Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 9 клас

Урок № 43 Т. Шевченко. «Чигрине, Чигрине...», «Великий льох». Глибокі роздуми поета про минуле й майбутн

Урок № 43

Т. Шевченко. «Чигрине, Чигрине...», «Великий льох».
Глибокі роздуми поета про минуле й майбутнє

Мета: опрацювати зміст творів, ознайомити учнів із поняттям містерії як жанру драми; розкрити алегоричний зміст образу великого льоху; визначити головну думку творів; образи-символи, реальне й містичне, ужите поетом у своїх творах, дослідити минуле України; розвивати навички аналізу ліро-епічних поезій

Очікувані результати: учні знають особливості містерії як жанру драми; розкривають алегоричний зміст образу великого льоху; визначають головну думку творів; уміють аналізувати ліро-епічні поезії.

Теорія літератури: містерія.

Обладнання: підручник, портрет Т. Шевченка 1845 року; репродукції малюнків Т. Шевченка «Богданова церква у Суботові», «Богданові руїни в Суботові»; портрет гетьмана Богдана Хмельницького; словник літературознавчих термінів

Тип уроку: комбінований.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

1843 року Т. Шевченко вперше після викупу з кріпацтва подорожує Україною. Відвідує він також і Суботів, колишню резиденцію Богдана Хмельницького. Побачене глибоко вразило поета, а те, що залишилося від Богданової церкви, він сприйняв як символ руїни нації.

Побачене й пережите в Суботові та Чигирині вилилося на папір рядками поезій «Чигрине, Чигрине...», «Великий льох», «Стоїть в селі Суботові...», у яких виразно звучить мотив тривоги за долю України.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Проблемне завдання.

Поясніть логічний ланцюжок, створений автором у поемі «Кавказ»: Душа → Бог.

  1. Завдання учням.
  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Б. Хмельницький — борець за визволення України.
  2. «Чигрине, Чигрине...». Роздуми поета про минуле й майбутнє у творі.
  3. «Великий льох». Історія написання, жанр і композиція твору.
  4. Зміст твору «Великий льох». Символічність образів містерії.
  5. Тема та ідея твору.
  6. Виразне читання вірша «Чигрине, Чигрине...».
  7. Коментар і пояснення вчителя, словникова робота.
  8. Евристична бесіда.

— Які мотиви переплітаються у вірші? (Особистий і суспільний.)

— Що ви з уроків історії знаєте про Чигирин?

— Чому поет стверджує, що свята слава міста — у високих могилах, які руйнуються?

— Поясніть значення слова «юродивий». Чому автор так себе називає?

— Хто, на думку автора, занедбав колишню велич і славу України?

— Як поет оцінює минуле і яким бачить майбутнє?

— Чому, закінчуючи поезію, поет висловлює думку про неминучість пробудження святої правди? Що він зробить для того, щоб його мрія обов’язково здійснилася?

  1. Виразне читання уривків поеми-містерії «Великий льох».
  2. Коментар і пояснення вчителя. Словникова робота.
  3. Евристична бесіда.

— Що у творі є реальним, а що фантастичним?

— Що, на думку автора, є гріхом перед Батьківщиною?

— Як ви зрозуміли суть алегоричних образів?

— Уособленням чого є великий льох?

— Які ознаки драми є у творі?

— Чому цей твір не друкувався раніше?

  1. Інтерактивна вправа «Займи й обґрунтуй позицію».

— Як на вашу думку, чи є актуальними у наш час твори, вивчені сьогодні на уроці?

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого

Робота з таблицею.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Вивчити теоретичний матеріал
  3. Схарактеризувати образ України за поемою-містерією Т. Шевченка «Великий льох».
  4. Індивідуальні завдання.

Підготуватися до виразного читання поезії «Стоїть в селі Суботові...».

  1. Творче завдання.

Скласти тестові завдання за змістом вивчених творів.

  • VІ. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Із вивчених творів Т. Шевченко постав переді мною як людина...

— Урок примусив мене замислитися над тим...

— Хочеться більше дізнатися про...

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 9 клас | Додав: uthitel (06.08.2018)
Переглядів: 11 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: