Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 9 клас (нова програма)

Урок № 4 Основні правила правопису. Складні випадки слововживання

Урок № 4

Основні правила правопису. Складні випадки слововживання

Мета: актуалізувати знання учнів про основні орфограми, вивчені в попередніх класах; розвивати мовне чуття; удосконалювати вміння знаходити й виправляти помилки на вивчені правила

Очікувані результати: учні правильно пишуть слова із зазначеними в програмі орфограмами; розставляють розділові знаки в реченнях на вивчені правила; знаходять помилки на вивчені правила й виправляють їх.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Основні правила правопису»

Тип уроку: систематизація й узагальнення знань.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Проблемне питання.

(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)

— Чи кожна людина має бути грамотною, уміти правильно писати й говорити?

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Бесіда.

— Що вивчає орфографія?

— А орфоепія?

— Назвіть спільне між цими розділами науки про мову.

— Що таке орфограма? Наведіть приклад.

— Які ви знаєте види орфограм? (Орфограми бувають буквені й не буквені; скорочення слів, апостроф, написання слів через дефіс, перенос слів.)

  • ІІІ. Систематизація й узагальнення вивченого
  1. Робота з підручником.
  2. Опрацювання теоретичного матеріалу
  3. Виконання вправ і завдань
  4. Опрацювання таблиці «Основні правила правопису».

Основні правила правопису

Орфограми небуквені

Орфограми буквені

Написання слів разом, окремо, через дефіс, апостроф, перенос слів, скорочення слів

— уживання апострофа: верф’ю, солов’ї, кав’ярня

— скорочення слів: б-ка (бібліотека), р-н (район), упоряд., арк.

— по-китайськи, по-німецьки

— ні з прислівниками: нізащо, нітрохи

— правопис прикладок: звіробій-трава, жук-короїд, дівчина-красуня

— складні іменники: прем’єр-міністр, кіловат-година

Вибір написання слова (певної букви) з ряду можливих варіантів за умови однакової вимови

— правопис ненаголошених о, е, и: вели5кий, село5, мири5ти

— спрощення в групах приголосних: радість — радісний; проїзд — проїзний; тиждень — тижні

— правопис з–с у префіксах з-, с-: сфотографувати, схотіти, збити

— зміни приголосних при словотворенні: юнак — юнацький, Париж — паризький, німецький — Німеччина

 

  1. Словниковий диктант з додатковим завданням.

Запишіть слова, підкресліть орфограму, визначте, яка вона — буквена чи не буквена.

Близькість, людськість, конферансьє, няньчин, Харків, панщина, боротьба, доньчин, на доріженьці, НЛО, п’ятдесят, шістсот, бур’ян, провалля, Великдень, зелено-пурпурні, морквяний, верб’я, ад’ютант, торф’яний, Святослав, комп’ютер, невблаганний, листопад, багряно-сизий, синьоокий, відлуння, левада, директива, дефект, гусеня, косимо, Ріо-де-Жанейро.

  1. Робота в групах «Хто перший?».

До кожної назви орфограми доберіть 10 прикладів.

Спрощення в групі приголосних; уживання апострофа; написання складних прислівників разом, окремо й через дефіс; написання складноскорочених слів; подвоєння приголосних на стику морфем; правопис префіксів пре-, при-, прі-; уживання великої літери в географічних назвах; написання не з дієприкметниками (разом і окремо).

  1. Пояснювальний диктант із додатковим завданням.

Запишіть текст. Знайдіть і назвіть орфограми, ужиті в ньому.

(Після відповідей учнів учитель доповнює перелік орфограм, не названих школярами.)

Унаслідок окраїнного положення української національної території її кордони й величина зазнавали впродовж століть великих змін. І сьогодні наша національна територія не скрізь ще усталена. На південному заході вона межує з румунами, що опанували землі між Карпатами й Дністром, розірвавши наш зв’язок із південними слов’янами. Далі на південний захід іде наш давній кордон з угорцями.

Українці межують на півдні з морем, і це єдиний наш природний кордон. На заході ми межуємо багато років зі словаками й поляками. Північний кордон — це кордон із білорусами й росіянами. Кордон на сході зазнав великих змін, він і досі не усталений.

(За «Енциклопедією українознавства»)

  1. Робота біля дошки й у зошитах.

(Учитель диктує слова, учні записують лише приголосний з чи с.)

Розказати, безкінечний, збити, сходити, розколоти, спланувати, стирати, розпустити, безпощадний, сховатися, склеїти, беззбройний.

Відповідь: 1 з, 2 з, 3 з, 4 с, 5 з, 6 с, 7 с, 8 з, 9 з, 10 с, 11 с, 12 з.

  1. Творче завдання.

(Учитель нагадує значення префіксів пре-, при-, пере-.)

Доберіть по 5 прикладів до кожного префікса. Обґрунтуйте свій вибір.

  1. Вибірковий диктант.

Випишіть із прослуханих речень слова з не або ні. Поясніть написання.

А скільки зніс ти кривди і неправди, народе мій, у рабстві живучи! (І. Вирган) Тихий шум мені навіяв безліч дум про давні роки незабутні й про омріяні, майбутні, у які ростимуть і цвістимуть оці незаймані ліси. І хотілось добігти до бору, не таємно, а всім напоказ підійнятись на шпиль косогору й доторкнутись до неба хоч раз. (Із тв. П. Воронька)

  • ІV. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Опрацювати теоретичний матеріал
  2. Виконати вправи
  • V. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Які орфограми ми згадали сьогодні на уроці? Наведіть приклади.

Категорія: Конспекти уроків із української мови 9 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.09.2018)
Переглядів: 54 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: