Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 7 клас (нова програма)

Урок № 10 Тема. Доконаний і недоконаний вид дієслова.

Урок № 10
Тема. Доконаний і недоконаний вид дієслова.
Мета: ознайомити учнів із поняттям категорії виду як однією з найхарактерніших особливостей дієслова, творенням доконаного та недоконаного видів; формувати у школярів уміння утворювати дієслова різних видів, визначати вид дієслів; розвивати логічне мислення, вдосконалювати культуру усного й писемного мовлення, виховувати любов до природи.
Очікувані результати: учні знають загальне значення дієслова, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; знаходять дієслово в реченні; визначають його форми, граматичні ознаки, засоби творення видових пар; правильно використовують форми дієслів у мовленні.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.;;
Бесіда.;;
— Яка частина мови називається дієсловом?
— Які морфологічні ознаки дієслова ви вже знаєте? Наведіть приклади.
Робота з текстом.;;
Прослухайте текст. Визначте вид опису. Свою думку обґрунтуйте. За яких обставин мовлення можна використати цей опис? Знайдіть дієслова. З’ясуйте, що вони означають, яку пору року допомагають зобразити авторові. У формах якого часу й числа вжито дієслова?
Які пишні села в цім краї бувають весною, коли зацвітуть садки! Одне зовсім запало в глибоку долину і неначе потонуло в білому цвіту, як у молочному озері; друге стоїть на спадистій горі й красується в яблунях і черешнях проти сонця, неначе біле марево в прозорій імлі. На широкій долині розлився довгий став, а кругом нього біліє смуга з вишневих та черешневих садків. Став блищить на сонці, неначе дзеркало, управлене в срібні рами, закутані дорогою білою тканиною.
(За І. Нечуєм-Левицьким)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми й м мети уроку
Проблемне завдання.;;
Порівняйте дієслова. Поставте до них питання. Які з дієслів означають завершену дію, а які — незавершену. Відповідь аргументуйте.
Писати — написати, спиратися — спертися, заряджати — зарядити, брати — взяти, втікати — втекти.
ІІІ. С Сприйняття й засвоєння учнями навчального маматеріаіалу
Опрацювання таблиці.;;
Види дідієслів
Вид
Питання
Яку дію означає
Які форми часу має
Приклади
Доконаний
Що зробити? що зробив? що зроблю?
Завершену дію
Минулий
написав
Майбутній
напишу
Недоконаний
Що робить? що робив?
що роблю? що робитиму? що буду робити?
Незавершену дію
Минулий
писав
Теперішній
пишу
Майбутній
писатиму, буду писати
Робота з підручником.;;
[1] § 7; впр. 102 (письмово), 104 (усно).
[2] § 7; впр. 60 (письмово), 63 (усно).
Слово вчителя*.;;
В українській мові дієслова доконаного й недоконаного виду утворюють видові пари: робити — зробити, скакати — скаконути, закочувати — закотити; смикати — смикнути, брати — взяти.
Засобом вираження видового значення дієслова найчастіше виступає префікс. Крім префікса значення виду можуть виражати суфікс, наголос, чергування звуків, різні основи.
Запам’ятайте!
У деяких дієсловах вид можна визначити лише в контексті: телеграфувати, веліти, ранити, женити, вінчати, організувати, гарантувати.
* Тут і далі вчитель може скористатися виданнями: Кратенко Л. О. Українська мова. 5–7 класи: Короткий довідник.— Х.: Вид-во «Ранок»; Тєлєжкіна О. О. Українська мова: Довідник.— Х.: Вид-во «Ранок».
ІV. За За Закріплення знань, умімінь та навичок учнів
Спостереження з елементами аналізу.;;
Запишіть пари дієслів. Визначте, чим відрізняються дієслова в кожній парі.
Писати — написати, взувати — взути, виносити — винести, зрадити — зраджувати, вирядити — виряджати, сіяти — засіяти, розбити — розбивати, брати — узяти, ловити — піймати.
Творче завдання.;;
Утворіть дієслова доконаного виду за допомогою чергування голосних звуків.
Витікати, привозити, замітати, випікати, допомагати, запирати, витирати, зачіпати, лишати.
Практична робота.;;
Доберіть до поданих дієслів парне дієслово іншого виду. Виділіть префікси й суфікси.
Казати, лити, дивитися, робити, вітати, малювати, просити, нести, сіяти.
Тренувальна вправа.;;
Прочитайте текст. Поставте дієслова в потрібну форму, визначте їх вид.
Ліс ще (дрімати) в передранішній тиші... Непорушно (стояти) дерева, загорнені в сутінь, рясно вкриті краплистою росою. Тихо навкруги, мертво... Лиш де-не-де (прокинутись) пташка, непевним голосом (обізватись) із свого затишку. Ліс ще (дрімати), а з синім небом уже щось (діятись): воно то (збліднути), наче від жаху, то (спалахнути) сяйвом, немов од радощів. Небо (мінитися), небо (грати) усякими барвами, блідим сяйвом (торкати) вершечки чорного лісу...
(М. Коцюбинський)
V. Д Домамашнє завдання
[1] § 7; впр. 106 (письмово).
[2] § 7; впр. 64 (1, 2 — письмово).
VІ. Пі Пі Підбиття підсумків уроку
Взаємоперевірка знань з теми у вигляді діалогу

Категорія: Конспекти уроків із української мови 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.09.2018)
Переглядів: 915 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: