Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас |
Урок № 8 Українська народна дума «Буря на Чорному морі» Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом думи та її філософським підтекстом; розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту, уміння висловлювати власні судження з приводу порушених проблем Очікувані результати: учні знають зміст думи, уміють тлумачити її філософський підтекст, аналізувати прочитане, висловлюють власні погляди щодо проблем твору. Теорія літератури: поглиблення знань про думи, підтекст. Обладнання: картина І. Айвазовського «Буря на морі», текст думи «Буря на Чорному морі» Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. Сьогодні на уроці нам доведеться не тільки ознайомитися з думою «Буря на Чорному морі», а й переконатися в глибокій моральності, вірі, мудрості наших предків, адже дума вирішує складне філософське питання гріха та покаяння. Це і є філософський підтекст твору.
10) Що нагадує кінцівка думи? (Молитву.)
Підтекст — внутрішній, прихований зміст якого-небудь тексту, висловлювання.
План розповіді вчителя
Наприкінці XVI ст. запорожці уславились походами на Крим і Туреччину. Козацькі походи дивували тогочасних свідків, які розносили славу про їх учасників далеко за межі України. Козаки здійснили низку сміливих морських походів проти турків і татар, перетинаючи море на своїх чайках.
Народна дума оповідає про бурю на морі. Двоє братів-козаків, потопаючи, стали просити у Бога прощення за свої гріхи. Найбільшим із них вони вважали те, що зневажали батька й матір, своїх рідних та сусідів. Засудження легковажності, надмірної гордості, зневажливого ставлення до батьків, членів родини, людей — ідея твору. Тих, хто не поважає і не шанує батьків, Господь карає. Тільки щира материна й батькова молитва допомогла козакам урятуватися. А за козака-сироту нікому було молитися, нікому було його прощати, тому він потонув. Дума оспівує віру, силу материнської любові, необхідність усвідомлення того, що порятунок можливий лише через покаяння, розуміння своєї гріховності.
У творі розглядаються такі проблеми: — батьків і дітей; — найважливіших життєвих цінностей; — поведінки людини в надзвичайній ситуації.
— Перекажіть коротко картину початку бурі на морі. Чому її описано так докладно? — Чому сокіл-білозірець «жалібно квилить-проквиляє»? — Якої шкоди зазнали козацькі судна в результаті бурі? — Як поводяться брати під час небезпеки? — Чому вони звертаються до Господа? — Як поводиться чужинець, коли потопає? — У чому брати вбачали причину своїх страждань? — Назвіть гріхи братів. — Які негативні риси характеру засуджуються в думі? — Що допомогло братам урятуватися? — Яку роль в їх порятунку відіграла молитва батьків? — Чому брати порівнювали себе із чужим-чуженицею? — Як зустріли батьки своїх синів? Чи простили вони їм зневажливе ставлення до себе?
Складіть усну розгорнуту відповідь на таке питання: «Чим співзвучна картина Івана Айвазовського “Буря на морі” з народною думою, вивченою на уроці?». Для опису стихії на морі використовуйте цитати з тексту думи. Спробуйте створити паралелізм на основі багатозначності слова «буря» (Буря — 1. Негода, яка супроводжується вітром, що досягає руйнівної сили. 2. перен. Дуже сильне душевне хвилювання.)
«Чи згодні ви з думкою, що покаяння здатне спокутувати гріхи?» Для відповіді використайте запропоновані мовні кліше: Я вважаю, що ...; моя думка така: ...; згідно з християнською мораллю, гріх ...; кожна людина повинна прагнути гармонії власних вчинків із загальнолюдськими, християнськими цінностями; гріховність та покаяння — основні поняття народної моралі.
— Що є спільним у думах «Маруся Богуславка» та «Буря на Чорному морі»?
Заключна бесіда. — Яка форма роботи на уроці була для вас найбільш цікавою? Чому саме? — Про що змусила вас замислитися дума «Буря на Чорному морі»? — Що нового ви дізналися про минуле нашого народу? | |||
Переглядів: 987 | |
Всього коментарів: 0 | |