Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 49 Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання. Сюжет

УРОК № 49 Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання. Сюжет

Тема. Ніна Бічуя. «Шпага Славка Беркути». Повість про школу й проблеми дорослішання. Сюжет

Мета: ознайомити з життям і творчістю письменниці, допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст твору; розвивати образне та критичне мислення, навички роботи з художнім текстом, уміння виділяти головне, висловлювати свої міркування про прочитане; виховувати шанобливе ставлення до моральних чеснот, дружби, сімейних цінностей.

Теорія літератури: сюжет, композиція, художні образи, художні засоби.

Обладнання: портрет письменниці, видання творів, ілюстрації до них.

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Перевірка домашнього завдання.

Бесіда.

— Які факти з життя О. Довженка вас вразили найбільше, здалися незвичайними?

— Чи згодні ви з визначенням «справжній патріот» стосовно митця? Свої думки обґрунтуйте.

— Чому, на ваш погляд, найвизначніший, найправдивіший твір Довженка кіноповість «Україна в огні» був заборонений найвищим тодішнім керівництвом, а сам автор піддався переслідуванням?

— Про який історичний період ідеться в оповіданні В. Дрозда «Білий кінь Шептало»?

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Вступне слово учителя.

«...Я не сподіваюся, що написане мною стане комусь порадою, не сподіваюсь, що воно комусь переверне душу й змусить чинити так, а не інакше, не надіюсь, що буде комусь порятунком і одкровенням, але нехай буде хоч як маленький вогонь, біля якого можна обігріти руки. Всього-навсього погріти змерзлі руки»,— пише сучасна українська письменниця Ніна Бічуя, так скромно оцінюючи свої здобутки. Насправді вона звернулася чи не до найменш розробленої в нашій дитячій літературі теми — життя підлітків сучасного великого міста, шкільні та сімейні проблеми мегаполісу. Її герої переконливі, не ідеальні й не повністю негативні, а такі, як у житті — зі своїми чеснотами та вадами, і навіть у найнепривабливіших із них у душі жевріє вогник добра, що подає надію: вони виростуть і стануть справжніми людьми.

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

ü Розповідь учителя (або повідомлення учнів).

Ніна Леонідівна Бічуя — відома українська письменниця, журналістка, перекладач із польської мови, редактор і викладач. Народилася в Києві, більшу частину життя проживає у Львові. Дитинство припало на важкі воєнні та післявоєнні роки. Ось як вона говорить про цей період в одному зі своїх інтерв’ю, відповідаючи на запитання, коли до неї прийшло усвідомлення, що письменництво — справа її життя:

— Одразу після того, як почала читати. Незважаючи на те, що йшла війна, мама навчила мене читати, коли мені було п’ять років. Розпочала я з поважних книжок — інших не було. Першою книгою, яку прочитала, була повість Марка Твена «Принц і жебрак».

— Ця книга була у вашій домашній бібліотеці?

— Ні. У нас у ті роки і дому не було... Коли я пішла до школи, зошитів не було. Писала на полях газети — пером. Чорнило ми робили з бузини. А газети в ті часи були напівкартонними: перо провалювалося, чорнило розпливалося... Так ми вчилися.

Потім була середня школа, факультет журналістики Львівського університету, нелегка, але така захоплююча робота журналіста. Працювала завідуючою літературним відділом Львівського театру юного глядача, редактором газети «Просвіта». І захопилася літературною творчістю. Спочатку для дорослих, потім для дітей.

Як це було, довідуємося з іншого інтерв’ю:

— Я ж починала з цього. Перша моя книжка була для дітей. То був дуже смішний випадок. Я написала одне оповідання. Тема була для мене болючою. Новелку надрукували в «Літературній Україні». Прочитали її у видавництві «Веселка». І мені надіслав листа В’ячеслав Малець: «Ви, напевно, маєте багато оповідань. Ми би видали вас у “Веселці”. Надсилайте негайно!» — Ну так. Зараз пришлю. Довелося написати книжку. За якийсь місяць. «Канікули у Світлогорську».

Потім були інші твори — історичні новели, зокрема «Дрогобицький звіздар» — про видатного вченого Юрія Дрогобича-Котермака, «Повісті», «Квітень у човні». «Родовід», «Бенефіс», «Десять слів поета», «Шпага Славка Беркути», «Звичайний шкільний тиждень», «Яблуні і зернятко» та ін.

Уже понад 20 років львівська авторка зосереджується не на художньому письмі для дорослих, а на перекладах із польської та на редагуванні. Також вона читає лекції з театрознавчих дисциплін у Львівському національному університеті ім. Івана Франка.

Про особисте життя письменниці відомо дуже мало, адже вона, як і Леся Українка (яка, до речі, є її ідеалом особистості) говорить: «Віддаю людям літературу, а все інше залишається мені». Головне для неї — аби залишилася чесність і порядність.

Ніна Бічуя має Орден Усмішки. Це міжнародна нагорода, яку присуджують діти. Свого часу кавалерами цього ордена стали Іван Павло II, Далай-лама, Мати Тереза, шведська письменниця Астрід Ліндгрен.

ü Робота з підручником.

Доповнення, виділення головних рис мисткині.

Виразне читання І умовної частини повісті «Шпага Славка Беркути».

(Розділи: Про те, що сталося пізніше. Чотири портрети. Юлько Ващук. Лілі Теслюк. Стефко Вус. Славко Беркута. Двоє дітей і місто.)

ü Словникова робота, обмін враженнями про прочитане.

ü Евристична бесіда.

— Ми познайомилися з різними підлітками — хлопчиками й дівчинкою, із сімей інтелігентних, забезпечених та малозабезпечених, «неблагополучних». У них по-різному складаються долі, вони мають різні характери. Хто вам припав до душі найбільше, чому?

— Які проблеми мають ці діти, як намагаються їх вирішити? Зробіть висновки. (Кожна родина має свої проблеми. Легше їх долати там, де в сім’ї панують злагода, взаєморозуміння та взаємодопомога, де батьки не мають шкідливих звичок.)

— Які особливості художнього письма Н. Бічуї звертають на себе увагу? (Інтрига на початку. Показ героїв та проблем із різних точок зору.)

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

ü Дискусійні запитання.

— Чи зустрічали ви книжки, герої яких жили раніше, але створюється враження, ніби вони наші сучасники, живуть поряд і тепер?

— Чи вважаєте ви підлітковий, «перехідний» період для себе чимось особливим, незвичайним, чи це помічається лише вашими близькими та вчителями?

— Як ви ставитеся до розподілу дітей деякими дорослими на «гарних» та «поганих»?

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Уміти розповідати про письменницю Н. Бічую, переказувати зміст І умовної частини повісті, коментувати, виділяти ключові епізоди, висловлювати свої думки та враження.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

ü Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Мене зацікавило у творі Н. Бічуї те, що...



Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (08.01.2019)
Переглядів: 777 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: