, які стежили за виконанням законів Лікурга.

Народні збори не втручалися у справи держави, а тільки голосували за певні пропозиції. Такий тип правління називається «олігархією» (влада небагатьох).

  1. Спартанське виховання. Спартанці та ілоти

Завдання

Доведіть, що Спарта була олігархічною державою.

Робота в групах

Учитель пропонує учням об’єднатися у дві групи: перша опрацьовує пункт «Спартанське виховання», друга — «Взаємовідносини спартанців та ілотів». Після підготовки представники груп розповідають інформацію зі свого питання. Як підсумок роботи вчитель ставить обом групам запитання.

  1. У чому полягає особливість спартанського виховання?
  2. Що таке криптії?
  3. Чому спартанці застосувалия криптії проти ілотів? Чи справедливо це було? Чому?
  4. Що означає вислів «Із щитом або на щиті»?
  1. . Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Робота з таблицею

Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер характеристики.

1) Сприятливі умови для господарювання; 2) несприятливі умови для господарювання; 3) буле; 4) герусія; 5) існування рабства; 6) скасування рабства; 7) діяльність Солона; 8) діяльність Лікурга.

Зразок заповненої таблиці

Спарта

Афіни

1, 4, 5, 8

2, 3, 6, 7

 

Завдання

Висловіть своє ставлення до суспільно-політичного устрою в Спарті.

V. Домашнє завдання

  1. Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
  2. Складіть порівняльну таблицю «Суспільно-політичне життя в Спарті та Афінах».
  3. Позначте на контурній карті область Лаконіка.
  4. Підготуйтеся до уроку узагальнення й тематичного оцінювання за темою І «Становлення античної грецької цивілізації».

 

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.03.2018)
Переглядів: 74 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: