Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 6 клас (нова програма)

Урок № 77 Сполуки літер йо, ьо. Фонетичний розбір слова

Урок № 77

Сполуки літер йо, ьо. Фонетичний розбір слова

Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про правила вживання м’якого знака; забезпечити засвоєння орфограм «М’який знак» та «Буквосполуки йо, ьо»; на практиці ознайомити школярів із фонетичним розбором слів; розвивати орфографічну грамотність, пам’ять, уважність

Очікувані результати: учні правильно пишуть слова зі сполуками літер йо, ьо, обґрунтовують вивчену орфограму; користуються орфографічним словником.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Тип уроку: комбінований.

  • І. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Завдання учням.

Розкажіть про правила вживання м’якого знака.

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Спостереження над мовним матеріалом.

Прочитайте прислів’я.

Зимою деньок як комарів носок. Такий наш Йосип: нема і не просить.

— Яку звукосполуку позначають на письмі літери й, о у виділених словах?

— Для чого вживається сполука літер ьо?

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Слово вчителя.
  2. Уживання сполуки літер йо. Приклади.

В українських словах на початку слів, після голосного та зрідка після приголосних пишеться йо: знайомий, вйокати, підйомний.

Також йо пишеться в іншомовних словах: йод, майор, мільйон, Айова.

  1. Уживання ьо. Приклади.

Пишеться ьо для передавання звука [о] після м’якого приголосного: кольоровий, всього, мальований, сьогодні, трьох.

  1. Фонетичний розбір слова.

Фонетичний розбір слова — це один із видів мовного аналізу, який полягає в тому, щоб визначити у фонетичному слові кількість звуків, позначення їх буквами, охарактеризувати голосні та приголосні, поділити слово на склади й проаналізувати їх.

  1. Порядок фонетичного розбору.

Порядок фонетичного розбору

  1. Назвати слово, записати його фонетичною транскрипцією.
  2. Поділити слово на фонетичні склади. Охарактеризувати кожний склад: відкриті й закриті, наголошені й ненаголошені.
  3. Назвати голосні, дати характеристику: наголошені чи ненаголошені.
  4. Назвати приголосні, дати характеристику: глухі й дзвінкі, тверді та м’які.
  5. Визначити кількість звуків і букв. Пояснити різницю в кількості звуків і букв (якщо вона є).

.

  1. Робота з підручником.
  2. Опрацювання теоретичного матеріалу
  3. Виконання вправ і завдань
  4. Словниковий диктант.

Позначте орфограму «Буквосполуки йо, ьо».

Йому, йорж, йотований, Йосип, серйозний, гайок, Олексійович, павільйон, дружньому, Ковальов, вольовий, майонез, мільйон, медальйон.

  1. Робота біля дошки й у зошитах.

Запишіть речення, поясніть уживання сполук йо, ьо.

Наш Київ переливами садів ожив, затрепетав, замайорів. (М. Рильський) Сьогодні, як і вчора, падає дощ великими окличними знаками. (В. Гнатюк) Таке зчинилось бойовисько, що я боявся бути близько. (В. Березінський) З порожнього відра води не черпай. (Нар. творч.) А листя яблуньок потроху уже брунатніє в саду. (Д. Луценко)

  1. Робота з підручником.

Ознайомлення зі зразками усного й письмового фонетичного розбору слова.

  1. Тренувальна вправа.

Випишіть із речень виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір.

Знати багато мов — значить мати багато ключів до одного замка. (Вольтер) Жити — значить працювати. Праця є життя людини. (Вольтер) Ніщо так боляче не б’є людину, як брехня. (Г. Тютюнник)

  • IV. Систематизація й узагальнення вивченого

Самостійна робота.

Виконайте фонетичний розбір слів поданого речення.

Кожен — коваль своєї долі.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Виконати вправи
  • VI. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сьогодні на уроці складним для мене було…

Категорія: Конспекти уроків із української мови 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (26.01.2018)
Переглядів: 680 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: