Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) |
УРОК № 37 Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживиТема. Іван Карпенко-Карий. «Сто тисяч». Проблема бездуховності людини, засліпленої прагненням до наживи Мета: ознайомити учнів із сюжетом драматичного твору, допомогти глибше усвідомити особливості жанру, ідейно-художній зміст трагікомедії; розвивати образне та критичне мислення, розвивати навички роботи з драматичним твором, виразного читання за особами, виділення головних епізодів сюжету; виховувати любов до художнього слова, порядність і чесність, неприйняття будь-якого шахрайства. Теорія літератури: драматичний твір, комедія, трагікомедія. Обладнання: портрет письменника, видання його творів, ілюстрації до них, фрагменти кінофільмів, записів вистав сучасних театрів. Тип уроку: комбінований. Хід уроку І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ü Перевірка домашнього завдання. 1. Переказ і умовної частини трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч». 2. Постановка інсценівки за І умовною частиною. (Монолог Калитки про землю, розмова Герасима з кумом Савкою, розмова Калитки з Невідомим і показ «фальшивих» грошей чи ін.) 3. Завдання аналітичного характеру. — Пригадайте сцену, як Роман розповідав Копачеві про весілля сестри. Як це характеризує Герасима Калитку? II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ ü Вступне слово вчителя. «В театрі грати повинні тільки справжню літературну драму, де страждання душі людської тривожить кам’яні серця і, кору крижану байдужості на них розбивши, проводить у душу слухача жадання правди, жадання загального добра, а пролитими над чужим горем сльозами вибілюють його душу! Комедію нам дайте, комедію, що бичує сатирою страшною всіх, і сміхом крізь сльози сміється над пороками, і примушує людей мимо їх волі соромитися своїх лихих учинків!.. Служить таким широким ідеалам любо! Тут можна іноді й поголодать, щоб тільки певність мати, що справді ти несеш нехибно цей стяг священний»,— так устами героя своєї п’єси «Суєта» Івана Барильченка драматург І. Карпенко-Карий озвучує своє бачення ролі театру, тому що сучасне йому суспільство заполонила ідея збагачення, причому збагачення будь-якими засобами. Про це байкар Леонід Глібов уїдливо писав: Велика сила, братці, гроші, Грошима й дурні прехороші, Є в дурня гроші — він і пан. Є в нього золотий жупан... До чого призводить надмірна жадоба до грошей, дізнаємося на уроці. III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ü Виразне читання за ролями II умовної частини трагікомедії І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» (орієнтовно — Дія II). ü Словникова робота, обмін враженнями. ü Евристична бесіда, виконання завдань творчо-аналітичного характеру. — Що нового ви дізналися про героїв, які риси характеру відкрилися в них? — Прокоментуйте сцену, як Копач радить Калитці завести вдома «калакольчик». Укажіть «два боки медалі» (Калитка жорстокий і ненаситний у ставленні до робітників і навіть близьких, з іншого боку — сам не любить ледарювати, добрий хазяїн.) — Згадайте розмову Калитки з наймитом Климом і його сварку за кусень хліба в неділю. Схарактеризуйте за нею учасників полілогу. (Калитка — жадібний і сварливий, перебільшує збитки, згадує Бога всує; Клим захищається, має почуття гумору; Параска підтримує чоловіка, бо боїться; ощадлива.) IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК ü Проблемне запитання. — Чому Калитка, не дивлячись на свою ощадливість, навіть жадібність, не дуже поважаючи заняття Копача, усе ж підтримує його, пригощає в себе в хаті? V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Знати зміст II умовної частини п'єси «Сто тисяч», уміти переказувати, коментувати, висловлювати свої думки та враження; підготувати інсценівки за II дією. VI. ПІДСУМОК УРОКУ ü Інтерактивна вправа «Займи позицію». — Твір такий смішний, що аж плакати хочеться. Я поділяю твердження цього народного парадоксу. | |
Переглядів: 575 | |
Всього коментарів: 0 | |