Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас |
Урок № 51 Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання. Мета: ознайомити учнів з обставинами написання цих творів, допомогти їм проникнути уявою в настрої, внутрішній світ Шевченкових героїв; розкрити філософський зміст поезій; учити бачити красу особистості, поетичних творів; розвивати вміння відшукувати зразки поетичної образності, визначити їхню роль у структурі тексту Очікувані результати: учні знають про обставини написання творів Т. Шевченка, що вивчалися на уроці; проникають уявою в настрої, внутрішній світ героїв поета, бачать красу особистості; називають зразки поетичної образності, визначають їхню роль у структурі творів; знають напам’ять вірш «Доля». Теорія літератури: поглиблення поняття про ліричного героя, психологізм у літературі, жанр ліричної медитації. Обладнання: підручник, автопортрет Т. Шевченка 1847 року, репродукції картин «Шевченко серед товаришів» (1851), «Байгуші» (1853), «Казашка Катя» (1856–1857) та ін.; ілюстрації до творів Т. Шевченка відомих художників Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. Поезія Тараса Григоровича періодів заслання й останніх років життя — явище дійсно унікальне. З-під пера Шевченка виходять вершинні зразки лірики, що засвідчили подальше зростання таланту Великого Кобзаря. У цьому ми маємо змогу переконатися сьогодні на уроці, ознайомившись із кращими ліричними творами вказаного періоду.
План розповіді вчителя (учнів)
— Які почуття виникли у вас після прослухування поезії? — Назвіть загальнолюдські духовні цінності, що утверджує автор у вірші. — Які риси національного ви побачили у творі? — Назвіть прийом, використаний Т. Шевченком, що допомагає нам яскраво уявити картини природи, праці й побуту селянської родини. — Яку пору року зображено у творі? Свої міркування доведіть, посилаючись на текст. — У вірші сказано, що «мати хоче научати» дочку? Як ви вважаєте, чого саме? — До якого виду лірики належить вірш? Чому ви так вважаєте? Які аргументи на підтвердження своєї думки можете навести? — Які зорові, слухові, дотикові образи містить ця поезія? — На вашу думку, чим зумовлена така назва твору Т. Шевченка?
— Як ви вважаєте, чи слід вірити в долю? Спробуйте дати визначення цього поняття. — Як би ви оцінили долю Т. Шевченка? — Яких труднощів зазнав Тарас Григорович у житті? Чи нарікає він на свою долю?
Робота з таблицею.
Підготувати короткі повідомлення на теми «Шевченко і Біблія», «Ісаія — біблійний пророк».
Створити асоціативний ряд до слова «доля». Навести приклади із життя, які, підтверджують існування долі, щасливої чи нещасливої.
Заключна бесіда. — До яких роздумів спонукали вас вивчені на уроці поезії? — Який вид роботи на уроці вам найбільше сподобався? — Що нового ви сьогодні відкрили для себе? | |
Переглядів: 663 | |
Всього коментарів: 0 | |