Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 7 клас (нова програма)

Урок № 6 Тема. Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Урок № 6
Тема. Дієслово: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.
Мета: поглибити знання учнів про дієслово як частину мови; сформувати вміння школярів відрізняти дієслово від інших частин мови; правильно визначати морфологічні ознаки, синтаксичну роль; уміти знаходити дієслова в тексті, розвивати пам’ять, логічне мислення; виховувати у дітей любов до рідної мови, повагу до історичного минулого нашого народу.
Очікувані результати: учні знають загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; знаходять дієслова в реченнях і текстах; уміють їх відрізняти від інших частин мови; визначають форми і граматичні ознаки дієслова; складають усні й письмові висловлювання на певну соціокультурну тему, використовуючи виражальні можливості дієслова.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, схема.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.;;
Бесіда.;;
— На які запитання відповідає дієслово?
— Що означає ця самостійна частина мови і чому її називають самостійною?
— Що вам відомо про граматичні категорії дієслів?
Вибірковий диктант.;;
Прослухайте текст. Випишіть із нього дієслова. Визначте, на що вказують виписані слова.
Мова народу — кращий, що ніколи не в’яне й вічно знову розпускається, цвіт усього духовного життя. У мові одухотворяється весь народ і вся його батьківщина. У ній втілюються небо вітчизни, її повітря, клімат, поля, гори й долини, ліси й ріки, бурі і грози — весь той глибокий, повний думки й почуття, голос рідної природи. У світлих, прозорих глибинах мови відбивається й уся історія духовного життя народу. Мова є найважливіший, найбагатший і найміцніший зв’язок, що з’єднує покоління народу в одно велике історично живе ціле.
(За К. Ушинським)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й м мети уроку
Розв’язання кросворда.;;
Заповніть кросворд і прочитайте назву частини мови, таємниці якої ми будемо пізнавати на сьогоднішньому уроці.

1. Синонім дієслова доопрацювати.
2. Бути в дійсності.
3. Згуртовуватися для спільних дій, бути пов’язаними певними взаєминами, почуттями тощо.
4. Антонім слова веселитися.
5. Антонім слів ламати, псувати.
6. Синонім слова крутити (навколо своєї осі).
7. Настирливо просити що-небудь у когось.
8. Повертати до життя; робити живим, цікавим.
ІІІ. С Сприйняття й засвоєння учнями навчального маматеріаіалу
Робота з підручником.;;
[1] § 4 (с. 52–55); впр. 63 (І, ІІ, усно), 67 (письмово).
[2] § 4 (с. 24–25); впр. 39 (усно), 40 (письмово).
Опрацювання схеми.;;
Дієсловоовоово як частчаст частинана мовмовмови
Дія, стан
Відповідає на питання: що робити? що зробити?
Синтаксична роль: будь-який член речення



Дієслово

Морфологічні ознаки
постійні
змінні
Вид (доконаний, недоконаний)
Спосіб (дійсний, умовний, наказовий)
Дієвідміни (І і ІІ)
Час (теперішній, минулий, майбутній)
Перехідність
Число (однина, множина)
Особа (у дієсловах теперішнього і майбутнього часу)
Рід (у дієсловах минулого часу)
Розподільний диктант.;;
Подані слова запишіть у дві колонки: 1 — ті, що означають дію, 2 — ті, що означають стан. У виділених дієсловах визначте орфограми.
Побажав, захоплюється, читає, замерзала, їжджу, переконуюсь, розпитаєш, будеш купатися, боролася, смієшся, побажав, переймаєшся.
Пояснювальний диктант.;;
Запишіть, розставляючи та пояснюючи розділові знаки. Укажіть дієслова і з’ясуйте їх синтаксичну роль. Визначте постійні й змінні ознаки дієслів.
Наша мовна традиція сягає далеких докняжих часів, а в період держави Київської Русі наше слово сягнуло державного творення. Воно стало відкрите не лише для близьких сусідів, а й для найвіддаленіших земель, поступово збагачувалося іншими мовами й збагачувало їх. Його розвитку не зашкодили ні війни, ні заборони. Горіли храми і святі книги, а слово вийшло з вогню, як заповіт.
(Із журналу)
ІV. С Системаматизація й узагальнення вивченого маматеріаіалу
Гра «Хто більше?»;;
За три хвилини запишіть якнайбільше фразеологічних зворотів, до складу яких входять дієслова. Із двома дієсловами складіть речення.
Тестові завдання.;;
1. Всі слова належать до дієслів у рядку:
А ліс, лісник, малювати;
Б нести, зеленіти, смієшся, пливуть;99
В снігурі, зимовий, вмикати, кричати;
Г зелений, бігун, читати, співаєш.
2. Усі дієслова вжито в теперішньому часі в рядку:
А читати, розпорошувати, виліпити, розгорнуть;
Б знайомимося, несуть, летять, пишуть;99
В купують, малюватиме, зруйнуємо, розігнути;
Г розмалює, танцюватиме, пише, гойдає.
3. Усі дієслова належать до доконаного виду в рядку:
А використати, змалювати, напружуватись, виносити;
Б розігнати, подумати, обганяти, шукати;
В перевірити, пройти, купити, зловити;99
Г знайти, купувати, змагатися, принести.
4. Всі дієслова вжито у формі 2-ої особи однини в рядку:
А іду, їдуть, біжу, милуєшся;
Б їжджу, відсилаємо, ловиш, люблять;
В смієшся, купаєшся, граєшся, навчаєшся;99
Г слухаєш, б’ється, роблю, радіють.
V. Д Домамашнє завдання
[1] § 4 (с. 52–55); впр. 68 (письмово).
[2] § 4 (с. 24–27); впр. 41 (письмово).
VI. Пі Пі Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Опитування-інтерв’ю».;;
(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)
— Що нового ви дізналися про дієслово?

Категорія: Конспекти уроків із української мови 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.09.2018)
Переглядів: 1391 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: