Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 9 клас (нова програма) |
Уроки № 7–8 Розвиток зв’язного мовлення. Твір-оповідання з обрамленням на основі почутого Мета: навчити учнів складати усні й письмові твори-оповідання з обрамленням; удосконалювати здатність грамотно викладати думки; розвивати усне й писемне мовлення Очікувані результати: учні складають усні й письмові твори-оповідання з обрамленням, підпорядковуючи висловлювання темі та основній думці, будуючи в логічній послідовності за самостійно складеним простим або складним планом. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, зразок твору-оповідання з обрамленням Тип уроків: застосування знань і формування вмінь.
— Пригадайте який-небудь випадок, свідком котрого ви були, що його можна покласти в основу оповідання. — Чому в основу оповідання зазвичай покладено розповідь про одну подію із життя персонажа?
Бесіда. — Пригадайте, скільки стилів мовлення існує? — Що таке оповідання? Які оповідання вам відомі? — Що називається композицією й сюжетом художнього твору? — Який тип мовлення покладено в основу тексту оповідання?
Обрамлення — це така частина композиції художнього твору, яка є ніби рамкою для розповіді про основні події. Обрамлення містить повідомлення про джерело інформації, роздуми про розказане та оцінку зображеного. Оповідання — невеликий розповідний художній твір про одну чи кілька подій із життя персонажа, що відіграють у його долі важливу роль. Сюжет — це система подій, про які йдеться в художньому творі, їх послідовне розгортання та зв’язки між такими подіями.
Голос Під старезним горіхом, який ще рясно родив, на давньому, також горіховому, пні, який ще пам’ятав дідового тата, клепали коси. Дід і я, його тринадцятий онук. Дід дуже любив співи й мріяв, що в роду з’явиться голос. І ось перед тим, як іти косити траву, він виносить старенький приймач, ставить його на вікно, вмикає... І той голос явився та так, що аж заблищала чимось дідова сивина, а очі, його сині очі,— таких очей ні в кого не бачив, хіба що інколи в батька,— починали піднімати діда, такого невисокого, над землею, над косами, над горіхом, над хатами, над нашим городом, над селом, над криницями, ярами, чубчиками дерев кудись високо-високо. Голос співав про овець, про матір і зерно... Дід довго мовчав після співу. А потім сказав з притиском: «Мушу побачити того чоловіка. Може, із нашої сторони він...» Другого дня поїхали ми до міста на радіо. Якийсь чоловік в окулярах із невдоволеним голосом і довгими нігтями на пальцях переглянув купу паперів і сказав: «Ви, шановні, чули голос молодого співака Дмитра Гнатюка...» (За Д. Герасимчуком)
— Пригадайте якесь із вивчених на уроці української (зарубіжної) літератури оповідань, визначте в ньому елементи сюжету: зав’язку, кульмінацію, розв’язку. Назвіть наявні в оповіданні позасюжетні елементи (описи, роздуми). — Який тип мовлення в тексті оповідання є основним? — У якому стилі складається оповідання й чому? — З’ясуйте тему оповідання та його головну думку. — Наскільки вдалим є заголовок твору й що він відбиває — тему чи головну думку оповідання?
Складіть твір-оповідання, використавши запропоновані початок (зав’язку) і кінцівку (розв’язку). Троє сусідів-хлопчаків часто розважались, катаючись на ліфті. Дорослі не раз попереджали їх про небезпеку. Часто намагався зупинити їх старенький сліпий сусід, спускаючись сходами з вівчаркою-поводирем. ... Хлопчик був врятований. Сусіди ублагали лікувати пса, який кинувся на допомогу хлопцеві.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Сьогодні на уроці я навчився (навчилась)...
| |
Переглядів: 743 | |
Всього коментарів: 0 | |