Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 19 ЛЕСЯ УКРАЇНКА «ДАВНЯ ВЕСНА». ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ

УРОК № 19 ЛЕСЯ УКРАЇНКА «ДАВНЯ ВЕСНА». ТЕМА ГАРМОНІЙНОГО ЄДНАННЯ ЛЮДИНИ З ПРИРОДОЮ

Мета: ознайомити учнів із поезією «Давня весна», допомогти усвідомити ідейно-художній зміст; навчити учнів за допомогою художньої деталі акцентувати увагу на головному; розвивати здатність бачити красу природи, людини, вміння відчувати настрій поезії; висловлювати власні думки з приводу прочитаного, почутого; виховувати любов до природи, естетичні почуття; відчуття краси поетичного слова.

Обладнання: портрет Лесі Українки, ілюстрації, що відображають прихід весни, цвіт яблуні; фонозапис пташиного співу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Виразне читання напам’ять вірша «Хотіла б я піснею стати»

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Літературний диктант

1. Як характеризують ліричну героїню слова «хотіла б я піснею стати...»? (Велика мрійниця, що шукає істину.)

2. Чим є пісня в житті героїні? (Виразник мрій, думок, бажань)

3. Назвіть епітет, яким у поезії охарактеризовані зорі. (Яснії)

4. Який образ є втіленням глибин, таємниць і негараздів людського життя? (Море)

5. У яких рядках вірша звучить надія на щастя ліричної героїні? («Лунали б тоді мої мрії... Ясніші, ніж зорі яснії, гучніші, ніж море гучне»)

6. Віршовий розмір поезії «Хотіла б я піснею стати». (Амфібрахій) (Колективна перевірка результатів літературного диктанту)

IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

V. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Вступне слово вчителя

Весна — найочікуваніша пора в житті кожної людини. Це пора оновлення природи, зародження нового життя, спів пташок і буяння квітів. Тепло сонячних променів, перші весняні квіти, легенький вітерець пробуджують у нас кращі почуття, створюють гарний настрій, надихають на нові звершення. Поезію «Давня весна» Леся Українка написала під час хвороби.

Як поетеса сприймає прихід весни?

Виразне читання вчителем вірша «Давня весна».

2. Запитання до учнів

· Що ми дізналися із назви?

· Якою була ця весна?

· Які зорові та слухові образи постають у вашій уяві, коли читаєте поезію?

· Що ми можемо сказати про ліричну героїню вірша, чиїми очима передано картини весни?

3. ідейно-художній аналіз поезії в супроводі фонозапису

У вірші «Давня весна» Леся Українка порушує проблему «людина й природа». Твір починається картиною весняного буяння, цвітіння. Поетеса використовує метафоризовані епітети, які створюють нагромадження ознак. Порівняння, світлові, пластичні та звукові образи створюють потужне враження — торжество весни:

Була весна весела, щедра, мила,

промінням грала, сипала квітки,

вона летіла хутко, мов стокрила,

за нею вслід співучії пташки!

У другій строфі мотив гармонійного єднання людини з природою постає за принципом контрасту. Усе навколо цвіте і оживає, а лірична героїня переживає важку недугу:

Співало все, сміялося, бриніло,

а я лежала хвора й самотна.

Відродження природи протистоїть стражданню хворої людини. Це навіює сумний висновок: «Мене забула радісна весна». Але ж людина — це частинка природи, то невже світ природи не приймає людину, не може позбавити її фізичних мук?

Відповідь на це питання дає четверта строфа:

Ні, не забула! У вікно до мене

заглянули від яблуні гілки,

замиготіло листячко зелене,

посипались білесенькі квітки.

Яблунева гілка несподівано стає сигналом співчуття, надії, оптимізму. Душа хворої оживає, наповнюється світлом весняної краси, надією на краще. Невидимий гуманізм природи наснажує. Слово «весна» переростає звичні межі як пора року і втілює спільне оновлення і в навколишньому світі, і в душі людини.

4. Робота з текстом твору

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота в групах

Перша група досліджує композицію вірша. (Експозиція: «була весна...» Зав’язка: хворобливий стан і самотність ліричної героїні під час буяння весни. Кульмінація: почуття радості героїні з приводу подарунку весни. Розв’язка: вдячність поетеси за дарунок весни.

Друга група визначає віршовий розмір поезії. (Ямб)

Третя група складає інформаційне гроно до образу весни. (ВЕСНА: «весела, щедра, мила...», «Промінням грала, сипала квітки», «Дарунки всім несе вона, ясна», «Співало все, сміялось і бриніло», «.прилинули пісні пташині», «Все ожило, усе загомоніло»).

VII. ПІДСУМКИ УРОКУ

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виразно читати й аналізувати поезію «Давня весна».

Прочитати поему «Давня казка».

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (02.12.2018)
Переглядів: 12 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: