Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 65 О. Чорногуз. «Веселі поради». «Як поводитися в кіно»

Урок № 65

О. Чорногуз. «Веселі поради». «Як поводитися в кіно»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом фейлетону; розвивати навички аналізу сатиричного твору, виразного читання та коментування прочитаного

Очікувані результати: учні знають зміст фейлетону «Як поводитися в кіно», аналізують його, знаходять засоби творення комічного в ньому.

Теорія літератури: фейлетон; поглиблення понять про гумор, сатиру, засоби комічного.

Обладнання: текст твору

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

«Діти люблять гумор і сатиру, і показувати їм потрібно антиподів, щоб вони самі такими не були»,— сказав колись сатирик Євген Дудар. Дійсно так, у гумористичних та сатиричних творах ми бачимо тільки антиподів нормальної, порядної людини. Ось чому читання таких творів потребує певної духовної підготовки, міцного морального стрижня.

У фейлетоні, вивчення якого є завданням нашого сьогоднішнього уроку, змальовано антипод вихованого глядача.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.

Читання та обговорення складених удома сенканів.

  1. Клоуз-тести.
  2. Олег Чорногуз — відомий...
  3. У «Веселих порадах» вжито такі засоби творення комічного: ...
  4. Головна думка оповідання «Як вибрати ім’я» — ...
  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

«Як поводитися в кіно»: невихованість і нечемність очами гумориста

Тема твору — «поради навпаки», «шкідливі поради» для тих, хто дивиться фільм у кінотеатрі.

Автор вдається до оригінального прийому, коли радить читачам поводитись у громадських місцях так, як насправді чинити не треба. Саме цей гумористичний прийом викликає не лише сміх, а змушує оцінити власну поведінку очима стороннього глядача: «Роздягнувшись і добре вмостившись, лізьте до кишені. Своєї. Якщо ви жінка — то до сумочки. Діставайте бутерброд (хліб із сиром чи ковбасою) і їжте. Добре до ковбаси з хлібом іде часник. Отож не забудьте прихопити з собою один-два зубчики. Коли ви не взяли бутерброд, то жуйте кекс, облизуйте ескімо або лузайте насіння. Соняшникове, підсмажене на олії».

Далі письменник продовжує радити зробити увесь перелік справ, які в кінозалі під час просмотру заважають іншим: голосно читати титри, назву фільму й студії, що його випустила, коментувати події, що відбуваються на екрані. Тих, хто заважає це робити, сатирик називає «невихованими».

Автор зауважує, що не слід хизуватися своєю обізнаністю, бо вона за певних обставин може бути недоречною. Адже високий рівень знань не є виправданням невихованості й відсутності елементарної культури. І реакція залу є тому підтвердженням.

  1. Виразне читання учнем фейлетону «Як поводитися в кіно».
  2. Аналіз твору. Евристична бесіда.

— Визначте тему фейлетону.

— Згадайте вислів Є. Дударя, що прозвучав на початку уроку. Яке відношення має сказане до змісту прочитаного оповідання?

— Запропонуйте визначення порад, які дає автор. (Поради навпаки, шкідливі поради.)

— Визначте головну думку твору. (Людина повинна поважати оточуючих, уміти поводитись у громадських місцях, не хизуватися своєю обізнаністю.)

  1. Проблемно-дослідницька робота.

Олег Чорногуз у передмові до книги попереджає читачів, що його поради засновані не тільки на тому, що відомо всім, а й на власному досвіді. Читач не знайде порад щодо домогосподарських справ, тих, які стосуються побутових проблем. Натомість він отримає багато цікавого та корисного для побудови стосунків між людьми. Поради мають «камуфляж».

— Як ви гадаєте, що може бути камуфляжем для письменника-сатирика? Назвіть літературний прийом «камуфляжу», який використовує сатирик. (Алегорія.)

— Визначте спільне між жанровими особливостями «Веселих порад» та гуморескою, народним анекдотом, фейлетоном?

— Яким є жанр «Веселих порад»?

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте засоби творення комічного у фейлетоні «Як поводитися в кіно». Результат роботи оформіть у вигляді таблиці.

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Колективна робота.

Знайдіть спільне і відмінне між фейлетоном О. Чорногуза та віршем Г. Остера з книжки «Вредные советы».

Например, у вас в кармане
Оказалась горсть конфет.
А навстречу вам попались
Ваши верные друзья.
Не пугайтесь и не прячьтесь,
Не кидайтесь убегать.
Не пихайте все конфеты
Вместе с фантиками в рот.
Подойдите к ним спокойно,
Лишних слов не говоря,
Быстро вынув из кармана,
Протяните им... ладонь.
Крепко руки им пожмите,
Попрощайтесь не спеша
И, свернув за первый угол,
Мчитесь быстренько домой.
Чтобы дома съесть конфеты,
Залезайте под кровать.
Потому что там, конечно,
Вам не встретится никто.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Вивчити теоретичний матеріал
  3. Підготуватися до уроку позакласного читання: прочитати усмішку «Як варити і їсти суп із дикої качки» з «Мисливських усмішок» Остапа Вишні, інші усмішки (за вибором учнів); знайти ілюстрації до цих творів.
  4. Індивідуальне завдання.

Скласти власну пораду навпаки (шкідливу, веселу пораду).

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чи був у вашому житті епізод, коли ви точно наслідували «поради» О. Чорногуза?

— Як реагували оточуючі?

— Чи зробили ви для себе висновки?

— Чи допомогли вам фейлетони з «Веселих порад» побачити помилки у вашій поведінці або поводженні оточуючих?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 738 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: