Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 46 І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання героїв п’єси

Урок № 46

І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання героїв п’єси, наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві проблема влади грошей

Мета: проаналізувати особливості творчої манери І. Карпенка-Карого; розвивати навички аналізу драматичного твору, характеристики героя твору цього жанру, визначення засобів комічного

Очікувані результати: учні знають матеріал про засоби сатиричного змалювання, уміють визначити їх у тексті твору, розуміють зміст поняття «конфлікт», визначають конфлікт п’єси «Сто тисяч».

Теорія літератури: конфлікт, засоби комічного; поглиблення поняття про сатиру.

Обладнання: текст п’єси, таблиця «Засоби сатиричного змалювання образів п’єси»

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Проблема влади грошей наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві. Її розкривали О. Пушкін у «Скупому рицарі», Ж. Б. Мольєр у «Скупому» та «Міщанині-шляхтичі», О. де Бальзак у повісті «Гобсек», Ч. Діккенс у «Різдвяній пісні в прозі». І всі висміювали скупого, якому світ затьмарювали гроші. Можна впевнено сказати: доки житимуть скнари, доти буде існувати сатира на них.

Тема сьогоднішнього уроку — засоби сатиричного змалювання героїв п’єси, наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві проблема влади грошей.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Бесіда.

— Визначте позитивні риси Герасима Калитки.

— Якою є головна, на ваш погляд, вада Калитки?

— Як вона пов’язана з його заповітною мрією?

— Як ця вада й намагання здійснити заповітну мрію відбиваються на оточуючих?

— Що втрачає головний герой через свою пристрасть до грошей?

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві проблема влади грошей.
  2. Засоби сатиричного змалювання образів п’єси.
  3. Фронтальна бесіда.

— Перша редакція комедії мала назву «Гроші». Чому, на вашу думку, саме так назвав спочатку свій твір автор?

— Яким чином характеризують Герасима Никодимовича Калитку такі прислів’я: «Коли гроші говорять — правда мовчить»; «Хоч у голові пусто — аби грошей густо»; «Від багача не жди калача»; «Багатий не любить давати. Совісті менше, а грошей більше»?

— Чим були гроші для Герасима Калитки? Для чого він їх використовував?

— Поясніть походження прізвища головного героя трагікомедії. Чому саме таке ім’я обрав для героя драматург?

— Що нового ви дізналися про натуру Герасима зі сцен купівлі фальшивих грошей, опису того, як куми (Савка і Калитка) ділили гроші?

— Про що Герасим міг просити Бога після того як спочатку не дав коней дружині, щоб поїхати до церкви, а потім «і сам поїхав, і цілу обідню стояв навколішках»?

— Поділіться враженнями від сцени самогубства Герасима. Як характеризує героя його репліка після порятунку?

— Чи є, на вашу думку, у Герасима можливість урятуватися від згубного впливу грошей? Чому?

  1. Дискусія.
  2. Робота зі словником літературознавчих термінів.
  3. Евристична бесіда.

— Який сміх, на вашу думку, використано у творі І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» — гумористичний чи сатиричний? Відповідь аргументуйте.

— Яких героїв автор змальовує, застосовуючи засоби сатири?

— З кого й коли автор твору насміхається?

— Чи можна образи п’єси вважати комічними?

  1. Проблемні завдання.
  2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

— Сенс людського життя, на мою думку, полягає...

— Твір «Сто тисяч» — трагікомедія, тому що...

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Інтерактивна вправа «Метод Прес».

За допомогою «Методу Прес» доведіть або спростуйте твердження: «Бездуховність людини — прояв зла у її житті» або «Гроші всюди хороші».

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Підготуватися до контрольної роботи за темою «Творчість В. Підпалого, І. Малковича, І. Карпенка-Карого».
  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чого навчають нас персонажі твору «Сто тисяч»?

— Чи відомі вам реальні люди, подібні до головного героя п’єси? Чим саме?

— Чи є, на ваш погляд, актуальними проблеми трагікомедії «Сто тисяч» для сучасного життя?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (11.05.2018)
Переглядів: 15 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: