Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас |
Урок № 59 В. Дрозд. Оповідання «Білий кінь Шептало». Проблема людини в суспільстві, Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом оповідання; поглиблювати вміння аналізувати епічний твір, виявляти причинно-наслідкові зв’язки; розвивати навички виразного читання Очікувані результати: учні знають зміст оповідання, аналізуючи його, відповідають на запитання, пов’язані з темою уроку. Теорія літератури: оповідання. Обладнання: текст оповідання, словник літературознавчих термінів Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. Своєрідні твори Володимира Дрозда після появи завжди отримували полярні оцінки: хтось їх критикував, пропонував «кинути написане в темний куток», хтось знаходив у них щось оригінальне й неповторне. Письменник пояснив причину такого ставлення до його творчості так: «Не хочу бути таким, як усі». Оповідання «Білий кінь Шептало» з’явилося 1965 року. Тогочасні радянські критики не дали схвального відгуку на твір, бо в ньому письменник зачіпав важливу вселюдську проблему особистості в суспільстві, яка була болючою для країни — Радянського Союзу,— де народилося прислів’я: «“Сірі” починають і виграють». Відрізнятися від інших було й небезпечно, і безглуздо. Чесних поетів змушували замовкати — процвітали пристосуванці. Найрозповсюдженіша форма протесту проти режиму — шепіт незадоволення на численних кухнях країни, бо тоді панував тоталітаризм.
План розповіді вчителя
— Якого кольору був на початку оповідання кінь Шептало? — Як до нього ставився конюх Степан? — Як ви оцінюєте ставлення хлопчика-підпасича до Шептала? — Чим відрізнявся внутрішній світ Шептала від внутрішнього світу інших сірих коней? (Як Шептало поводився на пасовищі, під час водопою, у конюшні, чому він не любив бути в табуні, чого найбільше соромився?) — Розкрийте сутність світосприйняття коня. — Чому він живе подвійним життям? — Коли його терпець уривається? Виразно зачитайте уривки про часи свободи білого коня. — Які думки виникли в Шептала, коли він побачив своє відображення в річці? — Які складні роздуми коня приводять його назад до стайні?
Складіть «ланцюжок емоцій коня».
— Знайдіть у тексті твору доказ того, що в тоталітарному суспільстві знищується те людське, що було принесене культурою, колективні бажання не дорівнюють індивідуальним прагненням людини. — Які методи впливу на людину в тоталітарній державі показано в оповіданні? — Визначте тему твору. — Яка ідея твору? — Які проблеми порушено в оповіданні? — «Відмовитися від волі — це означає відмовитися від людської гідності, прав людини, навіть від її обов’язків»,— сказав Жан-Жак Руссо. Яке відношення до теми уроку має цей вислів? — Що спільного між образами Михайла Решета й білого коня? — Що спільного та відмінного в оповіданнях Є. Гуцала «Лось» та В. Дрозда «Білий кінь Шептало»?
Узагальнювальна бесіда. — У чому, згідно з переконаннями В. Дрозда, полягає проблема існування людини в тоталітарному суспільстві? — У чому причина знеособлення людини в суспільстві? — У яких «стосунках» перебувають у тоталітарній державі свобода і неволя, особистість і натовп, дійсність та мрії?
Заключна бесіда. — Як ви ставитеся до повернення Шептала в стайню? — Чи був у нього інший вибір? — Яке закінчення твору запропонували б ви? | |
Переглядів: 705 | |
Всього коментарів: 0 | |