Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 50 М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Образи твору

Урок № 50

М. Коцюбинський. «Дорогою ціною». Образи твору

Мета: дати характеристику Остапа та Соломії, проаналізувати образи часу й вічності в повісті, символічні образи, роль і сенс кольорів, звуків; розвивати навички аналізу характеру героя та епічного твору, вміння складати план

Очікувані результати: учні характеризують образи твору, наводять на підтвердження своїх думок приклади з тексту.

Теорія літератури: поглиблення поняття «художній образ».

Обладнання: текст твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: комбінований.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

У листі до М. Коцюбинського громадська діячка того часу Н. Кобринська писала: «В теперішніх часах, коли література переповнена словами, часто неприродною декламацією, Ваша Соломія — то джерело під час спеки...». Ось про таку надзвичайну героїню, про її кохання до Остапа, не менш яскраво змальованого героя, ми будемо говорити сьогодні. Крім того, у повісті ще багато художніх образів, про які теж слід сказати.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Завдання учням.

Назвіть різновиди художніх образів. Наведіть приклади.

  1. Бесіда.

— Визначте головні мотиви твору.

— Який алегоричний образ використав М. Коцюбинський для змалювання волелюбності українського народу?

— Чим утікачі готові платити за волю?

— Якою виявилася «дорога ціна» свободи для Остапа та Соломії?

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Образ Остапа.
  2. Образ Соломії.
  3. Образ часу й вічності у творі.
  4. Бесіда.

— Прочитайте уривок, в якому розповідається про зустріч Остапа з вовком. Дайте на основі прочитаного характеристику Остапа.

— Згадайте епізоди, у яких жага до волі Остапа просто вражає.

— Як характеризують Остапа роки життя після смерті Соломії та втрати надії на щастя?

  1. Інтерактивна вправа «Ґронування».

Створіть «ґроно» «Вічний тип шукача правди» на основі образу Остапа.

  1. Бесіда.

— Прочитайте уривок твору, де йдеться про те, як Соломія опинилася у воді. Що ви можете сказати про героїню на основі прочитаного?

— Чому, на вашу думку, автор не залишив Соломію живою? Чому саме так закінчується твір? Як факт смерті героїні пов’язаний із назвою твору?

  1. Робота над складанням плану.

Складіть план-характеристику образу.

  1. Характеризування Соломії за планом.
  2. Робота над визначенням зорових та слухових художніх образів повісті.
  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

  1. Визначте спільні риси в характерах Соломії та Остапа.

(Прагнення до волі, взаємодопомога, сила волі, оптимізм, вірне й щире кохання.)

  1. Чому характери Остапа та Соломії можна назвати типовими?
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.
  2. Вивчити теоретичний матеріал
  3. Прочитати повість Осипа Назарука «Роксоляна».
  4. Індивідуальне завдання.
  5. Підготувати переказ змісту твору.
  6. Підготувати повідомлення «Прототипи героїв повісті “Роксоляна”: Сулейман Пишний та Роксоляна — турецька султанша Настя Лисовська».
  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чим запам’яталися вам герої повісті?

— Які їхні риси актуальні й сьогодні?

— Чого навчили вас Остап та Соломія?

— На вашу думку, який художній образ повісті є найбільш яскравим, вражаючим?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (11.05.2018)
Переглядів: 15 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: