Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) |
УРОК № 26 ВОЛОДИМИР СОСЮРА. ІНТИМНІ, ПЕЙЗАЖНІ МОТИВИ ТВОРІВ «ВАСИЛЬКИ», «ОСІНЬ». АНАЛІЗ ПОЕЗІЙ, ВИРАЗНЕ ЧИТАННЯМета: опрацювати ідейно-художній зміст творів поета «Васильки», «Осінь»; розвивати пам'ять, логічне мислення, увагу, спостережливість, уміння виразно і вдумливо читати твори висловлювати власні думки, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості В. Сосюри, повагу до щирого почуття — кохання та любові до рідної природи. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: портрет В. Сосюри, бібліотечка творів письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). ПЕРЕБІГ УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Вступне слово вчителя Володимир Михайлович Сосюра — талановитий поет-лірик, співець боротьби і кохання, неперевершений майстер чарівного слова. Він співець червоних, суворих осінніх вітрів: важких років, замріяний живописець світанків, журавлиних перельотів і голубих далей. Поет був ніжний, мов пісня солов’їна і тривожний, наче грози революції. ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Перевірка вивченого напам'ять вірша «любіть Україну» 2. Бесіда за питаннями □ Дайте визначення вірша як літературному жанру. □ Як твори письменників пов’язані з їхнім життям? □ Які поезії про відтворення краси природи вам відомі? □ Назвіть рослини-символи. З якою метою письменники використовують їх у своїй творчості? □ Чому людина і природа становлять єдине ціле? □ Дослідіть, як природа впливає на внутрішній світ людини. □ Які квіти ви полюбляєте? Чим вони привабливі? ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Теорія літератури (учні пояснюють, яка лірика називається пейзажною, інтимною, громадянською) До інтимної лірики належать ті поезії, у яких виявляються найрізноманітніші почуття, пов’язані з особистими переживаннями людини, зокрема кохання До громадянської лірики належать вірші, у яких митець порушує важливі суспільні питання. До пейзажної лірики належать вірші, у яких йдеться про художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної. 2. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії В. Сосюри «Васильки» (1938) 2.1. Вступне слово вчителя. Улюблений колір письменника — блакитний. Голуба ріка поезії Сосюри напуватиме ще не одне покоління шанувальників його таланту. Лірична героїня любовної лірики Сосюри за всієї її варіантності завше зберігає зовнішню і внутрішню красу. Це неодмінно — красуня з блакитними очима. Вірш «Васильки» написаний поетом під впливом однойменної народної пісні. Це невеличка поетична мініатюра — роздум про вічну красу життя. Вірш має всього дванадцать рядків, але наповнені вони багатством асоціацій, виразністю образів і глибиною поетичного бачення. 2.2. Виразне й осмислене читання поезії. 2.3. Тема: Оспівування щирого почуття, щасливої миті в душі закоханих. 2.4. Ідея: возвеличення кохання — смисл життя кожної людини. 2.5. Основна думка: «...і синіє щастя у душі моїй». 2.6. Жанр: інтимна лірика. 2.7. Римування: перехресне. 2.8. Віршовий розмір: шестистопний хорей з широким використанням пірихію (парних ненаголошених складів). Цей розмір відповідає народнопісенному. 