Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма)

Урок № 8 Тема. Розвиток зв’язного мовлення*. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення.


Урок № 8
Тема. Розвиток зв’язного мовлення*. Повторення відомостей про текст, стилі й типи мовлення.
Мета: удосконалити знання учнів про текст, його основні ознаки; закріпити вміння визначати тему й ідею висловлювання, ділити його на абзаци, складати план, створювати власні висловлювання різних типів і стилів мовлення; розвивати культуру усного та писемного мовлення, багатство словника; виховувати любов до рідної мови.
Очікувані результати: учні розрізняють такі поняття, як текст, його основні ознаки, структура, види зв’язку речень у тексті; вміють визначати стилі й типи мовлення, тему та основну думку тексту; ділять текст на абзаци, складають його план; створюють власні висловлювання різних типів і стилів мовлення.
Обладнання: підручник, зразки текстів різних стилів і типів мовлення, таблиця, схема.
Тип уроку: розвиток комунікативних умінь.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й м мети уроку
Завдання учням.;;
Прочитайте висловлювання, зіставте першу та другу колонки. У якій із них розміщено текст? Свою думку аргументуйте. Визначте тему та ідею тексту, дайте йому заголовок.
(Див. наступну сторінку)
Усі ми знаємо нашу співучу та дзвінку українську мову. Та це аж ніяк не означає, що нам є чужими чи далекими мови інших народів. І якщо народиться вірш із голосом, не будемо перечити, хай зроста, пшениця бринітиме стиглим колосом,
Українська мова — багата, розвинена, гнучка. Нею можна описати все: від найскладніших наукових відкриттів до найвеселіших пригод.
Проте українська мова, як і кожна, легко, без зусиль до рук не дається. Постає вона перед нами в усій своїй красі в піснях і віршах, казках та оповіданнях майстрів. А от коли доводиться самому щось переказувати або розповідати, то інколи це схоже на невправну гру на
* Тут і далі вчитель також може використати видання: Українська мова. 7–9 класи. Розвиток ситуативного мовлення: Навчальний посібник / Н. Ф. Баландіна, А. П. Безноса, О. В. Волошко, О. І. Кобзар, В. І. Омеляненко, Н. О. Рябокінь / За ред. Н. Ф. Баландіної.— Х.: Вид-во «Ранок».
литаврами площ загудуть міста. У світі налічується близько трьох тисяч мов. Одні з них перебувають між собою у близькій спорідненості, інші більш віддалені одна від одної.
роялі — звуки є, а мелодії немає. Щоб вільно, красиво розмовляти, треба вчитися. Вивчати правила, бо це закони мови. Запам’ятовувати нові слова й цілі речення (прислів’я та приказки), бо це збагачує наше мовлення. Вчити вірші, бо це розвиває пам’ять. І тоді, послухавши вас, хтось скаже: «Як прекрасно звучить українська мова!» (За А. Коваль)
ІІ. А Актуалізація опорних знань учнів
Повторення відомостей про текст.;;
Слово вчителя.;;
Текст — це група речень, об’єднаних темою й основною думкою. Речення в тексті розташовані в послідовності, яка потрібна для розкриття теми.
Розвиток основної думки тексту зумовлений тим, що кожне наступне речення додає щось нове до вже відомого.
Ознаки тексту:
— пов’язаність речень за змістом (темою); наявність основної думки, її розвиток; певна послідовність речень;
— зв’язок речень між собою за допомогою займенників, синонімів, повторів, спільнокореневих слів, сполучників.
ІІІ. С Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Опрацювання таблиці та схеми.;;
Стилі мовлення
Назва стилю
Сфера
застосування
Жанри висловлювання
Основні ознаки
Розмовно-побутовий
Побут
Діалог, бесіда, лист до приватної особи
Загальновживані слова, необов’язковість суворої логічності
Художній
Художня література
Вірш, оповідання, повість, роман, п’єса
Образність, конкретність, емоційність
Науковий
Наука і техніка
Виступ, лекція, доповідь, повідомлення, наукова стаття, підручник
Логічна послідовність, точність, абстрактність, слова в прямому значенні

Назва стилю
Сфера
застосування
Жанри висловлювання
Основні ознаки
Публіцистичний
Суспільне життя
Писемний: стаття, нарис, фейлетон. Усний: виступ, доповідь, промова
Закличність, пристрасність, офіційний характер мовлення, спеціальні терміни
О
фіційно-діловий
О
фіційні, службові стосунки
Закон, угода, документ, постанова, офіційний лист
Додержання установленого зразка, офіційність, сувора точність
Типи мовлення

Розповідь
предмета


О
пис

місця


Роздум
стану
Бесіда.;;
— Які є стилі мовлення? А типи мовлення?
— Назвіть сфери застосування кожного зі стилів.
— Які ознаки характерні для кожного стилю?
— За якими ознаками виділяють текст-опис?
— Що відрізняє текст-розповідь?
— Чим текст-роздум різниться з текстом-описом і розповіддю?
Робота з текстом.;;
З’ясуйте стиль і тип мовлення кожного з наведених текстів.
Текст 1
Ішла лісом людина. Зірвала мимохідь травинку ломиносу цільнолистого, знічев’я посмоктала стебло. У лікарні не врятували бідолаху…
Цей випадок вразив школяра Ігоря Солоного, після чого той усерйоз захопився вивченням отруйних рослин. Юннат чи не вперше зробив опис майже дев’яноста видів. Праця цінна не лише для науковців-ботаніків, а й для лікарів-практиків, і, взагалі, для кожної людини.
(Із журналу)
Текст 2
І раптом я побачив серед жовтих одну білу лілею. Вона не стирчала, як її жовті сусідки, а вільно лежала на воді. Її зелені
Закінчення таблиці
черенці були, як добрі ласкаві руки, що обережно й турботливо тримали вінчик білих пелюсток. Кожна пелюсточка була окремо від інших, але всі разом вони утворювали таку дивовижну гармонію форм і фарб, що не можна було відірвати очей. Ця біла лілея була немов ясний вогник серед темної ночі, немов єдина зірочка в синьому небі, немов миле обличчя серед інших байдужих облич.
(Д. Ткач)
Текст 3
Одного разу у нас відбувався збір на тему «Як позбутися двійок у загоні?» Спочатку піднімалися наші відмінники і досить-таки нудно критикували двієчників. Потім настала черга двієчників. Вони звично обіцяли виправиться. Як завжди, призначили відповідальних за навчання і вже збиралися закривати збір, як Степан, наш завзятий двієчник, пробуркотів:
— Краще б відмінили взагалі двійки, не було б про що говорити.
— А ще краще — залишати вас без обіду! Відразу б позбулися всіх двійок! — підхопилася раптом Іра, наша голова.
І раптом одна дівчинка сказала:
— А може, краще не базікати на уроці і слухати вчителя? І всі домашні завдання виконувати…
І тоді всі замислилися.
(З кн. «Злиньте вогнями, синії ночі»)
IV. З Закріплення вивченого матеріалу
Робота з підручником*.;;
[1] С. 15–20); впр. 9, 10 (усно).
[2] § 36 (с. 239–244); впр. 406 (усно), 408 (письмово).
V. Д Домашнє завдання
1. Підготуватися до контрольної роботи.
2. [1] Повторити § 1–8; впр. 11 (письмово).
[2] § 36 (с. 239–244), повторити § 1–7; впр. 410 (письмово).
[3] Повторити § 1–6, скласти твір-опис (предмета, квітки, дерева) в художньому та науковому стилях.
* Тут і далі в подібних випадках: не зазначено підручник, у якому немає матеріалу з даної теми.
VІ. Підбиття підсумків уроку
Заключна бесіда.;;
— Які стилі і типи мовлення вам відомі?
— На що потрібно звернути увагу, щоб визначити стиль і тип мовлення?
— Назвіть ознаки та сфери застосування кожного зі стилів.

Категорія: Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.09.2018)
Переглядів: 55 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: