Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 9 клас (нова програма) |
Уроки № 2–3 Просте неускладнене й ускладнене речення Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів із теми «Просте неускладнене й ускладнене речення»; удосконалювати вміння знаходити й розрізняти види простих речень, визначати їх ознаки, обґрунтовано ставити розділові знаки в простому реченні; розвивати навички роботи в парах Очікувані результати: учні знаходять і розрізняють види простого речення; уміють визначати їх істотні ознаки; уміють правильно ставити розділові знаки в простому реченні й обґрунтовувати їх. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Просте ускладнене речення» Тип уроків: систематизація й узагальнення знань.
— Що є найважливішою запорукою безперешкодного розвитку української мови? — Які, на ваш погляд, проблеми відродження української мови нині найактуальніші? — Як ви розумієте, що таке культура мовлення?
Розкрийте значення поетичної фрази «Поруч мене живуть і ходять емігранти моєї мови».
2. Бесіда. — Дайте визначення поняття «просте речення». — Чим може ускладнюватися просте речення? — У чому полягає відмінність між складним реченням і ускладненим простим?
План пояснення нового матеріалу
Просте речення, у складі якого є однорідні або відокремлені члени речення, звертання або вставні слова чи сс, називають ускладненим. Наприклад: Тепер, з моря, ми краще бачили острів. (М. Коцюбинський) Споконвіку наші предки з шанобою ставились до рослинного світу, у тому числі й до квітів. (За Г. Лозко) Це, мабуть, летіли останні гуси з усієї України. (Ю. Мушкетик) Не стелись, тумане, не шуміть, тополі, не печальте очі ви, берізки голі! (В. Сосюра)
Просте ускладнене речення
Просте речення, у складі якого відсутні однорідні або відокремлені члени речення, звертання або вставні слова чи сс, називають неускладненим. Наприклад: Над Русанівкою тиха осінь тче неповторні узори. (І. Цюпа)
Складіть і запишіть такі види конструкцій: І група — зі звертаннями; ІІ група — з однорідними членами речення; ІІІ група — з відокремленими членами речення; IV група — з відокремленими уточнюючими другорядними членами речення; V група — зі вставними словами або конструкціями.
Мої однокласники у своїх родинах розмовляють лише рідною мовою. Кожний мусить бути зразком доброго знання своєї літературної мови. Людина в житті повинна постійно розвиватися. Народ кожної хвилини охороняє честь своєї рідної мови.
Особливо вірші Василя Симоненка; тобто наука про рослини; особливо вранці; навіть у найбільшу спеку; на березі Дніпра; переважно молодь; під час канікул.
Відновіть текст, доповнюючи речення однорідними членами та відокремленими членами речення. Накресліть схеми речень з узагальнюючими словами. У чудових українських піснях, ..., ... зустрічаємо слова з пестливими, зменшувальними суфіксами. Це створює атмосферу доброзичливості і ... . Українську мову шанують у світі, ... . Твори українських письменників перекладено в багатьох країнах: ..., ..., ... . У плідному спілкуванні з іншими мовами українська вбирає з них крилаті слова, ... . Такі запозичення притаманні кожній розвиненій мові, ... .
Спишіть, розставляючи, де треба, розділові знаки. Туман ішов очевидячки з річки з плавнів. (М. Коцюбинський) О пісне вкраїнська дзвінка невмируща ти мука і радість ти гнів і любов. (Р. Братунь) Правда може я сам таки в цьому й винен. (О. Гончар) Як помер наш батько нехай земля йому пером оставив нам дев’ять пар волів полових хороших. (Марко Вовчок) Глухенький електрифікував усе що тільки міг водокачки майстерні ферми токи... (О. Гончар) Там батько плачучи з дітьми а ми малі були і голі не витерпів лихої долі умер на панщині! (Т. Шевченко)
Подані речення перебудуйте таким чином, щоб вийшли речення з відокремленими членами. Запишіть їх. Тиха холодна ніч обняла землю. (М. Коцюбинський) Над морем піднімались високо в небо дикі, стрімкі, скелисті гори. (І. Нечуй-Левицький) Високо й густо розрісся вишняк, що він посадив. (І. Нечуй-Левицький) Неначе лебідь купалося сонце в лісовому озері, яке від краю заросло чубатим очеретом і широкою рогозою. (М. Стельмах) Старий орел, який був давнім мешканцем степу, сидів нерухомо на кручі. (І. Нечуй-Левицький)
Знайдіть мовні помилки й виправте їх. Запишіть виправлені речення з відокремленими обставинами. Завдяки наполегливої праці, школярі домоглися успіхів у навчанні. Слухавши розповідь про давні традиції українського народу, проймаємося гордістю за наше славне минуле. Про історію рідного краю ми дізнаємося, читавши книги. За відсутність бігових доріжок, ми не могли провести змагання з легкої атлетики. Завершуючи роботу, учні розійшлися по домівках.
Складіть невеликий текст-міркування на тему «Чи кожна людина може стати видатною?», використовуючи прості ускладнені речення.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Просте ускладнене речення відрізняється від неускладненого тим, що... | |||||||||||
Переглядів: 1769 | |
Всього коментарів: 0 | |