Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 63 В. Самійленко. «Ельдорадо». Універсальна модель тоталітарної держави, змальована у творі

Урок № 63

В. Самійленко. «Ельдорадо». Універсальна модель тоталітарної держави,
змальована у творі

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом твору, допомогти їм визначити засоби комічного; розвивати навички аналізу твору, виразного читання, побудови власного висловлювання; розширювати словниковий запас

Очікувані результати: учні коментують ідейно-художній зміст поезії, визначають засоби комічного, уміють виразно читати вірш.

Теорія літератури: поглиблення понять «гумор», «сатира», «антитеза», «іронія».

Обладнання: текст твору

Тип уроку: комбінований.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Гумористи стверджують, що в них завжди будуть теми для написання творів, тому що вади характеру та суспільні недоліки, на жаль, не зникнуть ніколи. Так само, як і тоталітарні режими. Про тоталітарну державу йдеться у вірші В. Самійленка «Ельдорадо», який ми проаналізуємо сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Літературний диктант.
  3. Скільки героїв у вірші «Патріоти»? (Три.)
  4. Визначте настрій двох. (Веселий.)
  5. Як почував себе третій? (Стояв зажурившись.)
  6. Який прийом використано в зіставленні героїв? (Антитезу.)
  7. Як можна одним словом визначити двох? (Лжепатріоти.)
  8. Як, на вашу думку, можна схарактеризувати третього? (Справжній, але бездіяльний патріот.)
  9. Чим ведуть роботу для свого краю двоє? (Язиками.)
  10. Чим бачить Україну третій? (Душею.)
  11. Хто протиставляється патріотам в останній строфі вірша? (Мільйони голоти.)

10) Щоб зробив для Вкраїни третій? («І жив він, і в землю б поліг».)

11) Який троп (художній засіб) використано в словосполученнях «широка промова», «голосні слова»? (Епітет.)

12) Який вид комічного обрано поетом для вірша «Патріоти»? (Сатира.)

  1. Питання учням.

— Вивчаючи який із творів, ми вже розмовляли про тоталітарну владу?

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

«Ельдорадо». Тема твору, ідея, віршовий розмір

Сатиричний вірш В. Самійленка «Ельдорадо» написано 1886 року. Після його виходу поет став знаменитим на всю Російську імперію, адже у творі легко вгадуються тодішні імперські порядки. Дивно, але у 80-ті роки вірш набув нового життя, став своєрідним студентським гімном. Цікаво, що твір і досі є популярним. У чому ж секрет актуальності вірша?

Тема його — опис створеного письменником алегоричного образу Російської імперії, прикмети якої нагадують і Радянський Союз. Та й нині, у сучасному житті багато що нагадує описане у вірші.

Поезію іронічно названо «Ельдорадо». У чому ж іронія? Це слово — назва місця, де було знайдено великі поклади золота. Воно набуло символічного значення країни щастя. Вірш побудовано на контрасті висловлювань: на початку кожної строфи йдеться про начебто казкову країну, а в останніх рядках строфи все спростовується.

Так само, як у казкового Ельдорадо була темна сторона (дуже багато людей гинуло, прагнучи відшукати золото, страждала природа та місцеві мешканці тощо), так і в казкової країни, про яку пише Самійленко, є зворотний бік. Наприклад: «країна Пишна, вільна, щастям горда», але щасливі в ній лиш «держиморди». На словах у ній панують воля, правда, законність, рівність, ушановується трудяща людина, виховується повага до рідної мови. Насправді країна — тюрма народів, де процвітає сваволя, несправедливість, національне й соціальне гноблення: «В тій країні люблять волю ...І про неї розмовляє — У острозі, у острозі».

Під іменем легендарної, нібито багатої й щасливої, країни виведено тогочасну самодержавну Росію.

Ідеєю твору є засудження тоталітарного режиму.

Віршовий розмір поезії — чотиристопний хорей.

  1. Виразне читання учнем вірша «Ельдорадо».
  2. Аналіз вірша. Бесіда.

— З якою метою автор дає віршу назву легендарної місцевості в Америці?

— Як, на вашу думку, насправді називається країна, яку у вірші поет іменує «Русь єдина»?

— Назвіть прикмети цієї країни. (Політичні репресії, подвійні стандарти (на словах одне, в реальному житті — інше), здирництво, хабарництво, пияцтво, цензура, занепад національних мов, міжнаціональна ворожнеча.)

— Знайдіть приклади епітетів і порівнянь у тексті твору, що змальовують життя людини в країні Ельдорадо.

— Що з уроків всесвітньої історії ви знаєте про Російську імперію часів, коли був написаний вірш (1886)?

— Чи можна сказати, що ці прикмети притаманні не тільки Російській імперії, а й Радянському Союзу?

— Як можна назвати модель побудови «Русі єдиної»? (Універсальна модель тоталітарної держави.)

— Визначте особливості строфічної будови вірша.

— З’ясуйте ідею вірша.

  1. Завдання учням.

Визначте вид комічного та основні засоби комічного, використані автором у вірші «Ельдорадо». Результат роботи оформіть у вигляді таблиці.

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Дотепне, а часом і в’їдливе слово потрібно в житті людини, тому що...

— Іронія назви вірша в тому...

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Творче завдання.

На основі вірша В. Самійленка складіть характеристику тоталітарної держави.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.

Вивчити теоретичний матеріал

  1. Індивідуальне завдання.

Підготувати виразне читання «Веселої поради» Олега Чорногуза — «Як вибирати ім’я».

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Які думки й почуття викликав у вас вірш?

— Чи хотіли б ви жити в країні Ельдорадо?

— Що, на ваш погляд, потрібно зробити, щоб знищити ті ганебні суспільно-політичні явища, про які йдеться у творі?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 9 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: