Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас

Урок № 48 Позакласне читання. Т. Шевченко. Повість «Художник»

Урок № 48

Позакласне читання. Т. Шевченко. Повість «Художник»

Мета: розширити читацький кругозір учнів, ознайомити їх зі змістом повісті Т. Шевченка «Художник», визначити в ній автобіографічні мотиви; звернути увагу на особливості композиції та стилю повісті

Очікувані результати: учні знають зміст повісті; визначають у ній автобіографічні мотиви; указують на особливості композиції та стилю повісті; коментують зміст твору; характеризують образи-персонажі, дають власну оцінку героям твору, їхнім вчинкам.

Теорія літератури: автобіографічний твір.

Обладнання: підручник, автопортрети письменника різних років, текст повісті

Тип уроку: позакласне читання.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Перебуваючи на засланні, Шевченко, попри заборону, таємно писав. У період з 1850 по 1857 рік письменник створив близько десяти прозових творів. Повість «Художник» посідає серед них особливе місце. Чому? Про це ви й дізнаєтеся сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда.

— Розкажіть про умови перебування Т. Шевченка на засланні в Новопетровському укріпленні.

— Чому він звернувся до прози, та ще й російською мовою?

— Які з російських повістей Т. Шевченка дійшли до нас?

(«Наймичка», «Варнак», «Княгиня», «Музыкант», «Несчастный», «Капитанша», «Близнецы», «Художник», «Прогулка с удовольствием и не без морали».)

— У чому особливість повісті «Художник»?

(Це автобіографічний твір.)

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя (учня).

План розповіді вчителя (учня)

  1. Що стало поштовхом до написання повісті.
  2. Композиція твору.
  3. Характеристика образу головного героя.
  4. Обмін враженнями щодо прочитаного.
  5. Бесіда.

— Які думки та почуття виникли у вас під час читання повісті?

— Що таке автобіографія як літературний жанр? Чи можна вважати повість «Художник» автобіографічним твором?

(Автобіографія — літературний жанр, головним героєм якого (в літературному сенсі) є сам автор.)

— Із скількох частин складається твір?

— Як можна визначити жанр повісті? (Мемуарно-епістолярна.)

— Дайте характеристику героя-оповідача. Як ви думаєте, чи має він прототип у реальному житті?

— Знайдіть портрет художника. Яку роль він відіграє у творі?

— Які риси вдачі головного героя можуть служити взірцем для нас? Назвіть їх, розкажіть, за яких обставин їх виявив персонаж.

— Чим викликає симпатію та повагу великий російський художник Карл Брюллов? Ким він був для Тараса?

— Про що свідчить рішення художника щодо Паші?

— Що стало причиною загибелі талановитого митця?

  1. Питання учням.

— Які цікаві або повчальні думки виписали ви до своїх «Щоденників» чи до зошитів?

(Учні зачитують свої записи, коментують їх, пояснюють, чим ці вислови їх зацікавили, над чим примусили замислитися, до яких висновків підвели.)

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

Проблемні питання. Робота в парах.

— Чи всі епізоди повісті можна назвати автобіографічними? У яких епізодах ідеться про життя автора, які епізоди є художнім домислом?

(Автобіографічними в повісті є такі епізоди: знайомство із Сошенком у Літньому саду; викуп із кріпацтва, у якому безпосередню участь узяли видатні діячі передової культури України та Росії; навчання в Академії мистецтв; коло друзів та знайомих Т. Шевченка.

Художнім домислом є історія одруження та смерті персонажа. Головний герой твору — підліток 14–15 років, коли ж Шевченко зустрівся із Сошенком, йому було 22 роки.)

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.

Підготуватися до написання контрольного твору, повторити теоретичний матеріал про життя та творчість Т. Шевченка.

  1. Творче завдання.

Скласти усний твір-роздум «Чому загинув такий талановитий митець?»

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Прочитавши повість «Художник» я зрозумів (зрозуміла), що...

— Мені здається, я по-новому...

— Мені стало зрозуміло, чому...

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 9 клас | Додав: uthitel (10.08.2018)
Переглядів: 31 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: