Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас |
Урок № 48 М. Коцюбинський. Життя й творчість. Повість «Дорогою ціною». Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість письменника, історичною основою та особливостями сюжету повісті «Дорогою ціною»; розвивати навички аналізу пригодницького романтичного сюжету, композиційних особливостей твору, вміння пояснювати відмінність між сюжетом і композицією Очікувані результати: учні знають матеріал про життя та творчість М. Коцюбинського, мають уявлення про історичну основу повісті «Дорогою ціною»; пояснюють, який сюжет називають романтичним, пригодницьким; можуть навести приклади ознак пригодницького сюжету з тексту твору. Теорія літератури: поглиблення понять про епос, повість, сюжет та композицію твору; пролог. Обладнання: портрет письменника, тексти твору, словник літературознавчих термінів, таблиця «Жанр твору» Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. Біографія митця складається з дат. Давайте не будемо зосереджуватися на них, забудемо про фрази на кшталт «талановитий письменник», «майстерне зображення» тощо. Давайте побачимо за словами біографічного нарису живу людину, яка своїми творами здатна чогось навчити. Ми почнемо знайомство з повістю М. Коцюбинського «Дорогою ціною» і спробуємо зрозуміти ту думку, яку письменник у неї вклав.
— Які роди літератури вам відомі? — Розкажіть про епос. — Що вам вже відомо про повість? — Що називається сюжетом та композицією твору? — Яку літературу називають пригодницькою?
План розповіді вчителя
Перекажіть «ланцюжком» сюжет повісті «Дорогою ціною».
— Як М. Коцюбинський говорить про становище покріпаченого селянства в Україні? У чому виявився протест селян проти кріпацтва? — Остап і Соломія — утікачі. Від кого й куди вони тікають? — Прокоментуйте слова Остапа: «Не так мені страшно ляха, як злість бере на наших людей: застромив він шию в ярмо та й байдуже йому...»? Як характеризують героя ці слова? — Доведіть, що Остап не мав права сам вирішувати свою долю. — Про що свідчить факт одруження Соломії з нелюбом? — Хто допоміг Остапу та Соломії? — Як було впіймано Остапа? — Який план визволення коханого виник у Соломії? — Чому цей план не здійснився? — Що є причиною неможливості досягнення особистого щастя для Остапа та Соломії? — Що сталося з героями у фіналі твору? — Чому автор не залишив живою Соломію?
Визначте тематику твору.
Робота в парах. Поставте один одному питання з теми уроку. Орієнтовні питання — Якою є тема повісті «Дорогою ціною»? — Як ви розумієте назву твору? — У яких творах світового письменства зображено подібну красу почуттів головних героїв? — До якого жанру ми можемо віднести твір? — Які композиційні особливості повісті?
Заключна бесіда. — Чи зацікавила вас тема твору? — Що вас вразило? — Чи вважаєте тематику повісті актуальною? | |
Переглядів: 510 | |
Всього коментарів: 0 | |