Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас |
Урок № 46 І. Карпенко-Карий. Трагікомедія «Сто тисяч». Засоби сатиричного змалювання героїв п’єси, наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві проблема влади грошей Мета: проаналізувати особливості творчої манери І. Карпенка-Карого; розвивати навички аналізу драматичного твору, характеристики героя твору цього жанру, визначення засобів комічного Очікувані результати: учні знають матеріал про засоби сатиричного змалювання, уміють визначити їх у тексті твору, розуміють зміст поняття «конфлікт», визначають конфлікт п’єси «Сто тисяч». Теорія літератури: конфлікт, засоби комічного; поглиблення поняття про сатиру. Обладнання: текст п’єси, таблиця «Засоби сатиричного змалювання образів п’єси» Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. Проблема влади грошей наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві. Її розкривали О. Пушкін у «Скупому рицарі», Ж. Б. Мольєр у «Скупому» та «Міщанині-шляхтичі», О. де Бальзак у повісті «Гобсек», Ч. Діккенс у «Різдвяній пісні в прозі». І всі висміювали скупого, якому світ затьмарювали гроші. Можна впевнено сказати: доки житимуть скнари, доти буде існувати сатира на них. Тема сьогоднішнього уроку — засоби сатиричного змалювання героїв п’єси, наскрізна й «вічна» у світовому мистецтві проблема влади грошей.
— Визначте позитивні риси Герасима Калитки. — Якою є головна, на ваш погляд, вада Калитки? — Як вона пов’язана з його заповітною мрією? — Як ця вада й намагання здійснити заповітну мрію відбиваються на оточуючих? — Що втрачає головний герой через свою пристрасть до грошей?
План розповіді вчителя
— Перша редакція комедії мала назву «Гроші». Чому, на вашу думку, саме так назвав спочатку свій твір автор? — Яким чином характеризують Герасима Никодимовича Калитку такі прислів’я: «Коли гроші говорять — правда мовчить»; «Хоч у голові пусто — аби грошей густо»; «Від багача не жди калача»; «Багатий не любить давати. Совісті менше, а грошей більше»? — Чим були гроші для Герасима Калитки? Для чого він їх використовував? — Поясніть походження прізвища головного героя трагікомедії. Чому саме таке ім’я обрав для героя драматург? — Що нового ви дізналися про натуру Герасима зі сцен купівлі фальшивих грошей, опису того, як куми (Савка і Калитка) ділили гроші? — Про що Герасим міг просити Бога після того як спочатку не дав коней дружині, щоб поїхати до церкви, а потім «і сам поїхав, і цілу обідню стояв навколішках»? — Поділіться враженнями від сцени самогубства Герасима. Як характеризує героя його репліка після порятунку? — Чи є, на вашу думку, у Герасима можливість урятуватися від згубного впливу грошей? Чому?
— Який сміх, на вашу думку, використано у творі І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» — гумористичний чи сатиричний? Відповідь аргументуйте. — Яких героїв автор змальовує, застосовуючи засоби сатири? — З кого й коли автор твору насміхається? — Чи можна образи п’єси вважати комічними?
— Сенс людського життя, на мою думку, полягає... — Твір «Сто тисяч» — трагікомедія, тому що...
Інтерактивна вправа «Метод Прес». За допомогою «Методу Прес» доведіть або спростуйте твердження: «Бездуховність людини — прояв зла у її житті» або «Гроші всюди хороші».
Заключна бесіда. — Чого навчають нас персонажі твору «Сто тисяч»? — Чи відомі вам реальні люди, подібні до головного героя п’єси? Чим саме? — Чи є, на ваш погляд, актуальними проблеми трагікомедії «Сто тисяч» для сучасного життя? | |
Переглядів: 638 | |
Всього коментарів: 0 | |