Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 42 Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною». Сюжет. Протест Остапа й Соломи проти кріпосницької наруги

УРОК № 42 Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною». Сюжет. Протест Остапа й Соломи проти кріпосницької наруги — протест проти будь-якого насильства над людиною

Тема. Михайло Коцюбинський. «Дорогою ціною». Сюжет. Протест Остапа й Соломи проти кріпосницької наруги — протест проти будь-якого насильства над людиною

Мета: навчити характеризувати образи головних героїв твору (Остапа, Соломії), дослідити, як випробування гартують характер людини, як відбувається боротьба проти будь-якого насильства над людиною, визначати типові та індивідуальні риси, робити власні висновки; розвивати образне та логічне мислення, увагу, пам'ять, формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати волелюбність, мужність, винахідливість, зневажливе ставлення до жорстокості та зла.

Теорія літератури: пригодницький, романтичний сюжет повісті.

Обладнання: портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, фрагменти кінофільмів, записів вистав сучасних театрів.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ü Перевірка домашнього завдання.

1. Складання «сюжетного ланцюжка» і коментування ключових епізодів І умовної частини твору М. Коцюбинського «Дорогою ціною».

2. Проблемне запитання.

— Моральним чи аморальним, на ваш погляд, є вчинок Соломії, яка втекла з парубком від свого чоловіка?

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

ü Вступне слово вчителя.

Наші герої на волі. Здається, тепер їх чекає щасливе життя — вони будуть працювати, вільно жити й любити. Але доля підготувала для них важкі випробування. Які саме — дізнаємося на уроці.

III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

ü Виразне читання II умовної частини твору М. Коцюбинського «Дорогою ціною».

ü Словникова робота, обмін враженнями про прочитане.

ü Евристична бесіда.

— Як повела себе Соломія в складній стресовій ситуації, коли було поранено Остапа?

— Опишіть плавні. Як їх сприймали герої?

— Опишіть поєдинок Остапа з вовком. Як ви думаєте, чи міг такий випадок і така розв’язка трапитися насправді?

— Як Соломії вдалося врятувати Остапа?

— Як цигани поставилися до пораненого? Хто співчував йому, лікував, а хто був незадоволений і чому?

— Чим займалася Соломія? Яким вона бачила своє з парубком майбутнє?

— Чому Остапа заарештували?

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК

ü Практикум.

Визначте художні засоби в поданих уривках та роль цих описів у творі, зробіть висновки про художню майстерність автора.

Та вони знов воліклись, одинокі, загублені серед безбережного моря очерету, що маяв над ними пухнатими китицями та наводив сум одноманітним шелестінням. Вони йшли так довго, не відаючи пори дня, бо над ними все висів клапоть олив’яної хмари, а круг них усе їжився височенний, цупкий, жовтий комиш, немов сунувся разом із ними, як зачарований. Часом їм здавалося, що поміж очеретом щось шмигнуло, немов пес або вовк, інколи вони з огидженням обминали сонних, млявих од холоду гадюк, що купами лежали на купинах або ліниво пересувалися поміж очеретом.

Соломія йшла, як на дні моря, а вгорі, над її головою, шуміла куня, немов котила кудись руді й каламутні хвилі.

Комиш шумів. Він їжився перед нею, тіснив із боків, настигав іззаду, ловив корінням за ноги, колов і різав шорстким листом. Жовтий, гладкий, високий — він глузував із неї, помахуючи над її головою рудим чубом. Соломія чула до нього зненависть, як до живої істоти. Він дратував її. Коли б у неї був серп або ніж, вона різала б його доти, поки б він не поліг увесь або вона сама не впала трупом. Соломія накинулась на нього і почала трощити із злості, з озвірінням, як свого ворога.

Вона рвала його, ламала, крутила і била ногами, а він згинався, упирався, зчіплювався вгорі китицями, ранив їй руки і тільки корінням тремтів, немов од скритого реготу.

Обернувшись назад і глянувши на небо, вона побачила червоні, як грань, хмари — і зразу стали зрозумілими їй і той дим, що вона чула, і тепло, і неспокій птахів, і тікання звірів. Плавні горіли, вогняні гори наступали на них, несли усьому смерть.

А воно йшло. Воно котилось за ними невпинними, непереможними, веселими хвилями, золотом розсипалось по плавнях, жерло очерет, випивало воду, підпалювало небо...

(Письменник широко вживає порівняння, епітети, метафори, персоніфікацію; ці пейзажі підкреслюють непереборні обставини, які доводиться долати героям на шляху до волі та свого щастя.)

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Знати зміст ІІ умовної частини твору М. Коцюбинського «Дорогою ціною», уміти переказувати, коментувати, висловлювати свої думки та враження.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

ü Інтерактивна вправа «Займи позицію».

— Чи варта воля того, щоб задля неї ризикувати життям?



Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.01.2019)
Переглядів: 11 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: