Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма) |
Урок № 41 Практичне заняття «Спартанський поліс» Мета уроку: з’ясувати особливості суспільно-політичного життя в Спарті, сформувати уявлення про олігархію та спартанський спосіб життя, з’ясувати умови розвитку господарства; визначити чинники суспільно-політичного виховання; розвивати вміння аналізувати історичні факти, зокрема діяльність Лікурга, вдосконалювати навички роботи з підручником та історичними текстами, складання плану за ними, опису портрета; виховувати інтерес до історії. Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, ілюстративний і роздавальний матеріал. Основні терміни і поняття: спартанці, періеки, ілоти, герусія, геронти, ефори, апела, криптії. Тип уроку: формування вмінь і навичок. Очікувані результати: учні зможуть: аналізувати умови розвитку господарства; визначати особливості суспільно-політичного устрою, характеризувати становище різних класів у Спарті; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «спартанці», «періеки», «ілоти», «герусія», «архонти», «олігархія», «ефори», «криптії»; описувати спосіб життя спартанців; характеризувати реформи Лікурга; висловлювати власне ставлення до побуту та життя спартанців.
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Запитання
Умови, в яких живуть туристи під час походу, називають ще спартанськими. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про спартанський поліс. (Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.) ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу План вивчення нового матеріалу
Робота з підручником Опрацюйте відповідний матеріал підручника, після чого виконайте завдання.
Робота в групах Учитель об’єднує учнів у три групи (перша — спартіати, друга — періеки, третя — ілоти) і пропонує, опрацювавши матеріал підручника про відповідний суспільний прошарок, розповісти про нього перед класом. Зразки відповіді Спартіати
Періеки
Ілоти
Робота з історичним джерелом Учитель демонструє портрет Лікурга, пропонує учням опрацювати текст історичного джерела і відповісти на запитання. Плутарх про діяльність Лікурга Щоб остаточно знищити будь-яку нерівність… Лікург насамперед вилучив з обігу всю золоту та срібну монету, наказавши використовувати лише залізну, але і тій за її великого розміру та ваги визначив маленьку вартість; тепер збереження суми в десять мін вимагало мати вдома власний склад, а для перевезення — вози. Крім того, він прогнав зі Спарти зайві та непотрібні, на його думку, ремесла. А втім, більшість із них і без того зникла б разом із запровадженням нової монети, тому що мистецькі вироби не мали збуту… Не було в Спарті і торгівлі чужоземними товарами, у спартанські пристані не заходив жоден корабель. Щоб іще рішучіше побороти пишність і цілковито знищити жадобу до багатства, Лікург запровадив спільне харчування. Згідно з цим усі громадяни мусили сходитися разом і спільно їсти приписані страви; ніхто не смів у себе вдома їсти, розлігшись на дорогих подушках, при багато обставлених столах. Запитання
Робота з підручником Прочитайте відповідний матеріал у підручнику і складіть розповідь за планом. План
Слово вчителя Вищим органом влади в Спарті були Народні збори, до яких приймали лише спартанців. Управляла державою і розглядала судові справи Рада старійшин, яка складалася з 28 осіб, що обиралися Народними зборами зі знаті. Вона могла скасувати будь-яке рішення Народних зборів чи розпустити їх. Щороку на Народних зборах обирали п’ятьох наглядачів, які стежили за виконанням законів Лікурга. Народні збори не втручалися у справи держави, а тільки голосували за певні пропозиції. Такий тип правління називається «олігархією» (влада небагатьох).
Завдання Доведіть, що Спарта була олігархічною державою. Робота в групах Учитель пропонує учням об’єднатися у дві групи: перша опрацьовує пункт «Спартанське виховання», друга — «Взаємовідносини спартанців та ілотів». Після підготовки представники груп розповідають інформацію зі свого питання. Як підсумок роботи вчитель ставить обом групам запитання.
Робота з таблицею Заповніть таблицю, указавши у відповідному стовпчику порядковий номер характеристики. 1) Сприятливі умови для господарювання; 2) несприятливі умови для господарювання; 3) буле; 4) герусія; 5) існування рабства; 6) скасування рабства; 7) діяльність Солона; 8) діяльність Лікурга. Зразок заповненої таблиці
Завдання Висловіть своє ставлення до суспільно-політичного устрою в Спарті. V. Домашнє завдання
| |||||
Переглядів: 531 | |
Всього коментарів: 0 | |