Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма)

Урок № 30 Природні умови та населення Стародавньої Греції

Урок № 30

Природні умови та населення Стародавньої Греції

Мета уроку: сформувати уявлення про природно-географічні й кліматичні умови Греції, про основні заняття та повсякденне життя стародавніх греків; установити зв’язок між природно-географічними умовами та заняттями населення; розвивати вміння порівнювати, висловлювати власну думку, критично мислити.

Обладнання: підручник, ілюстративний і роздавальний матеріал, стінна карта.

Основні терміни і поняття: Балканський півострів, Еллада, елліни, Пелопоннес, Егейське море, Іонічне море, «нитка Аріадни».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Персоналії: герої міфів — Егей, Тесей, Афіна, Посейдон.

Очікувані результати: учні зможуть: показувати на карті Балканський півострів та острови Егейського моря, основні області Балканської Греції; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «елліни», «громадянин», «демос», «аристократія», «драконівські закони», «тиранія»; описувати спосіб життя стародавніх греків; наводити приклади впливу природно­географічних умов Греції на розвиток цивілізації; висловлювати власне ставлення до спадщини давньогрецького суспільства.

I.  Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

Прийом «Евристична бесіда»

1.   Що означає поняття «цивілізація»?

2.   Де виникли перші світові цивілізації?

3.   Які давні цивілізації ви вже знаєте?

4.   У чому полягають особливості їхнього розвитку?

5.   Чому давньосхідні цивілізації виникали саме на берегах великих річок?

III.  Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

Вступне слово вчителя

Крім цивілізацій Стародавнього Сходу існував ще один світовий центр державного розвитку, що розташовувався на півдні Європи в районі Середземномор’я. Процес зародження та розвитку перших державних утворень тут відбувався інакше, ніж аналогічні процеси на Стародавньому Сході. Антична цивілізація, що зародилася на теренах Європи, має ряд суттєвих відмінностей від цивілізацій Стародавнього Сходу, з історією яких ви вже ознайомилися.

IV.  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1.   Вплив природно­географічних умов на розвиток античної грецької цивілізації.

2.   Заняття населення.

1.   Вплив природно­географічних умов на розвиток античної грецької цивілізації

(Учитель повідомляє учнів, що розгляд цього питання відбуватиметься у формі уявної подорожі із зупинками.)

Зупинка «Географічна»

Слово вчителя

Рушаємо на південь Європи, адже саме там розташований Балканський півострів. Його південна частина глибоко врізається в море. На ній є невелика гірська країна — Греція. У давнину вона називалася Елладою, а її жителі називали себе еллінами. Майже з усіх боків материкову Грецію омивають хвилі Середземного моря. Узбережжя Греції порізане морськими затоками, зручними для стоянки кораблів. Між Грецією та Малою Азією розташоване Егейське море, а між Грецією та Італією — Іонічне. Егейське море усіяне безліччю островів. Вони лежать настільки близько один від одного, що майже з кожного видно сусідні острови.

Робота з картою

Учитель пропонує учням виконати завдання за картою в атласі.

1)  Визначте географічне положення Стародавньої Греції.

2)  Знайдіть та покажіть на карті Балканський півострів та Стародавню Грецію.

3)  Якою є берегова лінія Балканського півострова?

4)  Які моря омивають Грецію?

Цікаво знати

Міф про Тесея та Мінотавра (про походження назви Егейського моря)

Колись давно грецьким містом Афіни правив старий цар Егей. У ті часи Афіни платили страшну данину царю острова Крит. Кожні дев’ять років на цей острів відправляли сімох юнаків та сімох дівчат. Там їх пожирало страшне чудовисько Мінотавр, яке мало тулуб людини і голову бика. Мінотавр жив у величезній будівлі під назвою «лабіринт». Будівля мала тисячі кімнат із довгими, звивистими, переплутаними коридорами. Потрапивши в лабіринт, ніхто не міг знайти дорогу до виходу.

Син царя Егея, молодий і відважний Тесей вирішив звільнити Афіни від жахливої ​​данини і вирушити на Крит, щоб битися з Мінотавром. Дізнавшись про це, старий Егей сказав: «На кораблі на знак нашого горя стоїть чорне вітрило. Якщо тобі судилося перемогти Мінотавра і позбавити країну приниження і ганьби, накажи на зворотному шляху змінити чорне вітрило на біле...»

Тесей прибув на Крит, де познайомився з доброю і красивою дочкою царя Міноса Аріадною. Вона полюбила Тесея і вирішила допомогти йому. «Ось тобі клубок ниток, — сказала Аріадна, — коли ввійдеш у лабіринт, прив’яжи кінець нитки до порога і сміливо йди вперед. Розмотуй клубок, не випускаючи його з рук, а на зворотному шляху ця нитка приведе тебе до виходу. Ось гострий меч, він допоможе тобі вбити Мінотавра». Тесей учинив саме так, як сказала Аріадна. Він переміг Мінотавра у бою, вибрався з лабіринту із допомогою нитки Аріадни і звільнив Афіни від сплати данини Криту. Але на радощах забув Тесей виконати прохання батька — змінити вітрило. Старий Егей часто виходив до моря і з високої скелі вдивлявся в далечінь. Одного разу він закричав: «Афіняни! Я впізнаю корабель, але не можу розрізнити колір вітрила». «Будь мужнім, царю, — була відповідь, — вітрило залишилося чорним». Вирішивши, що син загинув, цар у розпачі кинувся вниз із крутого урвища в море, яке відтоді називають Егейським.

Запитання

Поміркуйте, що в цьому міфі може бути правдою, а що — вигадкою.

Слово вчителя

У міфі про Тесея та Мінотавра описуються історичні події. Могутнє Критське царство підкорило сусідні острови і деякі області Балканського півострова. Підкорені народи сплачували Криту данину. Крилатий вислів «нитка Аріадни» означає порятунок, дороговказ.

Зупинка «Територіальна»

Слово вчителя

За своїми природними умовами материкову Грецію поділяють на три частини: Північну, Середню (або Центральну), Південну (або Пелопоннес). Північна Греція — сувора гірська країна, тут нерідко бувають снігові заметілі, а вершина найвищої гори Олімпу завжди вкрита снігом. За легендою, на Олімпі жили грецькі боги. Із Північної у Середню Грецію можна пройти лише вузькою гірською ущелиною — Фермопільським проходом. Середня Греція має широкі долини й гарні пасовиська для худоби. Тут греки вирощували ячмінь, жито, пшеницю, виноград, оливу. Найбільше уславилася область Аттика, саме вона подарувала світові неперевершені зразки мистецтва, літератури, наукової думки. Середню і Південну Грецію з’єднує Коринфський перешийок. На півострові Пелопоннес розташована грецька держава Спарта, відома своїми вправними воїнами.

Найбільшими грецькими островами є Крит, Евбея, Родос, Саламін.

Робота з картою

Учитель пропонує, використовуючи карту атласу, заповнити таблицю, вказавши, які області входять до кожної з частин Греції.

Зразок заповненої таблиці

Області Стародавньої Греції

Частини Греції

Історичні області

Північна

Фессалія, Македонія, Епір, Фермопільський прохід

Середня

Аттика, Фокіда, Етолія, Локрида, Коринфський перешийок

Південна

Мессенія, Лаконіка, Аркадія, Ахайя

Зупинка «Гірська»

Слово вчителя

Греція — гірська країна. Гірські хребти перетинають її вздовж і впоперек. Гори скелясті й стрімкі. Кам’янисті схили гір голі або вкриті чагарниками і низькорослими деревами з викривленими стовбурами. Такий ліс не був придатним для зведення будівель. Кора і листя чагарників служили їжею козам і вівцям. Хвойний будівельний ліс ріс у давнину тільки на півночі Греції та трохи на півдні (на Пелопоннесі), він був надзвичайно цінним для населення країни. Лише на рівнинах, що простяглися серед гір, були родючі землі — Фессалійська долина на півночі, що простяглася вздовж річки Пеней, і Лаконська долина на півдні вздовж річки Ерот. Гори на Балканському півострові середньої висоти. Вони найвищі в Македонії і Фракії. Найвищими горами Греції є Олімп (висота 2917 м) та Парнас (2450 м). Олімп розташований у північно-східній частині країни. Греки ніколи не піднімалися на вкриту снігом вершину Олімпу, вони вірили, що там розташовані палаци богів.

У горах Греції було багато корисних копалин: руди — залізна (у багатьох місцях країни), мідна (острів Евбея) і срібна (південь Аттики); великі запаси хорошої глини та різноманітні породи будівельного каменю. У Греції багато мармуру — красивого каменю, який легко піддається обробці. Його можна пиляти, свердлити, а якщо відполірувати, то він блищить як дзеркало. Мармур може бути різного кольору — сніжно-білого, рожевого, жовтого. Колір мармуру не постійний, він може змінюватися від погоди і освітлення. Але за будь-яких умов він завжди має теплі приємні відтінки. Особливо гарний мармур добували на острові Парос, він відзначався надзвичайною білістю. Також добували мармур чорного, сірого, голубого і рожевого кольорів. Він здавна був матеріалом грецьких будівель, з нього створювали статуї і прикраси.

У горах водилися кабани, ведмеді, вовки і навіть леви. Хижаки нападали на працюючих у полі хліборобів, пастухів і худобу. У Греції дуже мало родючих земель, ґрунти бідні, кам’янисті.

Запитання і завдання

1)  Назвіть найвищу гору Греції.

2)  На які корисні копалини багата Греція?

3)  Чим укриті схили грецьких гір?

4)  Якими були ґрунти в Греції?

5)  Поміркуйте, яку роль відігравали гори в житті стародавніх греків.

Зупинка «Кліматична»

Греція — південна країна, тому її клімат субтропічний, сухий. Зима тут коротка і тепла, протягом року багато жарких і спекотних днів. Погода досить однорідна по всій території континентальної Греції та її островів. Через своє географічне положення погода тут характеризується помірними зимами і теплим літом, різними видами сезонних вітрів. Від холодних північних вітрів територію Греції захищають Балканські гори, які розташовані на півночі країни.

Літо в Греції жарке та посушливе, але близьке розташування до моря робить його менш спекотним. Зима м’яка, тепла, дощова, часто без снігу, триває приблизно два місяці. Опади випадають в основному восени та взимку. Навесні та влітку дощі бувають украй рідко. Влітку для Греції характерним є яскраве сонце та дуже невелика кількість опадів. Узимку в гористих регіонах можуть спостерігатися більш низькі температури. Гори, як правило, вкриті снігами. Для деяких регіонів характерний літній вітер, який дме переважно у напрямку Егейських островів і створює ідеальні умови для вітрильного плавання. Погода на островах Егейського та Іонічного морів більш помірна.

Запитання

1)  Яким є клімат Греції?

2)  Чому клімат Греції жаркий, навіть зими теплі та м’які?

3)  Чи є однаковим клімат у різних частинах Греції?

Зупинка «Річкова»

Слово вчителя

Річки в Греції невеликі, але й ті майже пересихають улітку. Найбільші з них — Алфей, Пент. Таких повноводних річок, як Ніл, Тигр і Євфрат, у Греції немає. Коли в березні в горах тануть сніги, річки переповнюються водою. Але вже в травні вони міліють. А в липні панує сильна спека (до 40 °С у затінку) — вигоряє трава, і схили гір набувають жовтуватого відтінку.

Запитання

1)  Чи є в Греції великі повноводні річки?

2)  Якими є річки на території Греції?

3)  Коли вони бувають повноводними? Чому?

4)  Коли вони міліють? Чому?

5)  Яку роль у житті стародавніх греків відігравали річки?

Зупинка «Морська»

Слово вчителя

Греція з усіх боків, крім північного, оточена морем. У житті стародавніх греків море відігравало величезну роль. У багатьох місцях узбережжя, особливо східного, море глибоко врізається в суходіл, утворюючи затоки і бухти, зручні для стоянки суден. Море багате на рибу і молюски. У незапам’ятні часи греки стали морським народом. Ще дітьми вони вчилися плавати, веслувати, ставити вітрило, боротися з хвилями. Греки будували кораблі, що були схожі на великі дерев’яні човни і мали щоглу з вітрилом. Екіпаж корабля був досить численним: уздовж бортів сиділо 50 веслярів, на кормі стояв керманич (рульовий), що управляв кораблем за допомогою великого весла. Плавання в стародавні часи було каботажним (уздовж берегів).

Запитання

1)  Чи можна назвати Грецію морською країною? Чому?

2)  Якими морями омивається Греція?

3)  Якою є її берегова лінія?

4)  Яку роль відігравало море в житті стародавніх греків?

5)  Чому морське плавання у Стародавній Греції було в основному каботажним? (Шторми і бурі були небезпечними для малих дерев’яних суден; без компаса, який у давнину був відомий лише китайцям, легко заблукати; запаси води і продовольства часто доводилося поповнювати: корабель мав невеликі розміри і багато веслярів.)

Робота з історичними джерелами

Учитель пропонує учням опрацювати тексти джерел і виконати завдання за одним із варіантів.

Поет Феокрит  про природу Греції

...У високості колихалися, над нашою схилившись головою,
Стрункі тополі, в’язи, а поруч священне джерело,
Дзвінко дзюркочучи, вибігало з печери...
І серед тінистих гілок, обпалених сонця променями,
Співали коники дзвінко, деревне кричало жабеня,
Криком своїм оглушаючи терен густий і колючий.
Жайворонки співали в полях і сумно стогнала голубка.
Жовті бджоли літали кругом, над водою кружляючи.
Все це літом дихало, дихало плодів урожаєм.
Солодкі падали груші до ніг, і валилися в руки
Яблука щедро, і гнувся сливняк, обтяжений плодами,
Тяжкість не в силах нести і до землі схиляючись верхівкою.

Уривок із міфу про природу Греції

Чудова земля Еллади, прегарні її квітучі долини, її гори в зеленім клечанні лісів, звідки весело мчать дзюркотливі струмки, зливаючись далі в річки, що несуть свої прозорі хвилі до лазурової морської безодні. А вгорі над землею і морем розпростерлася небесна блакить, майже завжди безхмарна, осяяна сонцем. Море безмежне, безкрає, тільки островів на ньому чимало, менших і більших.

Варіант 1

Запитання

Про які особливості природних умов Стародавньої Греції ідеться в джерелах?

Варіант 2

Завдання

1)  Порівняйте географічне положення та природні умови Стародавніх Греції та Єгипту.

2)  Зробіть висновки про особливості природних умов Стародавньої Греції.   Заняття населення

Робота зі схемою

Поміркуйте, яким заняттям населення сприяли природні умови Стародавньої Греції.

(Учитель за відповідями учнів складає схему на дошці.)

Зразок схеми

  • Моря, півострівне та острівне положення           →                Розвиток рибальства, мореплавства і торгівлі
  • М’який теплий клімат                                                 →                Розвиток садівництва, землеробства
  • Гірський рельєф, наявність пасовищ                     →                Розвиток скотарства
  • Наявність корисних копалин                                    →                Розвиток ремесел, торгівлі

Слово вчителя

Завдяки теплій зимі та спекотному літу сільськогосподарський рік був тривалим, що сприяло розвитку землеробства. Моря взимку не замерзали, і це давало змогу протягом усього року займатися риболовлею і мореплавством. Клімат Греції посушливий, і через те, що річки пересихали, траплялися райони, де важко було знайти джерела з питною водою. На прощання грек завжди казав своєму другові: «Щасливої дороги і свіжої води». Родючих ґрунтів у Греції було мало, дощі випадали рідко, а іригаційні системи неможливо було прокласти через відсутність великих повноводних річок, тому землеробство тут розвивалося набагато слабше, ніж у державах Сходу, хоча сільське господарство в цілому було головним заняттям стародавніх греків. Найбільш поширеною зерновою культурою став ячмінь, оскільки він не настільки вибагливий до вологи. Його зерно перемелювали, а потім із борошна варили юшку або кашу. Також готували ячмінні млинці, які не випікали, а сушили на сонці. Крім ячменю греки вирощували пшеницю, бобові культури, овочі. Мідними або дерев’яними знаряддями праці важко було обробити кам’янистий ґрунт, але з появою заліза посівні площі в Греції розширилися. Також природні умови Греції сприяли розвитку садівництва, скотарства, ремесел, мореплавства, рибальства.

Умови, що не сприяли розвитку землеробства:

  • неродючі, кам’янисті ґрунти, що важко піддавалися обробці;
  • часті вітри та весняні повені, що зносили верхній шар ґрунту;
  • спекотне літо;
  • відсутність дощів улітку;
  • неможливість побудови іригаційної системи.

Цікаво знати

Природні умови Греції дозволяли вирощувати оливки і виноград. Виноград вирощували на схилах пагорбів. Його кущі мали довге гнучке стебло, яке підпирали жердинами. Стиглі грона зрізали і складали в чотирикутний дерев’яний чан на високих ніжках. Потім греки ретельно мили ноги і давили ними виноград: це була важка праця, і тому займалися нею чоловіки. Сік стікав по жолобам у підставлені посудини. Постоявши деякий час, він перетворювався на кислувате вино. Іноді сік видавлювали пресом. Вино пили в невеликих кількостях за обідом, обов’язково розбавляючи водою, тому що пияцтво засуджувалося.

Також дуже поширеним заняттям було вирощування оливок, із яких виготовляли олію. Кращі сорти оливкової олії вживали в їжу, гірші — використовували для освітлення. Її наливали в глиняний світильник із вузьким носиком, у який вставляли гніт. Такий вогник ледь розганяв морок, але іншого способу освітлювати будинки греки не знали. Оливковою олією змащували опіки, натирали тіло перед лазнею, спортивною боротьбою.

Оливи — дерева невеликого розміру з викривленим стовбуром і сріблястим листям. Кожний плід зривали окремо. Гілки трясти не можна, тому що оливки, які впали і пом’ялися, швидко сохнуть і дають менше олії. Оливкове дерево живе 250 років і більше, а плоди дає тільки на 16—18-й рік. Противники, бажаючи нашкодити один одному, вирубували оливкові дерева. Коли грек-селянин повертався з війни і бачив на місці свого оливкового саду пеньки, не міг стримати сліз.

Запитання

1)  Як використовували оливки в Греції?

2)  Чому вирубані оливкові дерева засмучували селян набагато більше, ніж, наприклад, витоптане поле ячменю?

Робота з історичним джерелом

Учитель зачитує текст міфу і пропонує учням дати відповіді на запитання.

Міф про суперечку Афіни й Посейдона

Одного разу посперечалися богиня Афіна з богом Посейдоном за владу над Аттикою (область Греції). Дванадцять світлих богів Олімпу, зокрема Зевс-громовержець, були суддями в цій суперечці. Підняв землетрясець Посейдон свій тризуб, ударив ним об скелю, і вдарило солоне джерело з безплідної скелі. Афіна в шоломі, зі щитом потрясла своїм списом і встромила його в землю. Звідти виросла священна олива. Боги присудили перемогу Афіні, визнавши її дар Аттиці ціннішим.

Запитання

1)  Поміркуйте, чому боги визнали дар богині Афіни ціннішим за дар Посейдона.

2)  Як цей міф характеризує роль оливкових дерев у житті стародавніх греків?

Слово вчителя

По всій Греції вирощували яблука, груші, інжир, гранати, айву, горіхи, різні овочі: капусту, горох, боби. Полюбляли греки цибулю і часник, сіяли льон, з якого робили тканини. Ні апельсинів, ні лимонів, які сьогодні до нас привозять із Греції, стародавні греки не знали.

На гірських схилах розводили кіз і овець, тримали також свиней. Корів було мало.

Із глини виготовляли посуд, посудини для зберігання і перевезення рідких і сипучих продуктів (вина, олії, зерна). Афінські майстри наносили на посудини малюнки і покривали їх чорним лаком. Під час розкопок археологи знайшли величезну кількість таких ваз, які сьогодні зберігаються в багатьох музеях світу. Із малюнків на цих вазах можна дізнатися про одяг чоловіків і жінок, їхні зачіски, меблі, озброєння, богів.

V. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Запитання

1.   Що сприяло виникненню першої цивілізації в Європі на території Греції? (Сприятливі для життя людини кліматичні умови; природні багатства для занять мореплавством і рибальством, землеробством, ремеслами, торгівлею; захищеність території Греції від набігів ворожих племен із півночі горами, з інших сторін — морями.)

2.   Стародавні греки казали: «Гори захищають і розділяють, а море поєднує». Що це означає?

3.   Деякі дослідники історії Стародавньої Греції вважають, що «море цивілізувало греків». Чи згодні ви з цим твердженням? Свою відповідь поясніть.

VI.  Підсумки уроку

Висновки

Сьогодні ми почали вивчати історію держави, на теренах якої зародилася давня високорозвинена цивілізація, що дала людству:

  • новий принцип побудови держави. Саме тут людина вперше по-справжньому відчула і зрозуміла, що таке свобода і демократія, хоча ними користувалося не все населення;
  • велику культурну спадщину: пам'ятки літератури, мистецтва, архітектури, які пережили тисячоліття, збереглися до наших днів, вражають своєю красою та досконалістю. Сотні туристів приїздять помилуватися Парфеноном. Літературознавці ведуть суперечки про творчість легендарного Гомера, на сценах театрів ставлять трагедії Есхіла, Софокла та Еврипіда, а люди сміються над байками Езопа;
  • науки: математику, географію, історію, фізику, філософію, астрономію, зоологію, ботаніку — усі вони виникли у Стародавній Греції;
  • Олімпійські ігри, які зародилися саме в цій державі;
  • дух патріотизму. Жителі Стародавньої Греції любили свій край і, мабуть, під впливом гармонійної середземноморської природи розвинули ідеали внутрішньої та зовнішньої краси, які залишили в спадщину теперішньому світу.

VII. Домашнє завдання

1.   Опрацюйте відповідний матеріал підручника.

2.   Підготуйте повідомлення про міфи та богів Стародавньої Греції.

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (25.11.2021)
Переглядів: 134 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: