Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма)

Урок № 24 Стародавня Індія

Урок № 24

Стародавня Індія

Мета уроку: схарактеризувати особливості природно­географічних умов півострова Індостан та їхній вплив на заняття населення та розвиток цивілізацій в Індії; визначити основні досягнення Індської та Ведійської цивілізацій, розвивати вміння працювати з картою та джерелами інформації, виховувати повагу до історії та культури інших народів.

Обладнання: підручник, карта, ілюстративний і роздавальний матеріал, відеофрагмент із мультфільму «Мауглі», фільм «Мохенджо-Даро».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Основні терміни і поняття: півострів Індостан, Індійський океан, Інд, Ганг, Гімалаї, джунглі, Мохенджо-Даро, арії, раджа, санскрит, імперія Маур’їв, Індська цивілізація, Гангська цивілізація, Ведійська цивілізація. 

Дати: V—IV тис. до н. е. — заселення долини р. Інд, Індська цивілізація; ІІ тис. до н. е. — вторгнення аріїв; XV—V ст. до н. е. — Гангська (Ведійська) цивілізація; IV—II ст. до н. е. — імперія Маур’їв. 

Персоналії: Ашока, Чандрагупта. 

Очікувані результати: учні зможуть: називати хронологічні межі утворення та розквіту цивілізацій в Індії; показувати на карті долини Інду і Гангу, територіальні межі й основні центри Стародавньої Індії; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «дравіди», «арії», «веди», «санскрит», «раджа»; описувати спосіб життя населення Стародавньої Індії; наводити приклади впливу природно­географічних умов Індії на заняття населення, зародження держави й цивілізації. 

I.  Організаційний момент 

II. Актуалізація опорних знань і вмінь 

Запитання 

1.   Що таке цивілізація? 

2.   Де виникли перші цивілізації? Із чим це було пов’язане? 

3.   Назвіть стародавні міста. Як вони виникали? 

Висновок учителя 

Перші цивілізації виникали зазвичай у долинах річок. Життя на березі річки означало наявність родючого ґрунту, запасу риби. Річкою було легше, ніж суходолом, перевозити вантажі. Імовірно, тому в Єгипті люди селилися на березі Нілу, а у Месопотамії — на берегах Тигру і Євфрату. 

III.  Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності 

Прийом «Мозковий штурм» 

Що вам відомо про загадкову і дивовижну країну Індію? 

Вступне слово вчителя 

Індія — країна тисячолітньої історії та багатовікової культури, витоки якої беруть початок у ІІІ—ІІ тис. до н. е. Природні кордони відокремлювали її від навколишнього світу та ускладнювали зв’язок з іншими країнами і народами. Індійці здійснили величезний внесок у світову науку і культуру. Наприклад, цифри, що використовуються більшістю народів світу, були винайдені саме в Індії. Європейці дізналися про цифри від арабів, і тому вони помилково називаються арабськими. Праці індійських учених започаткували алгебру, геометрію та тригонометрію. Всесвітньо відомими є стародавні пам’ятки індійської літератури — епічні поеми «Махабхарата» і «Рамаяна». Індійські художники, скульптори та архітектори залишили чудові пам’ятки архітектури, скульптури та живопису. Отже, вирушаємо в дорогу. 

IV.  Вивчення нового матеріалу 

План вивчення нового матеріалу 

1.   Природні умови Стародавньої Індії. 

2.   Індська цивілізація. 

3.   Арійське завоювання Індії. 

1.   Природні умови Стародавньої Індії 

Слово вчителя 

(Учитель демонструє учням територію Індії на карті та розповідає про її основні області.) 

За природними умовами Індостан поділяється на три різні райони. 

Індська область (північно-західна частина півострова) з долиною річки Інд і сусідніми гірськими районами. Колись Інд мав сім приток, проте згодом дві з них пересохли, тому ця територія дістала назву «країна п’яти річок» — Пенджаб. Розливи Інду, який брав початок із Гімалаїв, залежали від танення снігів у горах і тому були нестабільними. Дощів випадало дуже мало, влітку тут панували гарячі вітри пустелі. Через сухий клімат населення не мало змоги займатися землеробством, тому використовувався полив. 

Гангська область (північно-східна частина) простягається вздовж долини річки Ганг у зоні тропіків. Найхолодніше було взимку, коли температура спадала до +5 °С, нависали тумани, випадала ранкова роса. Влітку панувала неймовірна спека (вдень до +50 °С, вночі +30 °С). У червні—серпні починався сезон дощів. Це район вологих і густих джунглів, у яких було багато небезпечних для людини хижаків: королівських тигрів, носорогів, левів, слонів та змій. Тропічні ліси потрібно було вирубувати, щоб сіяти бавовник, рис, цукрову тростину. 

Район Південної Індії (Декан) має складний рельєф, практично відрізаний від Північної Індії гірським ланцюгом. Річки Декану повноводні, з крутими берегами та бурхливою течією. Дощі випадають тут нерегулярно, але їх достатньо, щоб займатися землеробством без зрошувальної системи. 

Робота з таблицею 

Учні разом з учителем складають узагальнюючу таблицю. 

Особливості природних умов Індії 

Півострів Індостан 

 

Центральна частина 

Плоскогір’я Декан 

Північна частина 

Гори Гімалаї відділяють від зовнішнього світу 

Західна частина 

Узбережжя Аравійського моря (Індійський океан) 

Східна частина 

Узбережжя Бенгальської затоки (Індійський океан) 

  

Запитання 

1)  На якому півострові розташована Індія? (Індостан) 

2)  Якими морями омивається цей півострів? (Індійський океан, Аравійське море) 

3)  Які гори розташовані на півночі Індії? (Гори Гімалаї — найвищі гори світу) 

4)  Які річки протікають територією Індії? (Інд і Ганг) 

5)  Як особливості географічного положення Індії впливали на життя її населення? (Великі річки створювали можливість для розвитку зрошувального землеробства; протяжна берегова лінія сприяла морській торгівлі; гори на півночі захищали від холодних вітрів і ворожих набігів) 

6)  Що було спільного в природних умовах Стародавнього Єгипту, Дворіччя і Стародавньої Індії? (Спільне: жаркий клімат, наявність великих річок: у Стародавньому Єгипті — Ніл, у Дворіччі — Тигр і Євфрат. Відмінне: природні умови двох індійських річок відрізняються. Якщо в долині Інду рідко випадають дощі, то в долині Гангу з другої половини червня до вересня ллють дощі безперервно, і долину річки вкривають непрохідні ліси і болота.) 

7)  Як називаються ці ліси? (Джунглі) 

Прийом «Історичний кінозал» 

Учитель організовує перегляд відеофрагмента мультфільму «Мауглі», де зображується світ джунглів. 

Робота з історичними джерелами 

1)  Учитель характеризує рослинний і тваринний світ Індії, зачитуючи уривок з індійської поеми «Махабхарата». 

У гілках дерев гніздилися, 
Шуміли, пурхали і співали 
Птахи лісові, і всюди... 
У дикій глушині траплялися 
То кабан, то шакал, то буйвол, 
То рись, то пантера... 
І світла волога кипіла 
Безліччю риб, 
Крокодилів і змій... 
І гілки обвивали хвостами, 
З криком гойдалися на них 
Мавпи, 
За сучками дерев 
Повзали, пір’ям яскраво виблискуючи, 
Папуги... 

2)  Учитель пропонує учням ознайомитися з текстом історичного джерела і з’ясувати заняття жителів Стародавньої Індії. 

З «Історичної бібліотеки» Діодора Сицилійського 

«Багато в Індії великих гір, порослих всілякими деревами, що приносять плоди, багато широких родючих рівнин та річок. Велика частина індійських земель зрошується, тому врожай збирається двічі на рік. Сповнена Індія і різноманітних тварин. Індійські слони перевершують силою лівійських. Тому та обставина, що багатьох слонів індійці відловлюють та готують до участі у військових битвах, виявляється вирішальною у забезпеченні перемоги. 

Земля індійська, щедра на плоди, містить у собі багато рудоносних місць різних металів: срібла, золота, міді, заліза, олова, а також інших металів, необхідних для виготовлення прикрас, предметів повсякденного користування та військового спорядження. 

Індія ніколи не знала голоду: там багато дикорослого проса, різних бобів, а також є рис. Щороку там буває два дощових сезони — зимовий, коли висівають пшеницю, та літній, під час якого сіють просо та рис. 

…Закони спрямовані на захист землеробства, оскільки воно вважається священним і недоторканним. Ворогуючі сторони, знищуючи одна одну, не заподіюють ніякої шкоди землеробам, яких уважають загальними добродійниками». 

Запитання 

1)  Які кліматичні особливості Індії описує автор? 

2)  Які тварини є найбільш поширеними та як їх використовують? 

3)  Про які корисні копалини ви дізналися з уривка? 

4)  Які види господарської діяльності та ремесла були розвинені в Індії? Чому саме вони? 

5)  Які рослини вирощували індійці? 

6)  Який вид діяльності й чому вважався в Індії священним? 

2.   Індська цивілізація 

Робота з таблицею 

Учні з учителем заповнюють порівняльну таблицю «Річки Інд і Ганг». 

Спільне 

Відмінне 

  1. Протікають в Індії. 

  1. Річки повноводні, їхні долини дуже родючі. 

  1. Ніколи не пересихають 

  1. Інд протікає на заході, Ганг — на сході. 

  1. У долині Інду більш сприятливі для життя умови. 

  1. Ганг у давнину був укритий болотами та непрохідними джунглями. 

  1. У долині Гангу спостерігаються часті розливи, водиться багато небезпеч­них тварин, тут важкі умови життя. 

  1. У долині Інду рідко йдуть дощі. 

  1. У долині Гангу, навпаки, часті дощі, навіть зливи 

  

Завдання 

Поміркуйте, чому долину Гангу почали освоювати пізніше, ніж басейн Інду. 

Слово вчителя 

На північному заході півострова Індостан у долині річки Інд у ІІІ тис. до н. е. утворилися стародавні міські цивілізації, тому цей період називають ще Індською цивілізацією. Корінне населення цієї території називалося дравідами, від них походить ще одна назва цього періоду — Дравідійська цивілізація. 

— Полічіть, скільки часу минуло відтоді. Поясніть свої розрахунки. 

У 1920 р. на території Пакистану була знайдена стародавня культура, що належить до кінця III — початку II тис. до н. е. Археологи відкрили місто, яке складалося з двох частин: цитаделі, спорудженої на височині — глиняній платформі, і «нижнього міста», де жили звичайні городяни. У цитаделі розкопаний великий будинок — очевидно, палац правителя. Місто було чітко розплановане, головні вулиці мали ширину до 10 м, існувала система водогону і стоку брудної води. Міські будинки споруджені з випаленої цегли. Багатство цієї цивілізації ґрунтувалося на рільництві: виявлено великі зерносховища. Під час розкопок знайдено низку витворів мистецтва: кам’яну і бронзову статуетки, а також печатки — прямокутні, із рельєфним зображенням тварин і богів та написами. 

Прийом «Історичний кінозал» 

Учитель організовує перегляд фільму «Мохенджо-Даро» з подальшим обговоренням за запитаннями. 

1)  Із яких частин складалися стародавні індійські міста? 

2)  Які особливості є характерними для міст Мохенджо-Даро та Хараппи? 

3)  Із якими містами тогочасного світу їх можна порівняти? 

Робота з підручником 

Опрацюйте матеріал підручника про основні заняття жителів стародавніх індійських міст і заповніть таблицю. 

Зразок заповненої таблиці 

Землеробство 

Скотарство 

Ремесло 

Вирощування ячменю, рису, пшениці та ін. 

Розведення кіз, овець, буйволів, верблюдів, корів, віслюків 

Гончарне, прядильне, ювелірне, обробка бронзи 

Розвиток торгівлі 

 

 

  

Завдання 

Поміркуйте, чому міста Мохенджо-Даро та Хараппа зникли. 

Цікаво знати 

Руїни Мохенджо-Даро були виявлені на одному з островів річки Інд. Археологами знайдено сліди пожеж і сильних руйнувань, але не було жодної могили, тому місто назвали Мохенджо-Даро, що в перекладі з мови сіндхі означає «пагорб мертвих». Досі ніхто знає, як воно називалося насправді, як називали себе його жителі, але напевне відомо, що це було одне з найбільших і найзагадковіших міст давнини. Воно загинуло близько 3700 років тому за досить незвичайних і досі не розгаданих обставин. 

Учені висунули чимало гіпотез щодо причин миттєвої загибелі Мохенджо-Даро: це несподівана й різка зміна клімату в долині Інду, вплив повені, епідемія невідомого захворювання, різке скорочення кількості населення тощо. Існувала ще й така гіпотеза: місто загинуло внаслідок кількох послідовних навал індоаріїв через гірські перевали з півночі та заходу. Однак пізніші дослідження не підтвердили жодну з цих гіпотез. 

Уже багато років учені намагаються розгадати велику таємницю цього міста. На сьогоднішній день розкрито і розчищено лише близько 10 % його території. Його околиці сьогодні поховані під мулистими відкладеннями Інду. Підвищення рівня ґрунтових вод гальмує дослідження найдавніших шарів Мохенджо-Даро. Цілком очевидно, що в давнину місто було набагато більшим. 

Дослідники не виявили жодного кладовища в околицях Мохенджо-Даро, хоча місто проіснувало не менш ніж півтора тисячоліття. У руїнах будівель і споруд не було виявлено численних трупів людей і тварин. В одному з будинків знайдено скелети 13 чоловіків і жінок і однієї дитини, що мали ознаки раптової смерті. З’ясовано, що вони не були вбиті або пограбовані — на деяких були браслети, каблучки, намиста. По всьому місту археологи знаходили подібні групи скелетів, які свідчили, що перед своєю загибеллю люди вільно ходили по вулицях. 

Усе це частково нагадувало картину раптової загибелі людей у Помпеях. Тільки на деяких із кількох тисяч скелетів, знайдених в Мохенджо-Даро, дійсно були сліди поранень. Під час розкопок не було виявлено ні зброї, ні залишків якої-небудь військової амуніції, ні навіть уламків зброї або слідів розорення. Загальна кількість скелетів склала кілька тисяч, що дуже мало для великого міста. За підрахунками фахівців, у період розквіту в Мохенджо-Даро проживало близько 50 тис. осіб. Чому жителі залишили Мохенджо-Даро? Куди пішли десятки тисяч людей, які тут жили? Ці питання досі залишаються без відповіді. 

3.   Арійське завоювання Індії 

Слово вчителя 

У середині II тис. до н. е. почалося проникнення індоєвропейських племен до Індії. Прабатьківщиною цих племен уважають степові простори від Чорного до Каспійського моря. Спочатку ці племена йшли на південь — у Малу Азію (хети, лувійці), на південний захід — на Балканський півострів (греки, фракійці), а також на схід (індоіранці). Серед індоіранців був дуже поширений термін «ар’я» — «шляхетний». Ним називали себе, імовірно, члени племен, які займали керівне становище в племінних союзах, що існували в той час. Тому індоіранські за мовою племена в науці часто називають й арійськими. 

Індоарійці були скотарсько-землеробськими племенами. Вони розводили овець, корів, коней. Звісно, відносини прибульців із місцевим населенням далеко не завжди були мирними, але в результаті взаємних контактів відбувалася асиміляція прибульців з корінним населенням Індії; натомість прибульці передавали йому свою мову. 

Найважливішим досягненням в історії Індії із середини II до середини І тис. до н. е. було господарське освоєння й заселення долини Гангу, яка до цього була джунглями. У середині І тис. до н. е. в долині Гангу основною галуззю господарства стало рільництво. Головним знаряддям для оранки був плуг, у який запрягали волів. Застосовуючи штучне зрошення, вирощували ячмінь, пшеницю, бобові, рис, бавовну, цукрову тростину, кунжут, льон. Зберігало важливе значення скотарство. Зі свійських тварин були відомі корови, буйволи, вівці, кози, віслюки, верблюди, коні. До цього періоду належить і формування держав у долині Гангу. Більшість із них були монархічними. Цар (раджа) був верховним розпорядником державного майна, командував військом, очолював управління. Держави на той час були невеликими, у середині І тис. до н. е. почався процес поглинання дрібних держав більш сильними. 

Згадка про ці події збереглась у священній книзі індійців «Рігведа». Там розповідається, що за один день боги зруйнували 99 індійських міст. Завойовники були високими на зріст, мали білу шкіру і називали себе аріями, що означало «шляхетні, благородні люди». Цією назвою вони протиставляли себе темношкірому населенню, яке поневолили. 

Освоєння Північно-Східної Індії аріями тривало майже тисячоліття. Цей період індійської історії в науці називають Ведійським, тому що тоді було складено на санскриті — мові аріїв — священні тексти Веди. Інша назва цього періоду — Гангська цивілізація, оскільки в цей час аріями була освоєна і заселена долина річки Ганг. 

Робота зі схемою 

Учні разом з учителем складають узагальнюючу схему. 

Зразок схеми 

Робота з термінами та поняттями 

Арії («благородні люди») — кочівники-скотарі, що прийшли з північного заходу (Європи) 

Веди — найдавніша писемна пам’ятка Індії, збірка священних гімнів та молитов. 

Санскрит — літературна, давньоарійська мова, що вживалась у Стародавній Індії. 

Раджа — вождь племені аріїв. 

Слово вчителя 

Держави долини Гангу вели між собою постійні війни. Нарешті у ІV ст. до н. е. царем стає Чандрагупта, який уславився війною з Александром Македонським, що в той час напав на Індію. Чандрагупта заснував династію Маур’їв, яка поширила свою владу на значну територію Північної Індії. Держава Маур’їв досягла розквіту в III ст. до н. е. за часів царювання Ашоки, який був покровителем буддизму. Політика Ашоки добре відома завдяки численним знахідкам написів на камені, які висікалися і встановлювалися за його наказом за межами Індії — вони знайдені навіть в Іспанії та Північній Африці. Одна з кам’яних «колон Ашоки» була увінчана скульптурним зображенням левів, яке в наш час стало національним символом Індії. 

Запитання 

Чому, на вашу думку, Індія як єдина держава розпалась? 

V. Закріплення та систематизація вивченого матеріалу 

Робота з таблицею 

Заповніть таблицю «Періоди в історії Стародавньої Індії». 

Періоди в історії Стародавньої Індії 

Дата 

Назва періоду, події 

ІІІ — середина ІІ тис. до н. е. 

Дравідійський, або Індський, період. Утворення стародавньої цивілізації в долині річки Інд 

XV—V ст. до н. е. 

Гангський, або Ведійський, період. Прихід аріїв, утворення цивілізації в долині річки Ганг 

IV—ІІ ст. до н. е. 

Держава Ашоки 

  

Прийом «Чарівна скринька» 

Учні по черзі дістають по одному запитанню зі скриньки та дають відповідь на нього. 

1.   Як називалися гори на півночі Індостану? 

2.   Назвіть найбільші річки Індії. 

3.   Назвіть найдавніші міста, що існували в долині Інду. 

4.   Як називалася давньоарійська мова, якою користувалися у Стародавній Індії? 

5.   У долині якої річки виникла перша давньоіндійська цивілізація? 

6.   Яку назву мала збірка священних пісень і молитов? 

7.   Хто такий раджа? 

8.   Як називалися густі, заболочені вічнозелені ліси? 

9.   За правління якого царя було запроваджено буддизм? 

10.   Що в перекладі означає слово «арії»? 

11.   Яку іншу назву має Гангський період в історії Індії? 

12.   Назвіть основні заняття стародавніх жителів Індії. 

VI.  Домашнє завдання 

1.   Опрацюйте відповідний матеріал підручника. 

2.   Підготуйте повідомлення за темами «Легенда про Будду» та «Індійські касти». 

 

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (19.11.2021)
Переглядів: 242 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: