Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 51 Осип Назарук. «Роксоляна». Події історичної доби ХVІ ст.

Урок № 51

Осип Назарук. «Роксоляна». Події історичної доби ХVІ ст.

Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість повісті Осипа Назарука, історичним підґрунтям повісті «Роксоляна», постатями Насті Лісовської та Сулеймана Пишного — прототипами твору; визначити різницю між історичною правдою та художнім вимислом; удосконалювати вміння переказувати сюжет твору, готувати повідомлення на задану тему

Очікувані результати: учні знають визначення терміну «історична повість», матеріал про життя та творчість Осипа Назарука, історичні події й постаті, використані в повісті; уміють розрізняти історичну правду та художній вимисел, вільно оперують терміном «прототип».

Теорія літератури: історична повість; поглиблення поняття «прототип».

Обладнання: портрет О. Назарука, текст твору, репродукція картин невідомого художника «Роксолана», «Сулейман Пишний», виставка творів про Роксолану

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

На цьому уроці ми будемо говорити про цікавого письменника — Осипа Назарука та надзвичайну жінку — дружину турецького султана Сулеймана Пишного Роксолану. Постать Роксолани неоднозначна. Дослідники або засуджують деякі її вчинки, або щиро захоплюються ними. Роксолана поважала звичаї народу, часткою якого вона стала, щиро шанувала свого чоловіка. Але не забувала й рідної землі. Щоб забезпечити своїм дітям право спадку, вона прийняла іслам і мусила змиритися з другорядною роллю жінки в мусульманському суспільстві. Вона стала радником та ідеологічним натхненником свого чоловіка-падишаха, і завдяки цьому багато років Україна не знала нападів із боку Туреччини.

Роксолана була могутньою султаншею східної країни й палкою патріоткою України. Як їй вдавалося об’єднати ці дві ролі — дізнаємося, прочитавши повість.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Питання учням.

— Що таке прототип?

  1. Бесіда.

— Перелічте вивчені вами твори, в основі яких лежать реальні історичні події.

— Назвіть реальних історичних осіб, які стали прототипами творів фольклору та літератури.

— Чому в таких творах письменники використовують творчу уяву?

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. О. Назарук. Життя та творчість.
  2. Поняття історичної та художньої правди.
  3. Історичні події ХVІ століття, що лягли в основу повісті «Роксоляна».
  4. Повідомлення учнів.
  5. Огляд портретів Роксолани та Сулеймана невідомого художника.
  6. Бесіда.

— Чи співпало ваше уявлення про Роксолану та Сулеймана з образом, створеним художником? Назвіть спільне й відмінне.

— Ураховуючи те, що художній образ наділений певною логікою, розвивається за своїми внутрішніми законами, а життєвий матеріал, що лежить в основі твору, веде за собою митця, художник іноді має зовсім не той результат, якого прагнув. Іноді художній образ будується парадоксально, часто непередбачувано, незбагненно. Виходячи з цього, подумайте: портрет, на вашу думку,— це зображення, що відповідає історичній правді, чи воно є художнім вимислом?

  1. Робота зі словником літературознавчих термінів.
  2. Робота над переказом.
  3. Бесіда.

— Як Анастасія потрапила до гарему Султана Пишного?

— Ким була Анастасія перш ніж стати дружиною султана?

— Які її риси зачарували султана Сулеймана?

— Яку умову Анастасія поставила Сулейманові перед одруженням?

— Якою Роксоляна була в ролі дружини султана?

— Що залишилося пам’яткою її панування в Туреччині?

— Чим відрізняється історія реальної Насті від історії героїні повісті Роксоляни?

— Які історичні факти використав Осип Назарук у повісті «Роксоляна»?

— Наведіть приклади використання художнього вимислу.

  1. Опрацювання таблиці «Історична правда в повісті».
  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Доведіть, що «Роксоляна» — історична повість.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Підготуватися до аналізу образу Роксоляни.
  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Ви познайомилися з двома Роксоланами — реальною й художнім образом. Хто вам сподобався більше?

— Яке почуття викликала у вас реальна Роксолана?

— Художній образ зміцнив це враження чи зруйнував?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (11.05.2018)
Переглядів: 11 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: