Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 41 Іван Малкович. «Музика, що пішла», «Із янголом на плечі»

Урок № 41

Іван Малкович. «Музика, що пішла», «Із янголом на плечі»

Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом творів Івана Малковича «Музика, що пішла», «Із янголом на плечі»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричного твору, узагальнення

Очікувані результати: учні вміють аналізувати поетичні твори, розуміють ідейний зміст поезій «Музика, що пішла», «Із янголом на плечі», знаходять у них художні засоби.

Теорія літератури: поглиблення знань про баладу.

Обладнання: тексти творів, таблиця «Художні образи балади “Із янголом на плечі”»

Тип уроку: комбінований.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Ми знову разом із поетом будемо вирішувати філософські проблеми: життєвий вибір, призначення людини, творче покликання... Питання складні, але колись вони все одно постануть перед вами. Давайте дослухаємося порад особистості досвідченої й мудрої — поета Івана Малковича, який присвятив вирішенню цих питань твір «Музика, що пішла» та баладу «Із янголом на плечі». Ми познайомимося з ними на уроці й спробуємо проаналізувати.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Фронтальне опитування.

— Сформулюйте тему вірша І. Малковича «Свічечка букви “Ї”».

— Визначте ідею вірша.

— Що вам відомо про спосіб римування вірша?

— Які засоби художньої виразності використовуються в поезії?

  1. Робота зі словником літературознавчих термінів.
  2. Слово вчителя.

Біблійна легенда говорить, що на одному плечі людини сидить янгол, а на другому — чорт. Янгол охороняє, налаштовує людину на добрі вчинки, справи. Чорт робить протилежне: штовхаючи людину на зло, руйнує її життя, наближує загибель. Кого слухати — обираємо ми самі.

  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Вірш «Музика, що пішла». Тема, ідея твору.
  2. Художні засоби поезії.
  3. Балада «Із янголом на плечі». Тема, ідея, жанр твору.
  4. Художні засоби твору.
  5. Виразне читання учнем вірша «Музика, що пішла».
  6. Аналіз вірша. Бесіда.

— Визначте зміст поняття «музика» у вірші.

— Поясніть, що мав на увазі автор поезії, зазначаючи: «Коли вона [музика] плелася в коси».

— З якою метою, на ваш погляд, ліричний герой поезії вирушає в подорож світом?

— Для чого герой вирішує піти на пошуки музики?

— Навіщо він перед тим як залишити домівку бере із собою окраєць землі.

— Розкрийте зміст образу ночі.

— Визначте тему, головну думку вірша.

— Знайдіть у вірші приклади художніх засобів.

— Прокоментуйте рядки «Як музику пустила босу / в таку непевну, звабну ніч?»

— Чи є цей вірш актуальним лише для музикантів?

— Що І. Малкович намагався донести до читача?

  1. Виразне читання учнем балади Івана Малковича «Із янголом на плечі».
  2. Аналіз балади. Бесіда.

— На кого в баладі «Із янголом на плечі» поет покладає відповідальність за те, як пройдено життєвий шлях?

— Хто йому допомагає на цьому шляху, кого потрібно боятися?

— Які два життєвих шляхи може обрати людина?

— Який шлях обрав ліричний герой?

— Доведіть, що він не з легких.

— Що хоче сказати нам автор твору?

— У чому актуальність балади?

  1. Робота з таблицею «Художні образи балади “Із янголом на плечі”».
  2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

— За яких умов людина виконає своє призначення?

  1. Літературно-вибірковий диктант.
  2. Проблемні питання та завдання.

— Які словосполучення-твердження здалися вам спірними? Чому? Обґрунтуйте свою позицію.

— Сформулюйте головну думку вірша.

10. Проблемно-дослідницька робота.

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

— Що об’єднує всі три вірші Івана Малковича?

  1. Обмін враженнями про вивчені твори.
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Вивчити напам’ять вірш «Із янголом на плечі».
  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Чи розмірковували ви колись про сенс життя?

— Чи змусили вас замислитися про сенс життя вірші Малковича?

— Який із віршів справив на вас найбільше враження?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (01.05.2018)
Переглядів: 494 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: