Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української мови 6 клас (нова програма) |
Урок № 77 Сполуки літер йо, ьо. Фонетичний розбір слова Мета: узагальнити й систематизувати вивчене учнями про правила вживання м’якого знака; забезпечити засвоєння орфограм «М’який знак» та «Буквосполуки йо, ьо»; на практиці ознайомити школярів із фонетичним розбором слів; розвивати орфографічну грамотність, пам’ять, уважність Очікувані результати: учні правильно пишуть слова зі сполуками літер йо, ьо, обґрунтовують вивчену орфограму; користуються орфографічним словником. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал Тип уроку: комбінований.
Розкажіть про правила вживання м’якого знака.
Спостереження над мовним матеріалом. Прочитайте прислів’я. Зимою деньок як комарів носок. Такий наш Йосип: нема і не просить. — Яку звукосполуку позначають на письмі літери й, о у виділених словах? — Для чого вживається сполука літер ьо?
В українських словах на початку слів, після голосного та зрідка після приголосних пишеться йо: знайомий, вйокати, підйомний. Також йо пишеться в іншомовних словах: йод, майор, мільйон, Айова.
Пишеться ьо для передавання звука [о] після м’якого приголосного: кольоровий, всього, мальований, сьогодні, трьох.
Фонетичний розбір слова — це один із видів мовного аналізу, який полягає в тому, щоб визначити у фонетичному слові кількість звуків, позначення їх буквами, охарактеризувати голосні та приголосні, поділити слово на склади й проаналізувати їх.
Порядок фонетичного розбору
.
Позначте орфограму «Буквосполуки йо, ьо». Йому, йорж, йотований, Йосип, серйозний, гайок, Олексійович, павільйон, дружньому, Ковальов, вольовий, майонез, мільйон, медальйон.
Запишіть речення, поясніть уживання сполук йо, ьо. Наш Київ переливами садів ожив, затрепетав, замайорів. (М. Рильський) Сьогодні, як і вчора, падає дощ великими окличними знаками. (В. Гнатюк) Таке зчинилось бойовисько, що я боявся бути близько. (В. Березінський) З порожнього відра води не черпай. (Нар. творч.) А листя яблуньок потроху уже брунатніє в саду. (Д. Луценко)
Ознайомлення зі зразками усного й письмового фонетичного розбору слова.
Випишіть із речень виділені слова, виконайте їх фонетичний розбір. Знати багато мов — значить мати багато ключів до одного замка. (Вольтер) Жити — значить працювати. Праця є життя людини. (Вольтер) Ніщо так боляче не б’є людину, як брехня. (Г. Тютюнник)
Самостійна робота. Виконайте фонетичний розбір слів поданого речення. Кожен — коваль своєї долі.
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — Сьогодні на уроці складним для мене було… | |
Переглядів: 680 | |
Всього коментарів: 0 | |