2.9. Зміст вірша Сині васильки автор порівнює з кольором очей коханої. Цю барву художники-живописці вважають холодною. А під пером поета вона наповнюється теплом: «І синіє щастя у душі моїй». Природа у вірші одухотворена, вона радіє і сумує разом з ліричним героєм, у душі якого панує оптимістичний настрій навіть тоді, коли він усвідомлює конечність людського життя. На зміну одному поколінню приходить інше, а вічними й нетлінними зостаються краса кохання, теплота людських сердець, єднання людини з природою: Так само буде поле, як тепер, синіти і хмарки летіти в невідомий час, і «другий, далекий, сповнений привіту, з рідними очима порівняє нас». У вірші немає суму, що таке недовговічне людське буття. Оптимістична і філософська в своїй основі поезія вічно молодого співця допомагає людям жити й любити. 2.10. Художні особливості твору. Повтори: передають радісне збудження, захоплення («Васильки у полі, васильки у полі, і у тебе, мила, васильки з-під вій...»). Метафори: »гаї синіють», «щастя синіє у душі...», «осіяють роки», «синіє поле», «хмарки летять». Порівняння: «Васильки у полі... — васильки з-під вій», «одсіяють роки, мов хмарки на небі». Епітет: «рідні очі». 2.11. Аналіз поезії. Бесіда. · Про що свідчить початок вірша? · Чому поет порівнює очі коханої з васильками? · Що, на ваш погляд, уособлюють васильки? · Як краса коханої і природи пов’язані між собою? Для чого В. Сосюра порівнює ці образи? · У чому поет убачає щастя? Від чого воно залежить? · Умотивуйте, що васильки — символ щастя, кохання, посилаючись на факти з вірша. · Чому кохані можуть перетворитися на квіти? · Що відбуватиметься з героями впродовж життя? · Як внутрішні почуття героя гармоніюють з красою василькового поля? · Чи буває кохання перешкодою до щастя? Наведіть переконливі приклади з художніх творів, кінофільмів, власного життя. · Що символізує плинність часу? · З якою метою написано поезію? Над чим вона змушує замислитися читача? 2.12. Виконання творчих завдань. Доберіть до слів «щастя» і «любов» синоніми. «Мікрофон»: Від кого (чого) залежить щастя людини? 2.13. Робота в малих групах. На кожній пелюстці волошки у стислій письмовій формі висловити думку: «Кохання — це...». 2.14. Обговорення прислів’їв про щастя. □ Всякий свого щастя коваль. □ Хто горя не бачив, той і щастя не знає. □ Від щастя не вмирають. □ Не родись у платтячку, а родись у щастячку. □ Не родись красна, а родись щасна. □ Хто доброго чоловіка минає, той щастя не має. □ Тільки нещасливі щастя шукають. □ Щастя скоро покидає, а надія — ніколи. 3. Опрацювання ідейно-художнього змісту поезії В. Сосюри «осінь» 3.1. Виразне читання поезії вчителем напам’ять. 3.2. Коментар учителя. Осені присвячує, мабуть, найбільше віршів. В. Сосюра. Осінь у природі... Осінь життя... Поет сприймає сумну красу осені як час збирання плодів. Його цикли осінніх мелодій здебільшого пройняті глибоким оптимізмом, вірою у вічну молодість. Про причину, яка зумовлює оптимістичне звучання віршів на кожному новому етапі життя і творчості, він щиро зізнається перед читачем: Мов два мене: один ще юний, юний, а другий, що й казать, уже старий, Та їх серця одні єднають струни, І тому я незмінно молодий. Поетична книжка В. Сосюри «Осінні мелодії» — це пісня щирого й відданого серця, що бринить на найтоншій струні. Осінні настрої найглибше відбились саме у віршах цієї збірки: Од дум ніяк я не засну,— вони біжать, нема їм краю. Блажен, хто осінь на весну в натхненній пісні обертає. Поезія Сосюри щира, дивовижно тонка і ніжна. Він пише про осінній сад, про багряну печаль жоржин, про осінні дерева, на яких так мало листя, про вітер, що тихо пролітає садами, розносячи запізнілі жалі. Автор любить осінь в її печалі, і ніхто не вб’є його любов: Люблю світань твоїх холодні роси, стрічки зорі, садів твоїх блакить. Ти — як любов моя золотокоса, Що біля мене з квітами стоїть. Багато віршів зі збірки «Осінні мелодії» покладено на музику, і вони стали відомими піснями. Поет творив багато й натхненно, і його голос нагадував собою криницю, якої не вичерпнути ні влітку, ні восени. Поезія Володимира Михайловича є відгуком щирим і простим на почуття людини, на ніжність і пристрасність і людського серця. Чарівне багатство лірики Володимира Сосюри яскраво промовляє про те, що їх автор увійшов у поезію як натхненний співець життя, він поруч із нами, він житиме вічно. 3.3. Запис у зошити. 3.4. Основною думкою поезії є:поетичне зображення краси природи, зокрема «жовтокосої» осені. Надзвичайно мелодійні, красиві поетичні рядки, у яких відтворено картину природи в кольорах і звуках, у відчуттях. Мабуть, лише у В. Сосюри тиша «синя», а пелюстки — «печальні». Осінь жовтокоса гордовито залишає свою печатку на всьому — золотить дерева, в’ялить квіти й трави, роздягає берізку. V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Проведення тестового опитування 1. Колір, який переважає у творах «Васильки» та «Осінь»... А червоний; Б білий; В синій; Г зелений. 2. Визначте римування поезії: А паралельне; Б кільцеве; В перехресне; Г верлібр. 3. Жанр лірики «Васильки» та «Осінь»: А інтимна; Б пейзажна; В філософська; Г громадянська. 4. Васильки росли: А біля лісу; Б на клумбі вдома; В неподалік від річки; Г у полі. 5. Квітки ліричний герой порівнює з кольором: А очей коханої; Б неба; В річки; Г раннього туману. 6. На видноколі можна було побачити: А село; Б луки; В гаї; Г кохану ліричного героя. 7. «Одсіяють роки, мов...» — продовжте рядок поезії: А мить; Б хмарки на небі; В вечірня зоря; Г вранішній сонячний промінь. 8. Кохання з роками може перетворитися на: А тополі край дороги; Б джерельце біля лісу; В солов’їв — митців співу; Г квітки. 9. У невідомий час летять: А незабутні роки; Б щасливі хвилини; В хмарки; Г журавлі. 10. Ліричний герой поезії «Васильки» звертається й описує красу: А весняного поля; Б гаїв; В милої; Г хмар сонячного ранку. 11. Другий, невідомий час буде сповнений: А радістю; Б привітом; В бадьористю; Г золотом. 12. У тексті поезії васильки порівнюються з: А очима коханої; Б внутрішнім почуттям ліричного героя; В красою і привабливістю поля; Г намистом молодої. 2. Робота на картках Картка № 1 1. Як, на вашу думку, поезія «Васильки» пов’язана з особистим життям В. Сосюри? Свої міркування аргументуйте. 2. Зважаючи на зміст поезії, чи можемо ми бути впевненими, що любов — це вічне? Відповідь умотивуйте. 3. Поле синітиме від: А туману; Б диму від вогнища; В васильків; Г барвінків. Картка № 2 1. Стисло опишіть, якими ви уявляєте героїв поезії «Васильки». Що сприяло створенню цих портретів? 2. Прокоментуйте, що мав на увазі В. Сосюра, висловлюючись: «...і синіє щастя у душі моїй». 3. У душі ліричний герой відчуває: А тривогу; Б смуток; В розчарування; Г щасливу мить. Картка № 3 1. Дослідіть, від чого ліричний герой уважає себе щасливим. Чи можна вважати щастя тривалим у житті кожної людини? Наведіть переконливі аргументи. 2. Що, на ваш погляд, у творі уособлюють васильки? Чи є ці квіти символічними? Відповідь умотивуйте. 3. Поезія «Васильки» В. Сосюри написана: А 1938 р.; Б 1928 р.; В 1918 р.; Г 1939 р. VI. ПІДСУМОК УРОКУ VII. ОГОЛОШЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Навчитися виразно читати, аналізувати вірші В. Сосюри, намалювати кольорові ілюстрації до них. | |
Переглядів: 1356 | |
Всього коментарів: 0 | |