Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) |
УРОК № 16 Т. Г. ШЕВЧЕНКО «ОЙ ТРИ ШЛЯХИ ШИРОКІЇ...». РОЗДУМИ АВТОРА ПРО ПЛИННІСТЬ, СКОРОМИНУЩІСТЬ ЖИТТЯ ЛЮДИНИ НА ЗЕМЛІ, ПРО ЇЇ ДОЛЮМета: проаналізувати ідейно-художній зміст програмової поезії в контексті розкриття філософських поглядів автора; визначити мотиви її написання; розвивати вміння виразно і вдумливо читати твір поета, коментувати основні ідеї, художні засоби поезії, висловлювати власні міркування, спостереження, робити висновки; формувати кругозір, світогляд школярів; виховувати в учнів любов до творчості Великого Кобзаря, усвідомлювати громадянську позицію людини як один із проявів духовності. Тип уроку: засвоєння нових знань. Обладнання: портрет Т. Шевченка, малюнки митця, фотоматеріали про письменника, дидактичний матеріал (тестові завдання, картки). ПЕРЕБІГ УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Ідейно-художній аналіз поезії «Думи мої, думи мої...» ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Міні-дискусія за питаннями · Чому, на ваш погляд, Т. Шевченко — найулюбленіший учень К. Брюллова? · На підставі чого І. Франко, на вашу думку, поезію Т. Шевченка називає джерелом чистої холодної води? 2. Конкурс-гра «сторінками життя т. Шевченка» Клас об’єднується у дві команди. Обирають капітанів у конкурсі- грі (проводять жеребкування). Завдання конкурсу-гри: розгадати кросворд упродовж 5-7 хвилин. По вертикалі: 1. Ім’я батька поета. (Григорій) По горизонталі: 1. Видатний український діяч мистецтва, з яким І. Сошенко познайомив Тараса Шевченка. (Є. Гребінка) 2. Село, де народився майбутній поет. (Моринці) 3. Під час перебування в Оренбурзі Т. Шевченку було заборонено писати і... (малювати). 4. Місто, де навчався письменник. (Петербург) 5. Видатний учений-історик, який запропонував Тарасу Григоровичу вступити до Кирило-Мефодіївського товариства. (Костомаров) 6. Збірка поета. («Кобзар») 7. Заклад, у якому Тарас Григорович здобув вищу освіту. (Академія) 8. Прізвище видатного російського митця, портрет якого було розіграно в лотерею для викупу Тараса Шевченка з кріпацтва. (Жуковський) IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ V. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Вступне слово вчителя Є в історії світової культури особистості, чия велич визначається не тільки їхньою літературною спадщиною, а й всією сукупністю їхньої людської творчості та громадської діяльності, власне символічністю їхнього буття, яке прориває межі епох і завойовує безсмертя. Сила впливу таких письменників, які стали не просто свідками, учасниками й літописцями історії, а й її творцями та героями, настільки велика, що її відчувають навіть люди, не досить обізнані з тією творчістю, бо для них існує вже сам життєвий, людський приклад таких письменників. Новою ерою української літератури можна вважати творчість Шевченка. Він подивився очима селянина-кріпака на Україну, на Російську імперію. І цей погляд був шокуючим і справедливим. Уперше в літературі російської імперії панівним класам розказали всю правду: вони кайданами висять на руках країни, вони гальмують розвиток країни, вони є головним нещастям країни. 2. ідейно-художній аналіз поезії Т. Шевченка «Ой три шляхи широкії» 2.1. Історія написання (розповідь учителя або повідомлення учня). Скільки хлопців залишали рідні домівки і вимушені були йти в солдати або на війну, яка розпалювалася в інтересах самодержавства. Скільки їх, вірних синів України, вже не поверталися додому, в якщо і приходили, то посивілими, згорбленими, хворими дідами! Т. Шевченко сам був солдатом і тому знав усі труднощі цієї служби. Як важко і боляче розставалися молоді хлопці з родинами, не знаючи про те, що, можливо, вони і не повернуться до своїх родин. Цей життєвий факт і покладений в основу цієї поезії письменника. 2.2. Тема: відтворення трагічного становища життя в Україні, пов’язаного з тогочасним суспільним ладом. 2.3. Ідея: засудження влади, яка руйнує щастя українців, чинить перешкоди повноцінному їх життю. 2.4. Основна думка: немає радості, щастя в українських оселях, бо народ позбавлений волі. 2.5. Жанр: громадянська лірика, зв’язок поезії з усною народною творчістю. 2.6. Композиція: Експозиція: брати розійшлися з України на чужину. Зав'язка: рідні брати насаджують дерева, кущ калини як обереги на випадок лиха, нещастя. Кульмінація: страждання матері, сестри, діточок, коханої, внаслідок цього висихають насаджені ними явори, ясени, тополя, калина. Розв'язка: Не вертаються три брати, / По світу блукають. / А три шляхи широкії / Терном заростають. 2.7. Обговорення змісту поезії. Бесіда. · Чому шляхи у творі названо широкими? · З чим пов’язано те, що брати вимушені були йти кожний своїм шляхом з України на чужину? · Кого залишили брати у рідному краї? · Що посадили рідні на згадку про своїх любих? · Які образи-символи можна дослідити у творі? · Про що свідчить, що дерева, калина поступово почали всихати? · Як у родині сприймалося те, що брати не повертались? · Як, на ваш погляд, якою могла бути причина того, що рідні не дочекалися братів? · У чому полягає трагізм поезії? Свою думку доведіть, посилаючись на зміст твору. · Що мав на увазі Шевченко, зазначаючи: «А три шляхи широкії терном заростають»? · Яке значення у творі має магічне число три? · Чи можна, на ваш погляд, цю поезію вважати казкою? Відповідь умотивуйте. 2.8. Художні особливості поезії. Метафори: «шляхи зійшлися», «калина зов’яла», «шляхи терном заростають». Епітети: «шлях широкий». 3. Гра «Мікрофон» «Яким ти уявляєш свій життєвий шлях?» VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Проведення тестового опитування 1. Три шляхи широкії у творі: А переплелися між собою; Б розбіглися хто куди; В докупи зійшлися; Г символізують щасливу долю народу. 2. Вирушивши в дорогу, брати покинули: А жінок; Б стару матір; В кохання; Г сестру. 3. Найменший брат розлучився з: А молодою дівчиною; Б рідною оселею; В старим батьком; Г дитиною. 4. Три ясени в полі були посаджені: А матір’ю; Б коханою; В братами; Г діточками. 5. Невістка посадила: А калину; Б вербу; В березу; Г тополю. 6. Три явори сестра посадила: А біля річки; Б навколо хати; В при долині; Г вздовж шляху широкого. 7. Червоною калиною можна милуватися завдяки: А доньці старшого брата; Б синам середнього брата; В батькові братів; Г зарученій дівчині. 8. Наприкінці твору три шляхи широкії: А змиті дощами; Б терном заростають; В тужать за братами; Г розруйновані і сльозами народними политі. 9. Які дерева не прийнялися після того, як брати пішли з України на чужину? А Клени; Б ясени; В дуби; Г яблуні. 10. Шукати братів на чужину, плачучи, йде: А мати; Б сестра; В батько; Г доля людська. 11. За братами плачуть їхні рідні: А припадаючи до ікони; Б сидячи на лаві біля калини; В в нетопленій хаті. А стоячи біля широкого шляху; 12. Через страждання, спричинені перебуванням братів на чужині, «кладуть в домовину»: А діточок; Б матір; В заручену дівчину; Г сестру. 2. Робота на картках Картка № 1 1. Як ви вважаєте, чи можна цей вірш пов’язати з творами усної народної творчості, зокрема казкою? Свої міркування обґрунтуйте. 2. Дослідіть, яким настроєм перейнята ця поезія. Власні спостереження узагальніть, наводячи переконливі приклади з твору. 3. Дерево, яке не згадане в поезії: А ясен; Б тополя; В дуб; Г явір. Картка № 2 1. Умотивуйте, чи можна вірш «Ой, три шляхи широкії» вважати картиною народного життя. Наведіть переконливі аргументи. 2. Яке значення, на ваш погляд, мають українські дерева-символи в творі? У чому доречність їх застосування для сприйняття смислу поезії? 3. Не вертаються три брати додому, бо: А по світу блукають; Б шукають щасливої долі; В вони загинули під час військового походу; Г мають захищати рідний край від чужинців. Картка № 3 1. Чи є, на ваш погляд, символічними у творі три шляхи? Свої міркування обміркуйте. 2. З якою метою у вірші Т. Шевченко використовує магічне число три? Відповідь аргументуйте. 3. Яке словосполучення не згадано в поезії? А Три життя; Б три ясени; В три брати; Г три явори. VII. ПІДСУМОК УРОКУ VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Виразно читати поезію, скласти «паспорт» поезії. | |
Переглядів: 895 | |
Всього коментарів: 0 | |