Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас |
Урок № 46 Т. Шевченко. Послання «І мертвим, і живим, і ненарожденим...». Мета: ознайомити учнів із культурними й політичними чинниками, що спонукали поета до написання цього послання; удосконалювати вміння виразно й усвідомлено читати твір, аналізувати його ідейно-художній зміст та визначати провідну думку Очікувані результати: учні розуміють культурні й політичні чинники, що спонукали поета до написання цього твору; виразно й усвідомлено читають твір; визначають і характеризують адресата послання, провідну думку твору; орієнтуються в композиції твору, знають напам’ять уривок із послання. Теорія літератури: послання. Обладнання: підручник, портрет письменника, «Кобзар», ілюстративний матеріал до послання Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. У вірші «Три літа», який дав назву всьому творчому періоду, Шевченко зізнається: «Я прозрівати став потроху». І що ж він побачив? Частково відповідь на питання поет дає в поемі «Кавказ», де є такі рядки: «Кати знущаються над нами, / А правда наша п’яна спить». Гірка правда про становище тогочасної України й усвідомлення необхідності змін у суспільстві не дозволили Шевченкові мовчати. І на світ з’явилося послання «І мертвим, і живим, і ненарожденим...».
— Сформулюйте тему та ідею поеми Т. Шевченка «Сон». — Чому автор називає свій твір комедією? — Якими постають перед нами образи земляків-українців у поемі?
План розповіді вчителя
Конформізм (від латин. conformis — подібний) — морально-політичний термін, що означає пристосування, пасивне прийняття існуючого стану речей, законів, пануючих думок тощо. Конформізм — це відсутність власної позиції, безпринципне й некритичне наслідування певної моделі, що володіє найбільшою силою тиску (думка більшості, визнаний авторитет, традиція).
(Застосовується інтерактивний метод «Щоденник подвійних нотаток».) Зразок виконання роботи
— Що вам найбільше запам’яталося з прочитаного? — Які рядки з твору ви виписали? Чому саме ці? Що ви вважаєте найважливішим у тексті? — Якби цей твір писали ви, що написали б по-іншому? — У яких словах сконцентрована головна думка твору? Яка вона? — Чи доніс автор свою думку до читача? Що допомогло йому це зробити? — Які запитання виникли у вас до автора твору?
Творче завдання. Напишіть міні-твір на тему «Що ми? Чиї сини? Яких батьків?»
Прокоментувати слова Г. Грабовича: «У “Посланні...” поет приходить від роздумів про трагічну долю своєї країни до висновку, що корінь зла лежить у ній самій. Проблема криється не просто в політичних опозиціях, у “класовому конфлікті”, а в ушкодженій свідомості, у втраті національної пам’яті й гідності, що призводить до масової самоомани».
Заключна бесіда. — Чому, на вашу думку, Шевченко звертається до мертвих, живих, сучасників і майбутніх поколінь українців? | |||||
Переглядів: 772 | |
Всього коментарів: 0 | |