Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 59 В. Дрозд. Оповідання «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійснос

Урок № 59

В. Дрозд. Оповідання «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві,
її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом оповідання; поглиблювати вміння аналізувати епічний твір, виявляти причинно-наслідкові зв’язки; розвивати навички виразного читання

Очікувані результати: учні знають зміст оповідання, аналізуючи його, відповідають на запитання, пов’язані з темою уроку.

Теорія літератури: оповідання.

Обладнання: текст оповідання, словник літературознавчих термінів

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Своєрідні твори Володимира Дрозда після появи завжди отримували полярні оцінки: хтось їх критикував, пропонував «кинути написане в темний куток», хтось знаходив у них щось оригінальне й неповторне. Письменник пояснив причину такого ставлення до його творчості так: «Не хочу бути таким, як усі».

Оповідання «Білий кінь Шептало» з’явилося 1965 року. Тогочасні радянські критики не дали схвального відгуку на твір, бо в ньому письменник зачіпав важливу вселюдську проблему особистості в суспільстві, яка була болючою для країни — Радянського Союзу,— де народилося прислів’я: «“Сірі” починають і виграють». Відрізнятися від інших було й небезпечно, і безглуздо. Чесних поетів змушували замовкати — процвітали пристосуванці. Найрозповсюдженіша форма протесту проти режиму — шепіт незадоволення на численних кухнях країни, бо тоді панував тоталітаризм.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Клоуз-тести.
  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Тема оповідання «Білий кінь Шептало».
  2. Центральний образ твору.
  3. Проблема людини в суспільстві, її знеособлення, свободи і неволі, особистості й натовпу, дійсності та мрії.
  4. Робота з текстом.

— Якого кольору був на початку оповідання кінь Шептало?

— Як до нього ставився конюх Степан?

— Як ви оцінюєте ставлення хлопчика-підпасича до Шептала?

— Чим відрізнявся внутрішній світ Шептала від внутрішнього світу інших сірих коней? (Як Шептало поводився на пасовищі, під час водопою, у конюшні, чому він не любив бути в табуні, чого найбільше соромився?)

— Розкрийте сутність світосприйняття коня.

— Чому він живе подвійним життям?

— Коли його терпець уривається? Виразно зачитайте уривки про часи свободи білого коня.

— Які думки виникли в Шептала, коли він побачив своє відображення в річці?

— Які складні роздуми коня приводять його назад до стайні?

  1. Творче завдання.

Складіть «ланцюжок емоцій коня».

  1. Продовження роботи з текстом.

— Знайдіть у тексті твору доказ того, що в тоталітарному суспільстві знищується те людське, що було принесене культурою, колективні бажання не дорівнюють індивідуальним прагненням людини.

— Які методи впливу на людину в тоталітарній державі показано в оповіданні?

— Визначте тему твору.

— Яка ідея твору?

— Які проблеми порушено в оповіданні?

— «Відмовитися від волі — це означає відмовитися від людської гідності, прав людини, навіть від її обов’язків»,— сказав Жан-Жак Руссо. Яке відношення до теми уроку має цей вислів?

— Що спільного між образами Михайла Решета й білого коня?

— Що спільного та відмінного в оповіданнях Є. Гуцала «Лось» та В. Дрозда «Білий кінь Шептало»?

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
  2. Проблемні питання.
  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Узагальнювальна бесіда.

— У чому, згідно з переконаннями В. Дрозда, полягає проблема існування людини в тоталітарному суспільстві?

— У чому причина знеособлення людини в суспільстві?

— У яких «стосунках» перебувають у тоталітарній державі свобода і неволя, особистість і натовп, дійсність та мрії?

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Знайти в тексті твору алегоричні образи.
  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Як ви ставитеся до повернення Шептала в стайню?

— Чи був у нього інший вибір?

— Яке закінчення твору запропонували б ви?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 705 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: