Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма)

УРОК № 14 УСВІДОМЛЕННЯ ВЛАСНОЇ МІСІЇ ПОЕТА. «МЕНІ ОДНАКОВО, ЧИ БУДУ...» (ІЗ ЦИКЛУ « В КАЗЕМАТІ»)

УРОК № 14 УСВІДОМЛЕННЯ ВЛАСНОЇ МІСІЇ ПОЕТА. «МЕНІ ОДНАКОВО, ЧИ БУДУ...» (ІЗ ЦИКЛУ « В КАЗЕМАТІ»)

Мета: ознайомити учнів, за яких обставин був створений цикл віршів «В казематі»; зі змістом, мотивом, ідеєю поезії «Мені однаково, чи буду...»; удосконалювати вміння восьмикласників вдумливо читати поезії Т. Г. Шевченка; розвивати навички аналізу художнього тексту, розглядати філософську лірику поета в контексті його біографії; визначати роль художніх засобів у творі та віршований розмір поезії; виховувати в дітей інтерес до творчості Кобзаря, любов до рідної землі.

Обладнання: збірки творів Т. Г. Шевченка, автопортрети Кобзаря, репродукції його картин, аудіозаписи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Усні висловлювання учнів на тему: «Заслання письменника- бунтаря».

III. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

IV. СЛОВО ВЧИТЕЛЯ (АБО УЧНІВСЬКІ ПОВІДОМЛЕННЯ)

1. Історія створення збірки «В казематі»

У лютому 1847 року студент, син жандарма Олексій Петров написав донос про існування політичної організації Кирило-Мефодіївське товариство. У березні та квітні 1847 почалися обшуки й арешти. Першим у Петербурзі заарештували М. Гулака, у Києві — М. Костомарова, І. Посаду, О. Марковича.

Не знаючи про ці події, Шевченко 5 квітня поспішав із Чернігова до Києва на весілля до Миколи Костомарова. Перед тим у січні він був старшим боярином у П. Куліша, а тепер випадала честь бояринувати ще й у іншого побратима — Миколи. Але на переправі через Дніпро з правого берега поета вже чекали жандарми. До речі, про небезпеку його попередили і паромник, і якийсь офіцер, але поет знехтував попередженнями, не викинув у воду рукописну збірку «Три літа» з нелегальними політичними творами. Мабуть, пожалів «своїх дітей». Потім під час слідства саме ці твори стали головним доказом поетового «злочину проти держави і государя». Уже на другий день арештанта під посиленою вартою, як бандита-рецидивіста, відправили в столицю. У Броварах зустрівся з матір’ю і нареченою Костомарова, що також їхали до Петербурга клопотатися за Миколу. Зі сльозами на очах Шевченко сказав: «Оце ж бідна Миколина мати, а це, мабуть, його молодесенька дружинонька. Ой лихо, лихо тяжке, горенько матерям і дівчині».

17 квітня поета привезли до Петербурга й ув’язнили в казематі Третього відділу власної Його Імператорської Величності канцелярії.

Під час допитів Шевченко тримався мужньо, відповідав на запитання з гідністю. Він рішуче заперечив свою належність до братства, бо знав, що власті не мають жодних доказів його участі в цій організації. Одначе не це було головним звинуваченням, а «крамольні» вірші. На запитання про причини, що спонукали його до написання таких «самых дерзких стихов против государя-императора», відповідав відверто: «Бувши ще в Петербурзі, я чув скрізь зухвальства й осуд государя й уряду. Повернувшись до Малоросії, я почув ще більше й гірше між молодими й між статечними людьми; я побачив злидні й жахливе пригнічення селян поміщиками, посесорами та економами-шляхтичами, все це робилось і робиться іменем государя й уряду...».

Але, крім допитів, були ще довгі-предовгі дні і ночі в одиночній камері майже півтора місяця. Що переживав, передумав поет у тій похмурій самотині, ми б так ніколи й не довідалися, якби не поезія. Навіть тут, у казематі, не полишав ту справу, через яку позбувся всього: кар’єри, надій на особисте щастя, тільки недавно одержаної волі. Шевченкові пощастило роздобути великий аркуш тонкого поштового паперу. Склавши аркуш учетверо, написав на ньому 13 віршів. Пізніше об’єднав ці твори в цикл під назвою «В казематі».

2. Теорія літератури

3. Поняття «цикл»

Цикл «В казематі» Борис Степанишин назвав «своєрідним прологом до «невольничої» лірики Шевченка».

Що ж таке цикл? За визначенням Олександра Миколайовича Авраменка, «художній (літературний) цикл — це сукупність художніх творів одного жанру, які об’єднуються задумом автора в естетичну цілість».

На послідовність поезій, які входять до циклу, впливає настрій ліричного героя.

Поезії, які ввійшли до циклу «В казематі»:

□ «Ой одна я, одна»

□ «За байраком байрак»

□ «Мені однаково, чи буду...»

□ «Не кидай матері! — казали...»

□ «Чого ти ходиш на могилу?»

□ «Ой три шляхи широкії»

□ «М. Костомарову»

□ «Садок вишневий коло хати»

□ «Не спалося,— а ніч, як море»

□ «Рано-вранці новобранці»

□ «Неволі тяжко, хоча й волі»

□ «Чи ми ще зійдемося знову?»

□ «Косар».

Усі вірші, які входять до циклу, різні за мотивами та настроєм. В одне ціле їх об’єднує задум автора: туга за дорогою серцю Україною та переживання поета — в’язня за майбутнє рідної землі.

Гармонія людини і природи, цінність родини — мотив вірша — ідилії «Садок вишневий коло хати».

Горе в селянській родині — мотив вірша «Ой три шляхи широкії». Почуття відповідальності за долю Вітчизни — провідний мотив «Мені однаково, чи буду...».

Основний тон циклу сумовито-елегійний.

Вірш «Мені однаково, чи буду...» — центральний твір циклу «В казематі».

Хвилинка поезії

Виразне читання вчителем поезії «Мені однаково, чи буду...» (можна прослухати аудіозапис чи виразно прочитає учень, який заздалегідь підготувався).

4. Ідейно-художній аналіз твору «Мені однаково, чи буду...»

· Із кількох змістових частин складається вірш?

· Чому автор пише таке.

Мені однаково, чи буду

Я жить в Україні, чи ні.

Чи хто згадає, чи забуде

Мене в снігу на чужині —

Однаковісінько мені.

· Що хотів сказати Т. Г. Шевченко в наступному рядку: «В неволі виріс між чужими...»?

· Як ви можете пояснити ці рядки?

І, неоплаканий своїми,

В неволі, плачучи, умру.

· Як ви думаєте, що мав на увазі автор, коли писав...

І все з собою заберу,

Малого сліду не покину...

· Чи згодні ви з такою думкою Кобзаря, що він не залишив сліду в історії України?

· Як ви можете пояснити рядки?

...На нашій славній Україні,

На нашій — не своїй землі.

· Який художній засіб використав автор у рядках?

...На нашій славній Україні,

На нашій — не своїй землі.

· Ці останні п’ять рядків є кульмінацією поезії. Ліричний герой усією душею вболіває за долю України. Йому однаково, чи чекає його неволя, смерть, чи молитимуться за нього, чи забудуть. Але доля рідної української землі хвилює митця. Здається, що і після смерті поета його душа не заспокоїться доти, доки горе, сльози, страждання будуть на зболеній українській землі. Що ж найбільше тривожить Т. Шевченка? Про яких злих людей говорить поет? т Скажіть, будь ласка, яке слово неодноразово повторюється у творі? З якою метою його використовує автор?

5. Словникова робота

Вірш «Мені одаково, чи буду...» — це медитація — жанр поезії, у якому автор висловлює свої роздуми над проблемами життя і смерті, сенсу людського буття тощо.

6. Завдання-дослідження

«Мені однаково, чи буду...» — це твір, який належить до лірики. А який же це вид лірики? (Поет уболіває за долю поневоленої України, тому поезію можна віднести до громадянської лірики. Але у творі є роздуми над проблемами буття, тому вірш можна віднести і до медитативної лірики. Твір поєднує два види лірики: громадянську й медитативну.)

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

V. ДОМАШНЄ ЗАВАДННЯ

Вивчити літературознавчі терміни «цикл», «медитація».



Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (02.12.2018)
Переглядів: 549 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: