Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас |
Урок № 55 П. Куліш «Чорна рада» — перший україномовний історичний роман. Мета: ознайомити учнів з історичною основою твору, його змістом, особливостями оповіді, історичним колоритом; удосконалювати вміння визначати тему та проблематику й символи твору Очікувані результати: учні вміють розрізняти жанри: роман, історичний роман, роман-хроніка, історичну й художню правду в романі; визначають основний конфлікт твору, тему та проблематику, символи твору. Теорія літератури: роман, роман-хроніка, історичний роман. Обладнання: підручник, портрет письменника, різні видання роману, ілюстративний матеріал Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. Так само, як свого часу Г. Квітка-Основ’яненко вирішив усіх переконати, що українською мовою можна «втнути», щоб було «і звичайне, і ніжненьке...», так і П. Куліш поставив собі за мету зробить на той час унікальну справу «...написати рідною мовою історичний роман». І письменник здійснив цю мрію, створивши роман «Чорна рада».
Бесіда. — Яке враження у вас склалося про П. Куліша як особистість? — Які його твори ви знаєте? — Яких тем торкається письменник у своїх поетичних творах? Які світоглядні переконання передає в них? (Поезія — сповідь душі, вияв найсокровенніших думок і почуттів.)
План розповіді вчителя (учня)
(Застосовується інтерактивний метод «Прес».) Твір П. Куліша «Чорна рада» вважають першим в українській літературі історичним романом-хронікою. Користуючись визначеннями, переконайтеся, що це дійсно так.
— Про який період історії України йдеться в романі? — Що ви дізналися про становище народу в ті часи? — Хто такий Черевань? Що автор розповідає про нього? — Про Шрама сказано, що він був одночасно попом і полковником. Чому? — Яке справжнє прізвище Шрама? Звідки взялося прізвище Шрам? — Які події змусили Шрама зібратися в дорогу? — На основі тексту твору з’ясуйте, кому з персонажів автор симпатизує, а кого ненавидить? Кого змальовує з гумором? — У яких епізодах твору показано протест народу проти несправедливості? — Назвіть персонажів, що є носіями народної моралі. — З якою метою П. Куліш вводить у роман образ Божого чоловіка? Які моральні цінності сповідує цей герой? Як дивиться на роль кобзарів у суспільстві? Яку ідею втілено в його образі? — Які життєві принципи має запорожець Пугач? — Як у романі змальовано образи козацької молоді?
Інтерактивна вправа «Ґронування». Створіть «ґроно» «Проблематика роману “Чорна рада”». (Гетьманська влада; моральне самовдосконалення людини; батьки та діти; державотворення; справедливий розподіл благ і прав суспільних верств; роль митця в суспільстві; козацтво і його роль в історії.)
Підготувати повідомлення про Я. Сомка та І. Брюховецького як реальних історичних осіб.
Дати відповідь на питання «Чим мені подобаються твори історичної тематики?»
Інтерактивна вправа «Мікрофон». — На мій погляд, роман «Чорна рада» — це... — Найбільше з героїв твору мені сподобався... — Я для себе зробив (зробила) висновок, що... | |
Переглядів: 516 | |
Всього коментарів: 0 | |