Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 30 ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ № 2. ДОЛЯ ДИТИНИ-СИРОТИ ПРИ ЖИВИХ БАТЬКАХ У ТВОРІ ВАЛЕНТИНИ КОВАЛЕНКО «ВОВЧИК»

УРОК № 30 ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО КРАЮ № 2. ДОЛЯ ДИТИНИ-СИРОТИ ПРИ ЖИВИХ БАТЬКАХ У ТВОРІ ВАЛЕНТИНИ КОВАЛЕНКО «ВОВЧИК»

Мета: ознайомити учнів з життєвим та творчим шляхом відомої письменниці з Черкас Валентини Коваленко; дати учням поняття «сирота», причин сирітства в Україні та статистичних даних про сирітство в Україні за перше десятиріччя XXІ сторіччя; на основі твору «Вовчик» показати долю дитини-сироти в інтернаті при живих батьках; розвивати вміння висловлювати власні судження щодо почутого; удосконалювати навички аналізу прозових творів; виховувати почуття співчуття до знездолених дітей та бажання допомогти їм.

Обладнання: фото Валентини Коваленко, збірки творів письменниці, картини відомих художників на тему сирітства.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЕМОЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ДО УРОКУ

Хорове читання учнями вислову, його коментування

Хочеш бути розумним — навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати й замовкати, коли нічого більше сказати (Й. Лафатер).

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ

Черкащина здавна славиться своїми митцями. Тарас Шевченко, Михайло Старицький, Іван Нечуй-Левицький, Василь Симоненко... І цей ряд поповнила талановита письменниця, видатний педагог, член Національної спілки письменників України, мудрий політик Валентина Коваленко, з творчістю якої ми ознайомимося на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Ознайомлення із творчістю В. Коваленко

1- й юний біограф. Валентина Михайлівна Коваленко (до заміжжя Чуйченко) народилася 9 вересня 1964 року в сім’ї колгоспників у с. Самгородок Смілянського району, що на Черкащині. Чарівна природа села, навколишнє середовище не могли вплинути на чуйну душу дівчинки і не обізватися поезією. І тому перший вірш майбутня поетеса написала вже в першому класі.

У рідному селі школа була тільки восьмирічна, і тому коли дівчинка закінчила Самгородську восьмирічну школу, то продовжила навчання в Макіївській середній школі. Після закінчення десятирічки 1984 року вступила до Черкаського педінституту на факультет філології, який закінчила 1989 року.

2- й юний біограф. Після закінчення інституту Валентина Михайлівна веде активну трудову та політичну діяльність:

□ 1996-2000 рр.— аспірантура при кафедрі педагогіки Черкаського національного університету імені Б. Хмельницького.

□ 1982-1986 рр.— вихователь дитячого садка колгоспу імені Т. Шевченка в с. Самгородок Смілянського району.

□ 1986-1992 рр. — вихователь дитячого комбінату № 4 відомства ЧШК, м. Черкаси.

□ 1992-1993 рр.— учитель Черкаської загальноосвітньої школи № 5.

□ 1993-1996 рр.— заступник директора Черкаської загальноосвітньої школи № 5.

□ 1996-2002 рр.— учитель Черкаської загальноосвітньої школи № 5.

□ 2002-2004 рр.— асистент кафедри української літератури та компаративістики в Черкаському національному університеті ім. Б. Хмельницького.

□ З 2004 року — кандидат педагогічних наук, доцент.

□ З 2004 року — доцент кафедри української літератури та компаративістики в Черкаському національному університеті ім. Б. Хмельницького.

Громадсько-політична діяльність

□ 2006-2010 рр. — депутат Черкаської обласної ради V скликання.

□ З 2010 р. — депутат Черкаської обласної ради VI скликання.

□ З 25 лютого 2014 року — голова Черкаської обласної ради.

□ З 1998 року — член Національної спілки письменників України.

□ З грудня 2010 року до березня 2013 року — голова Черкаської обласної організації НСПУ.

Член правління Черкаського обласного фонду культури.

3-й юний біограф. Крім свого основного заняття, Валентина Михайлівна не полишає своє улюблене заняття — літературну творчість. Вона авторка збірок поезій та прози: «З любові» (1993), «Перевесла істин» (1996), «Приворот-зілля» (1997), «Вовчик» (1999, 2006, 2010), «Ненароджене сонце, або Великий піст Зінька Самгородського» (2000), «Трунок Сварожого рога» (2002), «Перелесниця» (2006), «Тобі б моїм поговорить вогнем» (2007); навчально-методичних посібників для вчителів та літературно обдарованої молоді: «На осонні слова» (2004), «Поетичний гербарій» (2007), «До щирця поетичного слова» (2012); співавторка підручника «Література рідного краю. 5 клас» (2010); автор-укладач 2-томної антології творів письменників Черкащини для дітей та юнацтва «Криничка» (2009); упорядниця творів І. Виргана та спогадів про нього, досліджень про творчу лабораторію Т. Шевченка, І. Нечуя-Левицького, І. Виргана, В. Симоненка та ін.

Лауреат обласної літературної премії «Берег надії» ім. В. Симоненка (2004), літературної премії «Благовіст» (2008).

Учитель. Валентина Коваленко учитель та любляча мати (має двох дітей) переймається проблемами дітей і тому багато уваги у своїй творчості приділяє проблемам підлітків, їхній долі. Таким твором є «Вовчик», у якому розкривається доля дитини-сироти при живих батьках.

Учень-«мовознавець». Сирота — як основне значення вживається для позначення дитини, що не досягла повноліття і що росте без одного чи обох батьків (відповідно напів- або повний сирота). У переносному значенні ж так часто називають кожного, хто поніс важку втрату.

1-й аналітик. Соціальне сирітство — соціальне явище, спричинене ухиленням або відстороненням батьків від виконання батьківських обов’язків щодо неповнолітньої дитини.

Соціальні сироти — це особлива соціально-демографічна група дітей, які внаслідок соціальних, економічних та морально- психологічних причин зостались сиротами при живих батьках.

Найпоширенішою причиною поширення соціального сирітства визначають злочинну діяльність батьків, залучення дітей до кримінальних та протиправних дій. Засудження батьків, перебування їх у місцях позбавлення волі призводить до того, що дитина потребує влаштування, стає сиротою при живих батьках. Також фактором ризику позбавлення дитини піклування батьків є агресивна поведінка батьків, брутальне та жорстоке поводження з дітьми, що становить загрозу життю і здоров’ю дитини, психічні захворювання.

2- й аналітик. Розглядаючи фактори, які впливають на поширення соціального сирітства, їх можна згрупувати у дві категорії: внутрішньосімейні та загальнодержавні.

До внутрішньосімейних можна віднести такі:

□ безвідповідальне ставлення батьків до виконання своїх обов’язків,

□ вживання батьками алкоголю, наркотичних засобів,

□ злочинна діяльність та агресивна поведінка батьків.

До причин, що мають загальнодержавний характер, можна віднести:

□ бідність сімей, які виховують неповнолітніх дітей,

□ відсутність дієвих соціальних програм підтримки сімей з дітьми,

□ динаміка сирітства, в Україні до 2008 р. щороку зростала: десять років тому сиріт було понад 80 тисяч, а на 1 червня 2007 року — уже понад 103.

□ починаючи з 2009 року в Україні кількість дітей-сиріт має тенденцію зменшуватись. Проте, на жаль, зменшується також і кількість усиновлених дітей.

3- й аналітик. Якщо розглянути стан поширення сирітства в регіонах України, то можна констатувати, що в західних регіонах сиріт 0,5 % від загальної кількості дітей, то у східних — 1,8-2 %. Рекордсменом у цій сумній статистиці є Миколаївська область — 2,2 % (4,5 тисячі дітей). Несприятлива ситуація також у Дніпропетровській та Донецькій областях. Практично немає дітей-сиріт у Тернопільській, Чернівецькій та Львівській областях.

Обмін враженнями від почутого

· Що вас вразило від почутого найбільше? Чому?

2. Евристична бесіда

· Хто є головним героєм твору?

· Що вам відомо про Толика?

· Як хлопчик ставиться до свого перебування в інтернаті?

· Кого з інтернатських дітей ще змальовано у творі? Чи вони однаково ставляться до Толика?

· Хто з інтернатських дітей викликає у вас симпатію, а хто навпаки? Чому?

· Що стало переломним моментом в інтернатському житті Толика?

· Який епізод з життя Толика вас вразив найбільше?

· Чому, на вашу думку, перша частина твору має назву «Ангелочок ночі»?

· Розкажіть про втечу з інтернату та про причини такого вчинку. Чим це закінчилося?

· Як міняє життя головного героя школа? Що сталося з іншими інтернатськими дітьми?

· Як ви вважаєте, чому Софія Павлівна по-іншому ставилася до Толика, ніж до інших дітей?

· Як до Толика в школі ставляться учні? а вчителі?

· Чи зрадів він появі батька? Як до нього поставилися в сім’ї дядька Миколи?

· Хто хлопчикові розказав правду про його справжню сім’ю? Як він поставився до сестри Валі? А до брата Сергійка? Як ви вважаєте, чому?

· Як ви оцінюєте відмову Толика жити в сім’ї, яка його хоче всиновити? А як би вчинили на його місці? Чи пошкодує хлопчик про свій вчинок пізніше? Чому?

· Що сталося з Толиком за сім років перебування в школі?

· Як ви ставитеся до того, як вчинив Толик з тіткою Варею? Чи можна з його боку цей вчинок уважати зрадою?

· Що лякає хлопця після закінчення школи?

· Розкажіть про першу й останню зустріч з матір’ю. Що вразило юнака? Які почуття переживав?

· На вашу думку, якою буде подальша доля головного героя?

3. Робота в групах

1- ша група. Дослідити, як змінюється характер Толика протягом усього твору.

2- га група. Розповісти про ставлення вчителів, вихователів до інтернатських дітей. Чи відомо, як вони ставляться до власни дітей?

3- тя група. Що відомо про батьків дітей, які перебувають в інтернаті?

4- та група. Роль учителів у тому, як склалася подальша доля інтернатських дітей.

4. Слово вчителя

Образ сироти надзвичайно поширений у дитячій літературі. Відсутність батьків у фентезі-літературі символізує втілення в життя цікавіших пригод, це звільняє дітей від сімейних зобов’язань та контролю. Ці характеристики роблять сиріт привабливими персонажами для письменників.

Сиріт часто бачимов в казках, наприклад, більшість варіантів Попелюшки.

Ряд відомих авторів написали книги за участю дітей-сиріт. Приклади з класичної літератури — Шарлотта Бронте, Чарльз Діккенс, Марк Твен тощо. Серед останніх авторів — А. Кронін, Лемоні Снікет, Роальд Даль, Джоан Роулінг тощо.

(Учні називають відомі їм твори та героїв)

В Україні спогади про своє життя в інтернаті для сиріт написав випускник Перечинської школи-інтернату Ростислав Галелюк («Путівка 3507. Мозаїка пам’яті»).

Також тема сирітства є і в образотворчому мистецтві: Перов Василь Григорович «Сироти», Віктор Васнецов «Альонушка», М. Касаткін «Осиротів».

(Учитель демонструє репродукції картин)

IV. ПІДСУМОК УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

До наступного уроку літератури рідного краю прочитати твір Докії Гуменної «Епізод з життя Європи Критської».

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.12.2018)
Переглядів: 31 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: