Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас

Урок № 46 Т. Шевченко. Послання «І мертвим, і живим, і ненарожденим...». Викриття конформізму значної частини української еліти

Урок № 46

Т. Шевченко. Послання «І мертвим, і живим, і ненарожденим...».
Викриття конформізму значної частини української еліти

Мета: ознайомити учнів із культурними й політичними чинниками, що спонукали поета до написання цього послання; удосконалювати вміння виразно й усвідомлено читати твір, аналізувати його ідейно-художній зміст та визначати провідну думку

Очікувані результати: учні розуміють культурні й політичні чинники, що спонукали поета до написання цього твору; виразно й усвідомлено читають твір; визначають і характеризують адресата послання, провідну думку твору; орієнтуються в композиції твору, знають напам’ять уривок із послання.

Теорія літератури: послання.

Обладнання: підручник, портрет письменника, «Кобзар», ілюстративний матеріал до послання

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

У вірші «Три літа», який дав назву всьому творчому періоду, Шевченко зізнається: «Я прозрівати став потроху». І що ж він побачив? Частково відповідь на питання поет дає в поемі «Кавказ», де є такі рядки: «Кати знущаються над нами, / А правда наша п’яна спить». Гірка правда про становище тогочасної України й усвідомлення необхідності змін у суспільстві не дозволили Шевченкові мовчати. І на світ з’явилося послання «І мертвим, і живим, і ненарожденим...».

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Бесіда.

— Сформулюйте тему та ідею поеми Т. Шевченка «Сон».

— Чому автор називає свій твір комедією?

— Якими постають перед нами образи земляків-українців у поемі?

  1. Виконання учнями тестових завдань.
  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Про концепцію твору Т. Шевченка «І мертвим, і живим, і ненарожденим...».
  2. Назва твору. Епіграф.
  3. Словникова робота.

Конформізм (від латин. conformis — подібний) — морально-політичний термін, що означає пристосування, пасивне прийняття існуючого стану речей, законів, пануючих думок тощо.

Конформізм — це відсутність власної позиції, безпринципне й некритичне наслідування певної моделі, що володіє найбільшою силою тиску (думка більшості, визнаний авторитет, традиція).

  1. Робота з текстом.

(Застосовується інтерактивний метод «Щоденник подвійних нотаток».)

Зразок виконання роботи

Рядки, що спонукали замислитись

Коментар до них

І всі мови

Слов’янського люду —

Всі знаєте. А своєї

дастьбі...

Подумалося, що мова йде про наш час. Багато хто з представників української політичної еліти не володіє державною мовою. А мова — це наша історія.

 

  1. Бесіда.

— Що вам найбільше запам’яталося з прочитаного?

— Які рядки з твору ви виписали? Чому саме ці? Що ви вважаєте найважливішим у тексті?

— Якби цей твір писали ви, що написали б по-іншому?

— У яких словах сконцентрована головна думка твору? Яка вона?

— Чи доніс автор свою думку до читача? Що допомогло йому це зробити?

— Які запитання виникли у вас до автора твору?

  1. Підбиття підсумків роботи. Коментар учителя.
  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

Творче завдання.

Напишіть міні-твір на тему «Що ми? Чиї сини? Яких батьків?»

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Вивчити теоретичний матеріал
  3. Вивчити напам’ять уривок твору.
  4. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Творчість Т. Шевченка (частина І)».
  5. Творче завдання.

Прокоментувати слова Г. Грабовича: «У “Посланні...” поет приходить від роздумів про трагічну долю своєї країни до висновку, що корінь зла лежить у ній самій. Проблема криється не просто в політичних опозиціях, у “класовому конфлікті”, а в ушкодженій свідомості, у втраті національної пам’яті й гідності, що призводить до масової самоомани».

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чому, на вашу думку, Шевченко звертається до мертвих, живих, сучасників і майбутніх поколінь українців?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 9 клас | Додав: uthitel (10.08.2018)
Переглядів: 772 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: