Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма)

Урок № 39 Велика грецька колонізація

Урок № 39

Велика грецька колонізація

Мета уроку: ознайомити учнів із Великою грецькою колонізацією; поглибити знання про демократію; розкрити основні напрямки Великої грецької колонізації, характеризувати життя та побут у містах-колоніях; сприяти формуванню вміння порівнювати грецьку та фінікійську колонізації, описувати подорож греків; розвивати вміння аналізувати історичні документи, висловлювати власну думку.

Обладнання: підручник, атлас, контурні карти, роздавальний матеріал.

Основні терміни і поняття: елліни, Велика грецька колонізація, поліси, трієри, метрополія, колонії.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть: називати хронологічні межі Великої грецької колонізації, перші грецькі поселення на території України; показувати на карті напрямки Великої грецької колонізації, античні грецькі поселення на території України; визначати причини Великої грецької колонізації; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «поліси», «трієри», «елліни», «Велика грецька колонізація», «метрополія», «колонія»; описувати спосіб життя людей та культурні пам’ятки в містах-державах Північного Причорномор’я та Криму; характеризувати і порівнювати грецьку та фінікійську колонізації; висловлювати власне ставлення до ролі античних грецьких поселень у історії України; висловлювати судження про значення Великої грецької колонізації.

  • Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Запитання

  1. Які ви знаєте міста в Криму?
  2. Яке їхнє походження? Хто є засновниками більшості цих міст?
  3. Чи є в музеї вашого міста грецькі знахідки?
  4. У багатьох містах України були знайдені амфори, грецькі монети. Звідки вони могли з’явитися в Україні?

(Учитель оголошує учням тему й очікувані результати уроку.)

ІІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь

Запитання і завдання

  1. Заповніть схему «Заняття греків».

Зразок заповненої схеми

  1. Назвіть причини боротьби між аристократами та демосом.
  2. Яку роль відігравала колонізація фінікійцями?
  1. . Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

  1. Що таке «Велика грецька колонізація».
  2. Утворення світу античних грецьких полісів.
  3. Коли і як виникли грецькі міста-колонії.
  4. Що таке «Велика грецька колонізація»

Робота з підручником

Прочитайте відповідний текст підручника і складіть ланцюжок причинно-наслідкових зв’язків Великої грецької колонізації.

Робота з термінами і поняттями

Велика грецька колонізація (VIII—VI ст. до н. е.) — процес заснування грецькою державою нових поселень на чужих землях.

Метрополія — місто, яке засновувало колонію.

  1. Утворення світу античних грецьких полісів

Завдання

Існувало три напрямки грецької колонізації: західний, південний, північно-східний.

Учитель зачитує перелік територій, а учні мають указати, якого саме напрямку вона стосується.

  1. Південна Італія, о. Сицилія, узбережжя сучасної Франції та Іспанії. (Західний)
  2. Узбережжя Фракії, біля проток Гелеспонт та Боспор, західне та північне Причорномор’я. (Північно-східний)
  3. Північна Африка та Іспанія. (Південний)

Слово вчителя

(Розповідь учителя супроводжується поясненнями на карті, учні стежать за картою в атласі та працюють із контурною картою.)

Найбільше колоній греки заснували на узбережжі Південної Італії та на о. Сицилія, що називалися Великою Італією.

— Знайдіть на карті міста-держави, позначте їх на контурній карті.

Місто Куми стало першою колонією греків у західному напрямку. Багатолюдними були міста-колонії Сибаріс, Кротон. Сибаріс славився розкішшю його жителів, виноробством.

У Сицилії були засновані Сіракузи, Акрагант.

У північно-східному напрямку греків приваблювала Фракія, передусім своїми покладами золота. На березі було засновано місто Візантій (Константинополь).

У південному (найслабшому) напрямку, в північній Африці та Іспанії було засновано багато колоній, які конкурували з фінікійськими колоніями. Наприкінці VII ст. до н. е. в дельті Нілу виникла перша колонія Навкраті. Звідси в Грецію надходив папірус.

Запитання

  1. Про що свідчать знахідки (артефакти) в грецьких колоніях?
  2. Які наслідки мало заснування колоній для греків-колоністів, для самої Греції? (Збагачення грецької культури, подальший розвиток ремесла, торгівлі, мореплавства, покращення добробуту, відчуття єдності греків.)

Гра «Заповни трієру»

Учитель пропонує учням поміркувати та уявно зібрати в грецький корабель речі, які необхідні для подорожі колоністам. На дошці написаний перелік речей: грецький вогонь, арбалет, шахи, худоба, насіння, реманент, земля.

Зразок відповіді: грецький вогонь, худоба, насіння, реманент, земля.

Запитання

  1. Як ви вважаєте, чому греки уникали плавання у відкритому морі, а плавали вздовж берега?
  2. Чому вони остерігалися шторму?
  3. Чому вони боялися заблукати?
  4. Чому вони змушені були кожного разу приставати до берега? (Кораблі були легкими (дерев’яними), тому могли легко зазнати аварії; не мали компаса; потрібно було поповнювати запас їжі та води.)
  5. Відомо, що нерідко греки фарбували корпус трієри й вітрила в синій колір. Як ви думаєте, навіщо? (Для захисту, оскільки греки ризикували натрапити на піратів.)

Слово вчителя

Місце для заснування міста греки купували, тому освоєння земель здебільшого відбувалося мирно. Як правило, це були прибережні незаселені землі. Прибувши на місце, греки тонким шаром посипали землю з батьківщини, розкладали на ній вогнище і розпалювали його від вогню, привезеного з Греції.

Із місцевим населенням колоністи прагнули встановити дружні відносини та вигідно торгувати з ним.

Гра «Заповни трієри»

На дошці написаний перелік товарів (або наведені їхні зображення). Учитель об’єднує учнів у дві групи (перша вирушає з метрополії, друга вирушає з грецької колонії). Групи мають вказати, який товар вони візьмуть у свої трієри.

Перелік товарів: зерно, худоба, шкіра, хутро, солона риба, сіль, метали, раби, металеві вироби, зброя, тканини, коштовні прикраси, посуд, прянощі, олія, вино.

(Відповідь першої групи: металеві вироби, зброя, тканини, коштовні прикраси, посуд, прянощі, олія, вино.

Відповідь другої групи: зерно, худоба, шкіра, хутро, солона риба, сіль, метали, раби.)

  1. Коли і як виникали грецькі міста-держави

Робота з підручником

Прочитайте матеріал у підручнику про грецькі міста-держави Північного Причорномор’я і опишіть, що в них можна було побачити.

Запитання

  1. Який був розмір міст?
  2. Як виглядала їх забудова?
  3. Чим займалися жителі міста?
  4. Що вони виготовляли?
  5. Яка відома прикраса, виготовлена греками, збереглася до нашого часу?
  6. Якою була торгівля?
  7. Як греки співіснували з сусідніми племенами?

Робота з контурною картою

Позначте на контурній карті грецькі колонії.

V. Закріплення і систематизація вивченого матеріалу

Запитання і завдання

  1. Покажіть на карті напрямки колонізації та грецькі колонії.
  2. Установіть відповідність між колишніми і сучасними назвами міст.

1 Херсонес

2 Ольвія

3 Пантікапей

А с. Парутине Миколаївської обл.

Б Севастополь

В Керч

Г Феодосія

  1. Яке слово є зайвим у рядку?

Акрополь, хора, агора, ном.

  1. Що спільного та відмінного було в грецькій та фінікійській колонізації? Чим це обумовлено?
  2. Доведіть або спростуйте твердження: «Негативні зміни суспільного устрою можуть мати сприятливі наслідки».
  1. . Домашнє завдання

Опрацюйте відповідний матеріал підручника.

 

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.03.2018)
Переглядів: 123 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: