Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 9 клас (нова програма)

Уроки № 7–8 Розвиток зв’язного мовлення. Твір-оповідання з обрамленням на основі почутого

Уроки № 7–8

Розвиток зв’язного мовлення. Твір-оповідання з обрамленням на основі почутого

Мета: навчити учнів складати усні й письмові твори-оповідання з обрамленням; удосконалювати здатність грамотно викладати думки; розвивати усне й писемне мовлення

Очікувані результати: учні складають усні й письмові твори-оповідання з обрамленням, підпорядковуючи висловлювання темі та основній думці, будуючи в логічній послідовності за самостійно складеним простим або складним планом.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, зразок твору-оповідання з обрамленням

Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроків
  1. Проблемні завдання і питання.

— Пригадайте який-небудь випадок, свідком котрого ви були, що його можна покласти в основу оповідання.

— Чому в основу оповідання зазвичай покладено розповідь про одну подію із життя персонажа?

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Пригадайте, скільки стилів мовлення існує?

— Що таке оповідання? Які оповідання вам відомі?

— Що називається композицією й сюжетом художнього твору?

— Який тип мовлення покладено в основу тексту оповідання?

  • ІІІ. Основний зміст роботи
  1. Слово вчителя.

Обрамлення — це така частина композиції художнього твору, яка є ніби рамкою для розповіді про основні події. Обрамлення містить повідомлення про джерело інформації, роздуми про розказане та оцінку зображеного.

Оповідання — невеликий розповідний художній твір про одну чи кілька подій із життя персонажа, що відіграють у його долі важливу роль.

Сюжет — це система подій, про які йдеться в художньому творі, їх послідовне розгортання та зв’язки між такими подіями.

  1. Робота зі зразком твору-оповідання з обрамленням.
  2. Виразно прочитайте текст «Голос».
  3. Поясніть його назву.
  4. Доведіть, що поданий текст є оповіданням.
  5. Знайдіть сюжетні елементи.
  6. З’ясуйте роль обрамлення в композиції тексту.

Голос

Під старезним горіхом, який ще рясно родив, на давньому, також горіховому, пні, який ще пам’ятав дідового тата, клепали коси. Дід і я, його тринадцятий онук.

Дід дуже любив співи й мріяв, що в роду з’явиться голос. І ось перед тим, як іти косити траву, він виносить старенький приймач, ставить його на вікно, вмикає...

І той голос явився та так, що аж заблищала чимось дідова сивина, а очі, його сині очі,— таких очей ні в кого не бачив, хіба що інколи в батька,— починали піднімати діда, такого невисокого, над землею, над косами, над горіхом, над хатами, над нашим городом, над селом, над криницями, ярами, чубчиками дерев кудись високо-високо.

Голос співав про овець, про матір і зерно... Дід довго мовчав після співу. А потім сказав з притиском: «Мушу побачити того чоловіка. Може, із нашої сторони він...»

Другого дня поїхали ми до міста на радіо. Якийсь чоловік в окулярах із невдоволеним голосом і довгими нігтями на пальцях переглянув купу паперів і сказав: «Ви, шановні, чули голос молодого співака Дмитра Гнатюка...»

(За Д. Герасимчуком)

  1. Бесіда.

— Пригадайте якесь із вивчених на уроці української (зарубіжної) літератури оповідань, визначте в ньому елементи сюжету: зав’язку, кульмінацію, розв’язку. Назвіть наявні в оповіданні позасюжетні елементи (описи, роздуми).

— Який тип мовлення в тексті оповідання є основним?

— У якому стилі складається оповідання й чому?

— З’ясуйте тему оповідання та його головну думку.

— Наскільки вдалим є заголовок твору й що він відбиває — тему чи головну думку оповідання?

  1. Творче завдання.

Складіть твір-оповідання, використавши запропоновані початок (зав’язку) і кінцівку (розв’язку).

Троє сусідів-хлопчаків часто розважались, катаючись на ліфті. Дорослі не раз попереджали їх про небезпеку. Часто намагався зупинити їх старенький сліпий сусід, спускаючись сходами з вівчаркою-поводирем.

...

Хлопчик був врятований. Сусіди ублагали лікувати пса, який кинувся на допомогу хлопцеві.

  1. Робота в чернетках, редагування творів.
  2. Написання твору-оповідання.
  • ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Опрацювати теоретичний матеріал
  2. Виконати вправи
  • V. Підсумок уроків

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці я навчився (навчилась)...

 

Категорія: Конспекти уроків із української мови 9 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.09.2018)
Переглядів: 743 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: