Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 18 ЛЕСЯ УКРАЇНКА. ЖИТТЯ ПОЕТЕСИ, ЇЇ МУЖНІСТЬ І СИЛА ДУХУ. ПОТУЖНЕ ЛІРИЧНЕ НАЧАЛО, РОМАНТИЧНІСТЬ, ВОЛЕЛЮБНІСТЬ, ОПТИМІЗМ, МРІЯ

УРОК № 18 ЛЕСЯ УКРАЇНКА. ЖИТТЯ ПОЕТЕСИ, ЇЇ МУЖНІСТЬ І СИЛА ДУХУ. ПОТУЖНЕ ЛІРИЧНЕ НАЧАЛО, РОМАНТИЧНІСТЬ, ВОЛЕЛЮБНІСТЬ, ОПТИМІЗМ, МРІЯ І ДІЙСНІСТЬ ЯК ПРОВІДНІ МОТИВИ ПОЕЗІЇ «ХОТІЛА Б Я ПІСНЕЮ СТАТИ...»

Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю поетеси, допомогти усвідомити велич її життєвого подвигу; розвивати навички сприйняття і засвоєння знань, виділення головного, висловлення власної думки; виховувати стійкість у життєвих труднощах, цілеспрямованість, принциповість, прагнення до самоосвіти.

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до життєвого і творчого шляху.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

У звичайному житті вона — слабосила і хвороблива дівчина. У літературі — титан духу, «дочка Прометея». Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач, знана у всьому світі як Леся Українка? Чому всіх і досі хвилює її творчість? Чому її поезії є актуальними в наші дні? Де черпала сили ця хвороблива, слабка фізично і незламна духом жінка? Яким було її життя? Саме про це ми і говоритимемо сьогодні.

Епіграфом нашого уроку будуть слова:

Так, я буду крізь сльози сміятись,

Серед лиха співати пісні,

Без надії таки сподіватись,

Буду жити! Геть думи сумні!

Колись давно Леся Українка написала ці рядки. Спробуйте тільки за ними охарактеризувати людину, яка є їх автором. Яка вона?

А зараз пригадаймо вірш Лесі Українки «Як дитиною бувало...»

(Підготовлена учениця читає вірш напам’ять.)

Саме ці рядки, на мою думку, найповніше розкривають характер поетеси. Ще змалечку вона була гордою, незламною людиною, яка має власні погляди на життя і вміє їх відстоювати словом і ділом.

ІІІ. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розповідь учителя з елементами бесіди

· Що ще ви знаєте про поетесу?

· Які її твори пам’ятаєте із попередніх класів?

· Чи можна говорити, що Леся Українка здійснила життєвий подвиг? Аргументуйте свою відповідь.

Іван Франко писав у статті про Лесю Українку: «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте, кайдани порвіте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хворої дівчини». І ще: «Її поезія — то огнисте оскарження того гніту сваволі, під яким стогне Україна». Сама поетеса говорила:

Хто вам сказав, що я слабка,

Що я корюся долі?

Хіба тремтить моя рука?

Чи пісня й думка кволі?

Леся Українка усвідомлювала високу місію митця — давати надію зневіреним, підтримувати в них силу духу, кликати до гідного людини життя:

Я на гору круту, крем’яную

Буду камінь важкий піднімать.

І, несучи вагу ту страшную,

Буду пісню веселу співать.

Незвичайна, особлива жінка — Леся мала різнобічну художню обдарованість, неабияку уяву. «Юрба образів не дає мені спати по ночах, мучить, як нова недуга»,— писала поетеса до Л. Старицької- Черняхівської.

У дуже ранньому віці вона виявила схильність до музики. Незаперечний факт: володіла абсолютним музичним слухом (рідкісним хистом) і все життя тяглася до музики. Зізнавалася, що, напевне, з неї вийшов би досконаліший музика, ніж поет (якби не жорстокість долі).

Справді, у 9 років Лариса Косач на фортепіано «вже грає зі школи» (за словами матері). Але в 11 років «з’явилася припухлість на лівій руці, рука боліла, і це заважало грати на фортепіано»; у 12 років — операція кисті лівої руки, видалення кісточок, вражених туберкульозом.

«Деякі рухи цієї руки залишилися обмежені, але все ж Леся зовсім добре могла нею все робити, навіть грати на фортепіано. Її музику було надзвичайно приємно слухати, далеко приємніше, ніж багатьох блискучих техніків — віртуозів... Грала так найчастіше вечорами,— без світла, в темряві, коли не дуже хто слухав,— свої імпровізації,— згадувала сестра письменниці Ольга.— Власне, імпровізації, а не зафіксовані композиції, бо кожен раз це було щось інше. Це була наче не музика, а розмова...».

«Леся була озброєна ще однією галуззю мистецтва — вона гарно малювала.— Згадувала Оксана Стешенко. — Я часто бачила, як Леся вимальовувала різні взірці народної творчості. На Великдень завжди розписувала писанки, здебільшого квітами, які вона надзвичайно любила. Її писанки були ніжні, тендітні, без яскравих барв. Іноді малювала вона на яєчках і ніжні арабески свого власного витвору».

Крім давнього потягу до студій з малювання, Леся вже з 9 років дуже гарно вишиває, може навіть виготовляти мережки.

Окрім усього, поетеса займалася й багатьма практичними справами. У 18 років організувала гурток молоді, який займався перекладом кращих творів світової літератури українською мовою.

У 19 років написала для молодшої сестри книжку «Стародавня історія східних народів», котру в 1918-му було видано як підручник для національної школи. Матеріально підтримувала революційно-демократичну молодь. Записувала разом із чоловіком спів кобзарів на фонограф. Будучи добре обізнаною з музичним письмом, збирала і записувала фольклор. Брала участь у відкритті в Полтаві пам’ятника Івану Котляревському, написала посвяту «На столітній ювілей української літератури». Однак справою її життя, захопленням, покликанням і божим даром була поезія.

Провідними мотивами поетичної творчості Лесі Українки були романтичність, волелюбність, оптимізм, переплетіння мрії і дійсності, гармонійне єднання людини з природою, людське щастя.

Сьогодні про життєвий подвиг Лесі Українки пам’ятають не лише в Україні, а й далеко за її межами. Створено музеї, які розповідають про життя і творчість поетеси, споруджено пам’ятники, які нагадують нащадкам про силу волі і прагнення до боротьби великої доньки українського народу.

2. Робота з підручником

Прочитати статтю підручника про життєвий і творчий шлях поетеси.

3. Завдання учням

Поєднайте непоєднуване в житті Лесі Українки:

Сила — Слабкість

Чоловіки — Жінки

Невідвідування школи — Висока освіченість.

4. Бесіда

Дайте визначення пісні як жанру художньої літератури.

· Які пісні є? У чому їх призначення?

· У чому полягає значення пісень для людини?

· Як Леся Українка ставилася до музики, пісень?

5. Слово вчителя

Пісня! Як багато вона важить у житті людини! У ній — минуле, сучасне і майбутнє. В ній найповніше виявилася душа народу.

Українська пісня ніколи не відривалася від життя. Вона завжди була її джерелом і об’єктом відображення. Народна пісенність як дзеркало життя і поглядів трудових мас відзначається винятковою вірністю, бо ж вона вивірена багатим досвідом поколінь, відшліфована впродовж віків найталановитішими представниками народу, облагороджена чистим народним сумлінням. Саме в цьому — секрет її невмирущої поетичної краси і загальнонародного звучання.

Отже, сьогодні на уроці ми дізнаємося про те, чому лірична героїня поезії Лесі Українки виявила бажання стати піснею.

6. Опрацьовування ідейно-художнього змісту поезії Лесі Українки «Хотіла б я піснею стати»

6.1. Виразне читання твору (перший раз читає поезію учитель, а потім двоє кращих учнів).

6.2. Тема: бажання ліричної героїні вірша стати піснею, яка була б відомою в усьому світі.

6.3. Ідея: возвеличення прагнення творити красу і дарувати всім щастя.

6.4. Основна думка: пісня допомагає кожному мріяти про щастя, радість, долати життєві труднощі.

6.5. Жанр: лірична сповідь.

6.6. Аналіз поезії.

Бесіда

· Чому поетеса, на вашу думку, прагнула стати піснею?

· Про яку ясну хвилину говорить у вірші Леся Українка?

· Яке значення мала пісня в житті письменниці?

· Чим пояснити прагнення Лесі Українки возвеличити волю? Хіба вона була ув’язненою?

· Який епітет повторюється в поезії? Про що він свідчить?

· Як твір поетеси пов’язаний з її життям?

· Опишіть море, застосовуючи текст поезії. («Хвилі прозорі», «море хибне, гучне»). Про що це свідчить?

· Яким настроєм пройнятий твір Лесі Українки? Чим це пояснити?

· Чи можна, на вашу думку, вважати шум моря його піснею? Пофантазуйте, про що воно співає.

· Які враження на вас справила ця поезія Лесі Українки?

6.7. Художні особливості поезії.

Епітети: «ясна хвилина», «ясні зорі», «спів дзвінкий», «хвилі прозорі», «море хибне», «щастя таємне»;

Метафори: «вітер розносив луну», «поминути співом», «упасти на хвилі», «лунами мрії».

Повтори: «ясніші... яснії», «гучніше... гучне», «мої...», «моє...»; Порівняння: «ясніші, ніж зорі яснії»; «гучніші, ніж море гучне».

6.8. Гра «Мікрофон».

6.9. «Пісня для Лесі Українки — це...»

6.10. Складання «Доміно» прагнень поетеси. (Стати піснею — «вільно по світі літати» — «поминути співом дзвінким» — «упасти на хвилі» — «буяти над морем»)

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ

VI. ОЦІНЮВАННЯ

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вивчити напам’ять поезію «Хотіла б я піснею стати..».

Виписати з твору рядки, які здалися найцікавішими, найкрасивішими, наймудрішими, прокоментувати їх.

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (02.12.2018)
Переглядів: 497 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: