Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас

Урок № 51 Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання. Вершинні зразки Шевченкової лірики. Риси автобіографізму в обр

Урок № 51

Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення із заслання.
Вершинні зразки Шевченкової лірики. Риси автобіографізму в образі ліричного героя
(поезії «Садок вишневий коло хати...», «Доля», «Росли укупочці, зросли...»)

Мета: ознайомити учнів з обставинами написання цих творів, допомогти їм проникнути уявою в настрої, внутрішній світ Шевченкових героїв; розкрити філософський зміст поезій; учити бачити красу особистості, поетичних творів; розвивати вміння відшукувати зразки поетичної образності, визначити їхню роль у структурі тексту

Очікувані результати: учні знають про обставини написання творів Т. Шевченка, що вивчалися на уроці; проникають уявою в настрої, внутрішній світ героїв поета, бачать красу особистості; називають зразки поетичної образності, визначають їхню роль у структурі творів; знають напам’ять вірш «Доля».

Теорія літератури: поглиблення поняття про ліричного героя, психологізм у літературі, жанр ліричної медитації.

Обладнання: підручник, автопортрет Т. Шевченка 1847 року, репродукції картин «Шевченко серед товаришів» (1851), «Байгуші» (1853), «Казашка Катя» (1856–1857) та ін.; ілюстрації до творів Т. Шевченка відомих художників

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Поезія Тараса Григоровича періодів заслання й останніх років життя — явище дійсно унікальне. З-під пера Шевченка виходять вершинні зразки лірики, що засвідчили подальше зростання таланту Великого Кобзаря. У цьому ми маємо змогу переконатися сьогодні на уроці, ознайомившись із кращими ліричними творами вказаного періоду.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Розгадування кросворда.
  2. Завдання учням.
  3. Розкажіть про перебування Т. Шевченка на засланні, про останні роки його життя.
  4. Назвіть тематику творів поета цих періодів.
  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя (учнів).

План розповіді вчителя (учнів)

  1. Обставини арешту Т. Шевченка, перебування під слідством.
  2. Цикл поезій «В казематі».
  3. «Садок вишневий коло хати...».
  4. «Доля».
  5. «Росли укупочці, зросли...».
  6. Виразне читання напам’ять поезії «Садок вишневий коло хати...».
  7. Евристична бесіда.

— Які почуття виникли у вас після прослухування поезії?

— Назвіть загальнолюдські духовні цінності, що утверджує автор у вірші.

— Які риси національного ви побачили у творі?

— Назвіть прийом, використаний Т. Шевченком, що допомагає нам яскраво уявити картини природи, праці й побуту селянської родини.

— Яку пору року зображено у творі? Свої міркування доведіть, посилаючись на текст.

— У вірші сказано, що «мати хоче научати» дочку? Як ви вважаєте, чого саме?

— До якого виду лірики належить вірш? Чому ви так вважаєте? Які аргументи на підтвердження своєї думки можете навести?

— Які зорові, слухові, дотикові образи містить ця поезія?

— На вашу думку, чим зумовлена така назва твору Т. Шевченка?

  1. Виразне читання поезії «Доля».
  2. Робота над аналізом твору.
  3. Бесіда.

— Як ви вважаєте, чи слід вірити в долю? Спробуйте дати визначення цього поняття.

— Як би ви оцінили долю Т. Шевченка?

— Яких труднощів зазнав Тарас Григорович у житті? Чи нарікає він на свою долю?

  1. Завдання учням.
  2. «Поетичний практикум».
  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

Робота з таблицею.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Вивчити теоретичний матеріал
  3. Вивчити напам’ять вірш «Доля».
  4. Індивідуальні завдання.

Підготувати короткі повідомлення на теми «Шевченко і Біблія», «Ісаія — біблійний пророк».

  1. Творче завдання.

Створити асоціативний ряд до слова «доля». Навести приклади із життя, які, підтверджують існування долі, щасливої чи нещасливої.

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— До яких роздумів спонукали вас вивчені на уроці поезії?

— Який вид роботи на уроці вам найбільше сподобався?

— Що нового ви сьогодні відкрили для себе?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 9 клас | Додав: uthitel (10.08.2018)
Переглядів: 11 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: