Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 7 клас (нова програма)

Урок № 13 Тема. Майбутній час. Правопис -ться, -шся в кінці дієслів.

Урок № 13
Тема. Майбутній час. Правопис -ться, -шся
в кінці дієслів.
Мета: ознайомити учнів з особливостями творення дієслів майбутнього часу, формувати вміння їх відмінювати, виділяти орфограму «Буквосполучення -ться, -шся в дієсловах»; розвивати логічне мислення, орфографічну пильність; виховувати почуття любові до природи, дбайливого ставлення до всього живого, що нас оточує.
Очікувані результати: учні вміють утворювати форми дієслів майбутнього часу, їх відмінювати, правильно використовують форми майбутнього часу у мовленні; виділяють орфограму «Буквосполучення -ться, -шся в дієсловах», знаходять і виправляють допущені помилки на вивчені орфографічні правила.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.;;
Вибірково-розподільний диктант.;;
Запишіть у три колонки дієслова: 1 — теперішнього часу; 2 — минулого; 3 — майбутнього. Відгадайте загадки.
У лісі родилося, в майстерні робилося, а на руках плаче. Голі поля, мокне земля, дощ поливає,— коли це буває? Хто говорить усіма мовами. Їхав по горі волох, розсипав горох; стало світати — нема що збирати. Зріжу голову, вийму серце, дам пити — буде говорити.
Відгадки: скрипка, восени, луна, сонце і зорі, сопілка.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й м мети уроку
Робота з текстом.;;
Прочитайте уривок із поезії Лесі Українки «Contra spem spero!»*. Випишіть дієслова майбутнього часу у дві колонки: 1 — ті, що складаються з одного слова, 2 — із двох слів.
* Contra spem spero! — Без надії сподіваюсь!
Я на гору круту крем’яную
Буду камінь важкий підіймать
І, несучи вагу ту страшную,
Буду пісню веселу співать.
В довгу, темную нічку невидну
Не стулю ні на хвильку очей —
Все шукатиму зірку провідну,
Ясну владарку темних ночей.
Так! Я буду крізь сльози сміятись.
Серед лиха співати пісні,
Без надії таки сподіватись,
Буду жити! Геть, думи сумні!
— Зробіть висновки про творення різних форм майбутнього часу.
ІІІ. С Сприйняття й засвоєння учнями навчального маматеріаіалу
Опрацювання таблиці.;;
Творворвореннння дідієслівів мамайбутнбутнбутнбутнього часучасу часу
Вид
Форма
Спосіб творення
Приклади
Доконаний
Проста
Основа дієслова + особове закінчення теперішнього часу
напиш-у
напиш-емо
напиш-еш
напиш-ете
напиш-е
напиш-уть
Недоконаний
Складна
Неозначена форма дієслова +
-eм- + особове закінчення
писати-м-у
писати-м-емо
писати-м-еш
писати-м-ете
писати-м-е
писати-м-уть
Складена
Допоміжне дієслово бути в особових формах + неозначена форма дієслова
буд-у писати
буд-емо писати
буд-еш писати
буд-ете писати
буд-е писати
буд-уть писати
Слово вчителя.;;
В українській мові дієслова мають 3 форми майбутнього часу: просту (намалюю), складну (малюватиму), складену (буду малювати). Проста форма майбутнього часу утворюється тільки від дієслів доконаного виду (прочитати — прочитаю). Складена форма майбутнього часу твориться від неозначеної форми дієслів недоконаного виду та скороченої форми дієслова йняти у формі теперішнього часу
((й)му, (й)меш, й(ме)) за допомогою суфікса -м- та особових закінчень.
Складена форма майбутнього часу утворюється з двох слів: особової форми допоміжного дієслова бути в майбутньому часі та неозначеної форми дієслова: буду працювати. Складена форма майбутнього часу утворюється тільки від дієслів недоконаного виду. Тільки допоміжне дієслово бути змінюється за особами й числами, а неозначена форма залишається незмінною.
Зверніть увагу, що складна та складена форми майбутнього часу мають однакове значення: одягатиму — буду одягати. Обидві форми рівноцінні, взаємозамінні і вживаються паралельно задля уникнення одноманітності.
Запам’ятайте!
Дієслова на -ть, -ться пишуться з м’яким знаком. На -ш, -шся — без м’якого знака.
Робота з підручником.;;
[1] § 13; впр. 158 (усно), 162 (письмово).
[2] § 8 (с. 40–41); впр. 71 (письмово).
IV. За За Закріплення знань, умімінь та навичок учнів
Тренувальні вправи.;;
1. В Визначте, від яких дієслів можна утворити просту форму майбутнього часу, а від яких — лише складну і складену. Утворіть і запишіть ці форми (у 1-ій особі однини).
Читати, купатися, мріяти, розповідати, боротися, говорити, шукати, тремтіти, дивитись.
2. Прочитайте і спишіть речення, визначте дієслова майбутнього часу, з’ясуйте вид кожного з них. Укажіть просту, складну й складену форми дієслів майбутнього часу.
Шануй людей — і тебе шануватимуть. (Нар. творч.) Я на вбогім сумнім перелозі буду сіять барвисті квітки. (Леся Українка) Я буду вчитись в інституті і водночас працюватиму рисувальницею. (Ю. Смолич) Заглянь в свою, поете, душу й побачиш душі інших ти. (В. Сосюра) У задумі стоятиме сад. (Г. Чубач) Ти нічого не боятимешся, з тобою всі дружитимуть, усі тебе любитимуть, якщо ти виявлятимеш сміливість. (О. Іваненко) Коли все затихне сном, спать у полі ляже вітер. (І. Коваленко)
3. Д До кожного з дієслів доберіть дієслово-антонім.
Говоритиму, переможеш, з’являтимусь, закінчиш, любитиму, буду знищувати, закінчете, забуватимуть, зменшиш, будемо відступати, лежатимуть, губитимеш.
4. Спишіть прислів’я, вставляючи пропущені літери. Поясніть правопис дієслів.
Слово вилет.. горобцем, а поверн..ся волом. На чужому коні не наїздиш..ся, на чужому добрі не забабієш.. . Здобуд..ш освіту — побач..ш більше світу. Усе теє пр...годит..ся, що на полі останет..ся. Раз оп..чеш..ся — другий ост..режеш..ся. Раз на віку спотикнеш..-ся, та й те люди побачать. (Нар. творч.)
Творче завдання.;;
Складіть усне висловлювання на тему «Шкільне життя», використовуючи дієслова майбутнього часу.
Шкільний дзвінок. Останній екзамен. Навчальний рік. Літні канікули. Робота в саду. Екскурсії, походи рідним краєм.
Вибірковий диктант.;;
Випишіть дієслова з -ться в кінці слова. Відгадайте загадки.
Стоїть, кохається, головою величається, а торкнеш — кусається. Що то воно: в воді водиться, з хвостом родиться, а як виростає — хвіст відпадає. Літом наїдається, зимою висипається. У воді росте, кохається, вкину у воду — злякається. Що то: як голодне, то кричить, а як наїсться, то мовчить.
Відгадки: будяк, жаба, ведмідь, сіль, діжка порожня і повна.
Тестові завдання.;;
1. Усі дієслова вжито у формі майбутнього часу в рядку:
А буде знаменитим, станемо в коло, будуть ходити;99
Б пошився в дурні, скочив як опечений, спіймався на гарячому;
В візьмемося за руки, буде співати пісню, нагримав спересердя;
Г пішов додому, буду читати книгу, рушаймо у путь.
2. Усі дієслова вжито у формі майбутнього простого часу в рядку:
А напишу відповідь, повідомлю про повернення, зачитаю 99уривок;
Б гратиму у футбол, буду вчитися добре, носитимемо воду;
В виглянуть у вікно, буде вишивати квітку, поспішатиме робити;
Г намалюю картину, будемо писати листа, співатимемо пісню.
3. Усі дієслова вжито у формі майбутнього складного часу в рядку:
А буду берегти час, не марнуватиму час, розтринькаємо гроші;
Б будеш носити чоботи, хотітимете повернутися, будуть вітатися;
50
В писатимемо контрольну, берегтимете час, мріятимуть про 99море;
Г мріятимемо про літо, будемо робити, піду в кіно.
4. Усі дієслова вжито у формі майбутнього складеного часу в рядку:
А зроблю вчасно, перепишу завдання, догляну дитину;
Б будемо говорити, буду стояти, будете ходити;99
В співатиму пісню, вчитиму вірш, посію вчасно;
Г саджатимемо дерева, буду прибирати, помию посуд.
V. Д Домамашнє завдання
[1] § 13; впр. 165 (письмово).
[2] § 8; впр. 81 (письмово).
Індивідуальне завдання. Виписати з поетичних творів 5–7 речень із дієсловами майбутнього часу.
VI. Пі Пі Підбиття підсумків уроку
Гра «Хто більше?».;;
За п’ять хвилин запишіть якнайбільше прислів’їв, приказок і загадок із дієсловами майбутнього часу.

Категорія: Конспекти уроків із української мови 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.09.2018)
Переглядів: 28 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: