Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 9 клас (нова програма) |
Урок № 6 Пряма та непряма мова як засоби передачі чужої мови. Мета: актуалізувати й поглибити знання учнів про пряму та непряму мову; удосконалювати вміння правильно інтонувати речення з прямою мовою, розставляти розділові знаки; замінювати речення з прямою мовою на речення з непрямою; учити доцільно використовувати ці синонімічні конструкції; розвивати культуру усного й писемного мовлення, логічне мислення, пам’ять Очікувані результати: учні знаходять речення з прямою та непрямою мовою; визначають їх особливості, виражальні можливості; правильно ставлять розділові знаки при прямій мові й обґрунтовують їх, замінюють пряму мову непрямою. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, схема «Пряма мова» Тип уроку: комбінований.
Спостереження над мовним матеріалом.
«Чудовий Дніпро!» — скаже всякий, хто гляне. (С. Олійник) «Оце, діти, планета,— рука вчительки лягає на глобус,— наша красуня-планета...» (О. Гончар)
— Я цієї пісні раніше не чув,— сказав студентові Тарас.— Ви її всю знаєте? (О. Іваненко) Тарас сказав студентові, що цієї пісні він раніше не чув, і запитав, чи той її всю знає.
Бесіда. — Що вам відомо про пряму мову, розділові знаки при ній? Наведіть приклади. — Що вам відомо про непряму мову, розділові знаки при ній? Наведіть приклади.
План пояснення нового матеріалу
Чужа мова, передана від її автора з точним відтворенням змісту, форми та інтонації висловлювання, називається прямою мовою. Речення з прямою мовою складається з двох частин: прямої мови і слів автора. Слова, що вказують, кому належить пряма мова, називаються словами автора.
Пряма мова береться в лапки. Причому в лапки беруться також знак питання, знак оклику і три крапки. Крапка і кома виноситься за лапки: «Візьми до уваги, Санчо,— сказав Дон Кіхот,— що є два роди краси: краса духовна і краса тілесна».
Коли чужу мову треба передати від себе, тобто непрямою мовою, тоді слова автора роблять головним реченням, а пряму мову — підрядним: Я сказав бабусі: «Чудова легенда». (С. Носань) — Я сказав бабусі, що це чудова легенда. При цьому в непрямій мові змінюють особу займенників і дієслів відповідно до особи, від імені якої тепер передається чужа мова. Після непрямого запитання знак питання не ставиться. Непряма мова передає лише зміст чужого мовлення. У непрямій мові опускають вигуки, повторення, іноді — вставні слова, частки, а звертання або опускають, або роблять підметами чи додатками: «Ні,— усміхнулася бабуся,— вона [Олена] ніскілечки не постаріла, залишилася, як і тоді, молодою. (С. Носань) — Бабуся усміхнулася й заперечила, що Олена ніскілечки не постаріла, а залишилася, як і тоді, молодою». Зверніть увагу! Комою не відокремлюються одиничні займенники та прислівники, що є, власне, частиною непрямого питання: Бачив хлопця й не сказав якого; Мати повернеться, та не знати коли.
Складіть і запишіть десять речень із прямою мовою, використавши в складі слів автора подані дієслова на вибір. Сказати, відповісти, подумати, скаржитись, зауважити, продовжити, заперечити, запропонувати, вигукнути, міркувати, заявити, доповнити.
Замініть конструкції з прямою мовою на речення з непрямою мовою. «Сьогодні буде дощ»,— сказав бригадир, поглянувши на сонце. «Мамо, а чи не принесли б Ви мені мисочку узвару?» — звернувся він до своєї матері. Комісар наказує: «Не зменшуючи швидкості, маневрувати, слідкувати за дорогою». «Нічого, Вадиме, не падайте,— сказав дядько,— все ж таки за нами друге місце? Срібло!» У листі до свого сина Сухомлинський писав: «У щасливий день свого життя прийди на могилу героїв, схили голову і поклади квіти».
Зробіть повний синтаксичний аналіз речень із прямою мовою. «Лісове дерево є яке рясне та веселе!» — говорила Антоніна, дивлячись із любов’ю на грушу. Один з телеглядачів під час прямого ефіру запитав: «Хто ж від кого походить? Українці від росіян чи росіяни від українців?»
Запишіть речення. Поясніть постановку розділових знаків. «Я, коли виросту, теж садівником буду!» — не зводячи очей з дядька Степана, палко промовив Юрко. (І. Цюпа) Юрко, не зводячи очей з дядька Степана, палко промовив, що він, коли виросте, теж садівником буде. — А так! — підтвердив дідусь.— Отам, на плесі; завжди качки є! (Остап Вишня) Дідусь підтвердив, що на плесі завжди є качки. — Ну, чого ж тебе понесло в поле? Чого? — допитувалась мати. (С. Васильченко) Мати допитувалась, чого його понесло в поле.
Виконання вправ і завдань
Заключна бесіда. — Які існують способи передачі чужої думки? Наведіть приклади. — У чому полягає відмінність між прямою та непрямою мовою? — Які розділові знаки вживаються при записі непрямої мови?
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 3692 | |
Всього коментарів: 0 | |