Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 5 Пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...»

Урок № 5

Пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки»,
«Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...»

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про легендарну поетесу з Полтави, трагічну історію її життя, з легендою про талановиту жінку, ідейно-художнім змістом її пісень; розвивати вміння виразно читати й коментувати пісні, знаходити й пояснювати художні засоби, висловлювати власне судження щодо прочитаного

Очікувані результати: учні знають біографію Марусі Чурай, легенди, складені про неї, ідейно-художній зміст пісень «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...»; уміють знаходити й пояснювати художні засоби, висловлювати власне судження з приводу прочитаного.

Теорія літератури: поглиблення понять про фольклор як основу літератури, тропи, ліричну пісню.

Обладнання: портрет Марусі Чурай Ф. Самусєва, картина В. Маковського «Українська дівчина», тексти пісень

Тип уроку: комбінований.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Погляньте на портрет Марусі Чурай Ф. Самусєва. Гарне обличчя, очі, повні невимовного суму. Людська душа — завжди таємниця. Інша справа — душа поета. Її відверту сповідь ми знаходимо у творах. Сьогодні в нас є унікальна можливість зробити спробу збагнути душу поета. А допоможуть у цьому пісні — «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...».

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Презентація проектних робіт. Обговорення, короткий коментар учителя.
  2. Робота в парах.

Складіть декілька контрольних запитань із вивченої теми й поставьте їх один одному.

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Біографія Марусі Чурай, символічне значення образу поетеси для України.
  2. Пісня «Засвіт встали козаченьки». Зміст, художні особливості.
  3. Пісня «Віють вітри, віють буйні». Зміст, художні особливості.
  4. Пісня «Ой не ходи, Грицю...». Зміст, художні особливості.
  5. Виразне читання учнями пісень.
  6. Евристична бесіда.

— Які автобіографічні факти відбились у піснях Марусі Чурай? Обґрунтуйте свою думку.

— Доведіть, що твори Марусі Чурай продовжують традиції народної пісні. Наведіть приклади постійних епітетів, використаних у піснях Марусі Чурай. Назвіть традиційні для народної пісні художні засоби, які є у творах полтавської піснярки.

— Яку роль у пісні «Засвіт встали козаченьки» відіграє діалог?

— Яким настроєм пройнято пісню «Віють вітри, віють буйні»? Назвіть художні засоби, що допомагають передати настрій героїні.

— Доведіть, що пісня «Ой не ходи, Грицю...» має фольклорну основу, народнопоетичні образи.

  1. Творча робота.

Створіть словесний портрет легендарної поетеси на основі її пісень, портрету Ф. Самусєва та картини В. Маковського «Українська дівчина».

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Розгадування кросворда.

 

1

М

 

 

 

 

2

 

А

 

 

 

 

 

3

Р

 

 

 

 

 

4

У

 

 

 

 

 

 

5 С

 

 

 

 

 

 

6 Я

 

 

 

 

  1. Те, що чекає на героя пісні «Ой не ходи, Грицю...» у четвер.
  2. Те, що лежить в основі композиції пісні «Засвіт встали козаченьки».
  3. Ім’я головного героя пісні «Ой не ходи, Грицю...».
  4. Почуття, що є головним у пісні «Віють вітри, віють буйні».
  5. Поетеса, з якою порівнюють Марусю Чурай.
  6. Постійний епітет до слова «очі», використаний у пісні «Засвіт встали козаченьки».
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Вивчити напам’ять пісні Марусі Чурай «Засвіт встали козаченьки», «Віють вітри, віють буйні», «Ой не ходи, Грицю...» (на вибір).
  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Яке враження справила на вас творчість Марусі Чурай?

— Чи можна сказати, що почуття, які переживали герої пісень Марусі, не властиві сучасній молоді?

— Як ви ставитеся до вчинку героїні пісні «Ой не ходи, Грицю...»? Як би вчинили ви?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 10 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: