Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 28 ВАСИЛЬ ГОЛОБОРОДЬКО. САМОБУТНЯ ПОСТАТЬ ПОЕТА В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ. «З ДИТИНСТВА: ДОЩ» («Я УПЛЕТЕНИЙ...»)

УРОК № 28 ВАСИЛЬ ГОЛОБОРОДЬКО. САМОБУТНЯ ПОСТАТЬ ПОЕТА В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ. «З ДИТИНСТВА: ДОЩ» («Я УПЛЕТЕНИЙ...»)

Мета: ознайомити учнів із основними фактами життя і творчості В. Голобородька, поезією «З дитинства: дощ» («Я уплетений...»), розкрити ідейний зміст твору та своєрідність поетичної форми (вільний вірш), пояснити роль ужитих художніх засобів, власне розуміння образного змісту; розвивати навички виразного читання віршів В. Голобородька, формувати вміння ідейно-художнього аналізу віршів; виховувати любов до навколишнього світу, бажання творити.

Обладнання: твори В. Голобородька аудіозаписи А. Вівальді «Літня гроза», репродукції картин художників, вірші О. Самарухи, М. Луківа.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ

Кажуть, щоб дізнатись, чи цікава книга,— треба її прочитати, а щоб мати уявлення про людину — її треба пізнати. Входити в творчу лабораторію великих не кожному дозволено. Не ошукаймо себе, поціновуймо відкритість письменницьких дверей! Сьогодні для нас їх радо відчиняє український поет і філософ Василь Голобородько. Сягнути висоти письменницького духу допоможуть його твори.

III. ОСНОВНИЙ ЗМІСТ УРОКУ

1. Вступне слово вчителя

Світ поезій В. Голобородька змушує нас звернутися до себе, своєї історії, вимагає бути уважними до того, що відбувається навколо, що чекає нас завтра. Хто ж він, поет В. Голобородько? Перебуваючи на злеті своєї поетичної творчості, він для нашої поезії необхідний як у своєму слові, так і в своїй любові.

2. Розповідь про поета В. Голобородька

Методичний коментар. Повідомлення може підготувати учень (випереджувальне завдання), інший варіант — розповідь учителя.

Народився В. Голобородько 7 квітня 1945 року в селі Адріанополі на Луганщині. Середню школу закінчив 1963 року. Навчався на українському відділенні філологічного факультету Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка, звідки був відрахований через заяву про захист функціонування української мови в навчальному процесі. 1965 року став студентом Донецького педагогічного інституту, звідки на початку 1967 року був відрахований за наказом ректора з формулюванням: «за дії несумісні зі званням радянського студента». Ці дії полягали в тому, що В. Голобородько поширював серед студентів роботу І. Дзюби «Інтернаціоналізм чи русифікація».

1968-1970 роках перебував на військовій службі. Після того працював на шахті та в радгоспі. 2001 року здобув вищу освіту в Луганському державному педагогічному університеті ім. Тараса Шевченка.

Проживав у Адріанополі, а близько 2004 року перебрався до Луганська. Через бойові дії на сході України 2014 року став вимушеним переселенцем.

Друкувати поезії почав з 1964 року — і тоді ж привернув увагу читачів. Автор багатьох поетичних збірок, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка, премій імені Василя Симоненка та Миколи Трублаїні, В. Голобородько — одна з найяскравіших постатей української літератури ХХ століття. У його поезії ожив прадавній світ української казки, пісні, обрядів, у ній використано елементи фольклору. Це ще й поет — філософ. Він спробує осмислити наше непросте життя в ХХ столітті, побачити в ньому себе і своїх сучасників, передати свої відчуття.

Читаючи вірші поета, можна помітити небуденність його художнього слова. Сам поет про творчість говорить: «...процес народження вірша схований для мене, я не знаю, чому зупиняюся душею саме на цих виразах...» Твори В. Голобородька привертають до себе увагу незвичайним баченням буденних речей, що постають як дивний, чарівний світ. Наприклад, дощ...

А хто з вас спробує відтворити звук, настрій дощу? Чи помічали ви, що характер цих звуків буває різним? Як у людей, так і у дощів настрій буває веселим і сумним. Один дощик завзято стукає у вікно, радісно співає і пританцьовує. Інший — мляво сіє водичкою, наче через решето. А от дощі-зливи спадають згори суцільним потоком, гул якого перекриває всі інші звуки і вражає своєю могутньою силою. Отже, у кожного дощу — своя музика, і в нас вона викликає особливі, по-своєму індивідуальні відчуття, асоціації.

3. Словникова робота

Асоціація — картина чи низка картин в уяві читача, що виникає поряд з іншою — змальованою чи названою.

Про дощ писали й пишуть багато. Композитори намагаються відтворити мелодію дощу за допомогою нот. Крапає дощ — і музика чудово відтворює ці ритмічні звуки.

Методичний коментар. Учитель добирає на свій розсуд аудіозаписи для прослуховування фрагментів музичних інструментальних творів, пісень про дощ. Наприклад, В. Косенко «Дощик», А. Вівальді «Літня гроза» та ін.

Художники, беручи до рук пензлик і фарби, наповнюють полотно кольоровою гамою дощових краплинок.

Методичний коментар. Учитель демонструє репродукції картин, заздалегідь прикріплених на дошці, через монітор комп’ютера тощо. Наприклад, Н. Маркова «Поцілунок дощу», Р. Макінтош «Злива», М. Герман «Дощ», Д. Кустанович «Дощ у місті» та ін.

Поети ж «переживають» дощ за допомогою словесних образів.

4. Поетична хвилинка

Методичний коментар. Учитель може запропонувати кільком учням вивчити напам’ять вірші, у яких згадується про дощ (випереджувальне завдання). Інший варіант — учитель читає поезію.

Текст 1

ДОЩ

Це просто дощ.

Не йде, мрячить, мрячить.

Із відчаєм йому вдалось домовиться.

І вкрай наболена душа моя кричить.

Ні, не кричить, а німо вголос молиться.

Це дощ.

Розлився скрізь — нема йому завіс,

По серцю полоснув, неначе бритвою,

Немає слів, й далеко ще до сліз.

Лиш серце в такт йому

Вистукує молитвою.

Скажи, о дощ, хто плаче: ти чи я?

Хто з нас ридає гірко без перерви?

Чия, скажи, холодна течія

Оголені гілки бередить й нерви?

Десь задзвенів, немов на тризні, дзвін,

Досада й біль злились у цьому дзвоні.

Не плачу я...

Це плаче дощ...

Це він дзвенить, немов набат, по підвіконню.

О. Самаруха

Текст 2

ОСІННІЙ ДОЩ

Шумить дощ осінній, шумить монотонно.

Скляні переливи, скляні передзвони.

І схлипи довкола, і сльози невтішні,

І скаржаться вітрові клени і вишні,

І сутінь снується свинцево і сонно, —

Шумить дощ осінній, шумить монотонно.

М. Луків

Текст 3

***

Задощили дощами дощі,

Мов хто вилив вщерть сповнені відра.

Не дощіть, не дощіте, не йдіть,

Не впірнайте в обійми до вітру.

Не мрячіть, не висіть, не стучіть

Тихим смутком в зажурену шибку,

Не квиліть, не стогніть, не бриніть,

Мов невміло настроєна скрипка.

Не ідіть, не ідіте, не йдіть,

Не шепчіть, не шуміть, не ридайте.

Зачекайте, дощі, не біжіть

Мокрим брудом вечірнім асфальтом.

О. Самаруха

5. Прочитання поезії В. Голобородька

«З дитинства: дощ» («Я уплетений...») учителем

6. Ідейно-художній аналіз вірша 6.1. Бесіда з учнями.

Умовно поезію можна поділити на три частини.

· До якого жанру лірики належить поезія?

· Яке природне явище описано у творі?

· Що ж символізує зелений колір?

· Як ліричний герой сприймає дощ?

· Назвіть реальні образи-предмети. Якими їх бачить ліричний герой під «зеленим волоссям дощу»?

· З чим для ліричного героя асоціюється у вірші череда корів?

· У яких рядках змальована сама «подія», що лягла в основу вірша, «сюжет»?

· Чому, на вашу думку, дощове «волосся» вперше назване «холодним»?

· Кого має на увазі автор, говорячи про «усіх»?

· Прокоментуйте останні рядки вірша: «хто прийде додому у хату, наповнену теплом, як гніздо».

· Укажіть художні особливості вірша.

6.2. Визначення віршованого розміру.

Методичний коментар. Учні, отримавши дане завдання, звичайно, не зможуть визначити віршований розмір поезії. Тому доречним було б провести «дослідження», порівнюючи вірш В. Голобородька «З дитинства: дощ» із твором, що має силаботонічне римування. Якщо часу мало, варто зразу перейти до пояснення поняття «вільний вірш».

7. Словникова робота

Верлібр (фр. vers libre — «вільний вірш»), або вільний вірш, не має строфічної будови, рими, поетичного розміру, а ритм у ньому досягається лише наспіваною інтонацією.

8. Створення словесного «кольорового портрета поезії» (усне малювання)

9. «Поетична проба»

Написати віршовані рядки «З дитинства...»

Методичний коментар. Учням запропоновано написати кілька поетичних рядків (за можливості — вірш) про яскраві сторінки з дитинства, які їм запам’яталися.

IV. ПІДСУМОК УРОКУ

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Опрацювати біографічні відомості про В. Голобородька.

Виразно читати поезію «З дитинства: дощ» («Я уплетений...»); попередньо зробивши партитуру тексту.

Вивчити літературознавчі терміни (асоціація, вільний вірш).

Уміти розкривати ідейно-художній зміст поезії.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (03.12.2018)
Переглядів: 885 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: