Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма)

Урок № 1 Мова — найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу. Культура усного й писемного мовлення

Урок № 1

Мова — найважливіший засіб пізнання, спілкування і впливу.
Культура усного й писемного мовлення

Мета: розширити відомості учнів про рідну мову, сформувати поняття про мову як найважливіший засіб спілкування, пізнання і впливу, її роль у людському житті, пояснити основні функції мови; розвивати усне й писемне мовлення, логічне мислення, увагу, пам’ять

Очікувані результати: учні знають, у чому полягає значення мови як найважливішого засобу пізнання, спілкування та впливу; уміють визначати основні функції мови, розрізнюють поняття «мова» і «мовлення».

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, стенди «Мовні обов’язки громадян», Конституція України, таблиця «Функції мови»

Тип уроку: комбінований.

  • I. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Яку роль виконує мова в нашому житті?

— Якими є функції мови?

— Чи однакові поняття «мова» і «мовлення»?

— Чи пов’язані мова й мислення?

  • IІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя з елементами бесіди.

«Мово рідна! Ти ж — як море — безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає кінця-краю.

Красо моя! В тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть, зойк матерів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. У тобі, мово, неосяжна душа народу: його мудрість і щедрість, радощі й печалі, його труд, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його…»

(За С. Плачиндою)

— Як ви розумієте слова митця? Яке значення має рідна мова у вашому житті?

  • ІIІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Опрацювання таблиці «Функції мови».
  2. Слово вчителя.
  3. Мова — найдорожчий скарб кожного народу.

Найдорожчим скарбом кожного народу є його мова — ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, у якій народ зберігає і своє давнє життя, і свої сподіванки, розум, досвід, почування. Яке це диво — людська мова! Вона дає можливість людині чути, сприймати, думати, говорити. Мова — це шлях, яким людина йде від колиски до усвідомлення себе громадянином. Її потрібно не лише любити, а й берегти, вивчати і знати.

  1. Мова — найважливіший засіб спілкування. Мислення й мовлення.

Мова — найважливіший засіб спілкування між людьми. Вона безпосередньо пов’язана з мисленням. Мова й мислення мають суспільний характер — не лише за своєю природою, а й за своєю функцією в суспільстві.

За допомогою мислення люди пізнають світ, об’єктивні закони природи й суспільства. Пізнавальна діяльність людини можлива лише за умов володіння мовним матеріалом.

Мовлення — це спілкування людей між собою за допомогою мовних засобів. Це манера говорити, висловлювати свої думки.

  1. Літературна мова.

Літературна мова — це мова, оброблена майстрами слова, вченими, письменниками, мова державних, громадських, політичних установ, навчальних закладів, науки, художньої літератури, ділового спілкування, театру, кіно, преси…

Літературна мова існує в усній та писемній формах. Усна форма літературної мови переважно обслуговує поточні потреби спілкування людей, безпосередньо пов’язаних між собою. Писемна форма літературної мови — це мовлення, зафіксоване на якомусь матеріалі за допомогою певних графічних знаків, що позначають звукові одиниці мовлення та сприймаються органами зору.

  1. Робота з підручником.
  2. Опрацювання теоретичного матеріалу
  3. Виконання вправ і завдань
  4. Завдання учням.

Прослухайте речення і скажіть, у яких із них ідеться про мову, у яких — про мовлення? У якому співвідношенні перебувають мова й мовлення?

Рідна мова — не полова, її за вітром не розвієш. Багато знай, та ще питай. Слухай тисячу разів, а говори один раз. Хто своєї мови цурається, той сам себе встидається. Розумну річ приємно й слухати. Рука там не зуміє, де язик не діє. Треба знати, що де казати. У нього наче будяк у роті. Слово не мни — думку борони.

(Нар. творч.)

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
  1. Тренувальні вправи.
  2. Диктант із завданням.

Запишіть прислів’я, додавши до першої частини кінцівку.

Свій розум май, а людей однаково… Розумний батько й сина спитати… Гостре словечко коле… Бджола жалить жалом, а людина… На грубе слово — не зважай, на улесливе — … Словом, як шовком, вишиває, а ділом, як шилом,… Великий рот у вола, а говорити… (Нар. творч.)

Довідка: питай, не соромиться, сердечко, словом, не здавайся, шпигає, не вміє.

  1. Лінгвістична гра «Закінчи речення».
  2. Навчальне редагування.

Як тільки буря вщухла, вони поверталися додому. Коли зайде сонце, швидко смеркалося. Незабаром до мене приїжджає приятель і розповідає про свої пригоди. Коли розмова починається, у приміщенні всі затихли.

  1. Творче завдання.

Складіть діалог (6–8 реплік) на тему «Культура спілкування школярів».

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Опрацювати теоретичний матеріал
  3. Виконати вправи
  4. Індивідуальне завдання.
  5. Дібрати з художніх і публіцистичних творів по п’ять прикладів висловлювань про мову й мовлення.
  6. Скласти діалог у формі запитань і відповідей на тему «Функції мови».
  • VI. Підсумки уроку

Заключна бесіда.

— Що для вас сьогодні було новим і корисним?

— Що найбільше запам’яталося?

 

Категорія: Конспекти уроків із української мови 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.09.2018)
Переглядів: 883 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: