Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 3 ПІСНІ ПРО БОРОТЬБУ ПРОТИ СОЦІАЛЬНОГО ТА НАЦІОНАЛЬНОГО ГНІТУ («ОЙ МОРОЗЕ, МОРОЗЕНКУ», «МАКСИМ КОЗАК ЗАЛІЗНЯК»)

УРОК № 3 ПІСНІ ПРО БОРОТЬБУ ПРОТИ СОЦІАЛЬНОГО ТА НАЦІОНАЛЬНОГО ГНІТУ («ОЙ МОРОЗЕ, МОРОЗЕНКУ», «МАКСИМ КОЗАК ЗАЛІЗНЯК»)

Мета: повторити відомості про історичні пісні, проаналізувати передбачені програмою твори народного епосу («Ой Морозе, Морозенку», «Максим козак Залізняк»), вчити учнів самостійно визначити тему, ідею, основну думку та художні засоби твору; розвивати зв'язне мовлення учнів, навички аналізу художніх творів; виховувати в учнів інтерес до історії українського народу, відображеної у творах народного епосу, патріотичні почуття, духовність, благородство.

Обладнання: ілюстрації до пісень, збірка «Українські історичні пісні», карта України, ТЗН, підручники.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ЕМОЦІЙНА ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО УРОКУ

1. Вступне слово вчителя

Доброго дня, друзі. Сьогодні ми з вами зробимо ще один крок у світ літератури. Перш ніж розпочати урок, пропоную вам про себе повторити слова девізу.

Девіз уроку:

Уважно слухати і знати.

Читати, думати й писати.

Міркувати та відповідати.

І всім плідно працювати.

2. Рефлексія «Мій настрій»

Просигналізуйте про свій настрій на початку уроку відповідним смайликом. (Учні показують смайлики.) Нехай же ваш чудовий настрій додасть наснаги і буде запорукою успіху на уроці, а девіз допоможе досягти нових вершин у навчанні.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

· Як ви розумієте поняття боротьби проти соціального та національного гніту?

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

М. Гоголь говорив: «Народні пісні для України — все: і поезія, й історія, і батьківська могила». І це справді так. Це історія українського народу — воїна, що століттями бився, як лев, за свою свободу, за волю, за право на повноцінне життя. Особливе місце відведено історичним пісням. Головним героєм історичної пісні є козак. Ці твори пройняті патріотичним пафосом, ми захоплюємося героїзмом і мужністю козаків. І навпаки, у них засуджується зрадництво, боягузтво. Вивчаючи історичні пісні, ми глибше пізнаємо історію нашої Вітчизни.

2. Повідомлення учня про козаків.

Розгляд малюнків до програмових творів

3. Аналіз історичної пісні «Ой морозе, морозенку»

3.1. Прослуховування пісні в аудіозапису.

Ця пісня стала улюбленою в народі. Записано її понад 40 варіантів. Образ Морозенка став узагальненим образом захисника Вітчизни.

Хто ж він, Морозенко? Які історичні події відтворені в пісні?

3.2. Розповідь учителя.

3.3. Про Морозенка відомо небагато. Учені вважають, що це Нестор Морозенко (Станіслав Морозовицький) — військово-політичний діяч часів Хмельниччини, галицько-подільського шляхетського роду. Навчався в Краківському університеті. Був полковником реєстрового козацького війська, організатором військових дій на Поділлі. Проявив себе в битві під Пилявцями. Очолював кінноту у війську Б. Хмельницького під Збаражем. 1649 р. героїчно загинув у бою.

Більшість літературознавців уважають опоетизованого Морозенка узагальненим образом українського козака, хороброго й відважного воїна, що ввібрав найкращі риси козаків-патріотів, що мужньо боролися проти ворогів — турецько-татарських завойовників та польсько-шляхетського гніту.

3.4. Робота в групах.

1- ша група. Визначити тему, ідею та жанр пісні. (Тема твору — це зображення боротьби козаків під керівництвом Морозенка з монголо-татарськими загарбниками. Ідея: возвеличення мужності та відваги Морозенка; засудження підступності та жорстокості ворогів. Жанр: історична пісня.)

2- га група. Дослідити композицію твору. (Пісня має: а) експозицію (похід козаків на татар на чолі з Морозенком); б) зав’язку (зображення бою козаків з ворогами); в) кульмінацію (коли Морозенка захопили в полон і катували); г) розв’язку (матінка-Україна сумує за своїм сином.)

3-тя група. З’ясувати художні особливості історичної пісні. (Художні засоби різноманітні. Це гіперболи: «татар велика сила світ закрила», метафори: «Морозенко... сивим конем виграває», «живцем серце відірвали», «Україна славою покрита», епітети: «славний козаче», «буйне військо», «голова завзята», «тяжке горе», «білий світ», «ночі глухої», риторичні оклики: «Дивись тепер, Морозенку, та на свою Україну!», «... та кров’ю полита»)

4. Опрацювання ідейно-художнього змісту твору

4.1. Бесіда.

· Хто такий Морозенко? Зачитайте цитату з твору.

· Чим він прославився?

· Якою була битва козаків з ворогом? Порівняйте їхні сили. Зачитайте, як про це сказано у творі.

· Як поводилися вороги з Морозенком? У чому виявилася жорстокість татар?

· Яких страждань зазнала Україна? Чому вона є уособленням українських матерів?

· З чим асоціюються татари? Зачитайте цитати з твору.

· Яка основна думка цього твору?

5. опрацювання твору «максим козак залізняк»

5.4. Виразне читання твору «Максим козак Залізняк» напам’ять (учителем чи підготовленим учнем).

5.5. Перегляд через відеопроектор історичної довідки про Максима Залізняка.

5.6. Розповідь учителя.

У пісні «Максим козак Залізняк» описано найбільше піднесення гайдамацького руху на Правобережжі, що в історії називалося «Коліївщина» (1768). Його очолив Максим Залізняк із містечка Медведівки на Чигиринщині. Проголосивши себе полковником, він зібрав у Холодному Яру загін повстанців і захопив Жаботин, жорстоко покаравши шляхту. А пізніше завоював низку міст: Смілу, Черкаси, Богуслав, Канів, Лисянку й підійшов до Умані — найбільшої фортеці польської шляхти на Правобережжі. Загін польського війська на чолі з І. Гонтою, який був висланий проти Залізняка, перейшов на бік повстанців. Проте російські та польські війська під командуванням полковника Гур’єва жорстоко придушили повстання, а керівників підступно захопили й жорстоко розправилися з ними. Залізняка катували і вислали в Сибір на довічну каторгу, а Івана Гонту стратили.

5.7. Робота в парах.

1-ша пара. Визначити тему твору. (У творі зображено боротьбу козаків з панами під проводом М. Залізняка.)

2- га пара. Визначити ідею твору. (Ідея твору: уславлення героїчної боротьби М. Залізняка проти польської шляхти, віри в перемогу над ворогом; уславлення простих людей, які борються за свою незалежність.)

3- тя пара. Визначити основну думку та жанр твору. (Згуртованість козаків дозволить їм подолати будь-якого ворога. Жанр: історична пісня.)

4- та пара. Визначити художні засоби. (Художні особливості пісні: епітети: «пишна рожа», «гарна слава», «по степу німому», метафори: «вдарили з гармат», «лине гомін», гіпербола: «накидали за годину панів повні шанці», риторичні оклики: «Як пишная рожа!», повтори: «Обступили город Умань», «Лине гомін», «Та вдарили з семи гармат у середу вранці».)

5.8. Бесіда.

· Розкажіть про походження М. Залізняка.

· Чому Максим мав авторитет серед козаків? т Якою була військова підготовка повстанців?

· Що сприяло перемозі козацтва? т Як зустріли переможців у рідному краї?

· Покажіть на карті міста, згадані у творі. Чи існують вони тепер?

· Дайте характеристику Максиму Залізняку.

5.9. Складання сенкану до образу Максима Залізняка.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять «Ой Морозе, Морозенку».

Здійснювати ідейно-художній аналіз пісень, вивчених на уроці.

Підготувати повідомлення про Б. Хмельницького та У. Кармалюка.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.12.2018)
Переглядів: 12 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: