Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 40 І. Малкович. «Свічечка букви “Ї”»

Урок № 40

І. Малкович. «Свічечка букви “Ї”»

Мета: ознайомити учнів з матеріалом про життя й творчість І. Малковича та ідейно-художнім змістом вірша «Свічечка букви “Ї”»; розвивати навички виразного читання, аналізу ліричного твору, уміння висловлювати власні судження щодо прочитаного

Очікувані результати: учні знають загальні відомості про життєвий та творчий шлях І. Малковича, коментують ідейно-художній зміст вірша «Свічечка букви “Ї”».

Теорія літератури: верлібр; поглиблення понять «ліричний герой», «художні засоби».

Обладнання: портрет І. Малковича

Тип уроку: комбінований.

  • I. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Той, хто пише вірші, не може бути поганою людиною. На щастя, саме така людина видає книжки для дітей і створює чудові поезії. Про це ми й поміркуємо під час ознайомлення з постаттю Івана Малковича та його творчістю, віршем «Свічечка букви “Ї”».

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Клоуз-тести.
  3. Художній образ — це...
  4. Ліричний герой — це...
  5. Я знаю такі художні засоби: ...
  6. Верлібр — це...
  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. І. Малкович. Життя й творчість.

Справжнє, серйозне вивчення творчості Малковича ще попереду. Але вже є відгуки, які свідчать, що написані ним твори — неабияке явище в українській літературі.

Дмитро Павличко написав про Івана Малковича так: «...Він має музичну освіту, що благодатно відбивається на його творах. Літературними вчителями цього автора можна назвати Євгена Плужника та Богдана-Ігоря Антонича. Але, приглянувшись уважніше до його поезії, побачимо, що в нього є третій і, можливо, найголовніший наставник — Павло Тичина. Вчитися для Івана Малковича — як, зрештою, для кожного справжнього митця — не значить наслідувати у письмі, а бути подібним лише у світовідчуванні, в жаданні певної естетичної досконалості... Але ж це поет, цілком своєрідний, справдешній. Його варто знати вже хоч би за те, що він в жодному слові своєму не покривив почуттям, що він дуже цільний у тому настрої, котрий можемо назвати уболіванням за добротою, лагідністю життя, що він у кожному образі являє свіжість і вишуканість...».

Іван Малкович народився 10 травня 1961 року в гуцульському селі Березові Нижньому Косівського району на Івано-Франківщині в селянській родині. Закінчив скрипковий клас Івано-Франківського музичного училища. Після закінчення філологічного факультету Київського державного університету імені Т. Г. Шевченка працював редактором видавництв «Веселка», «Молодь». Тоді ним було підготовлено до друку чимало гарних видань (твори Т. Шевченка, Лесі Українки, Б.-І. Антонича), а нових задумів було ще більше. Щоб їх здійснити, 1992 року заснував власне видавництво «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». Оригінальна творчість митця представлена поетичними книжками «Білий камінь», «Ключ», «Вірші», «Із янголом на плечі».

Визнання прийшло до Івана Малковича у дев’ятнадцятирічному віці. Його було названо кращим поетом на семінарі молодих українських авторів. 1986 року І. Малковича прийнято до Спілки письменників України, де тоді він був наймолодшим.

Нині Іван Малкович — упорядник, автор і перекладач декількох десятків книжок для дітей. З 1992 року — директор видавництва дитячої літератури «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», права на книжки якого викупили відомі видавництва з одинадцяти країн світу. Видавництво порівняно молоде, але вже встигло заявити про себе. За тринадцять років роботи «А-БА-БИ...» вийшло майже 70 найменувань книжок загальним накладом два мільйони. Книги цього видавництва «Снігова королева», «Казки туманного Альбіону», «Абетка», «Аліса у країні чудес», «Вінні-Пух», «Тореадори з Васюківки» — справжні витвори поліграфічного мистецтва.

(Демонструються експонати книжкової виставки.)

  1. «Свічечка букви “Ї”». Тема, головна думка, особливості римування, жанр поезії.

Темою вірша є звернення до дитини, яка повинна плекати й оберігати свічечку букви «Ї» та серпик букви «Є».

Поезія присвячена проблемі життєвого покликання людини, її самореалізації, збереження рідної мови. Метафора «крихітна свічечка букви “Ї”» підкреслює складність останнього завдання, адже зберегти рідну мову так само важко, як уберегти вогонь свічки від вітру. Усе залежатиме від людини, її активної життєвої позиції в справі захисту рідної мови, що потрібно починати формувати ще в дитинстві. Саме тому поет звертається до дитини, отже, до майбутніх поколінь, із закликом «захищати» її, «оберігати», а «не покладатися тільки на солов’їв».

Питання рідної мови відіграє дуже велику роль у становленні держави, культурною спадщиною якої вона є, та особи, від якої залежить і доля мови, і доля держави. Тому автор, поетизуючи букви українського алфавіту, яких немає в російській абетці, закликає дитину змалку захищати їх, таким чином ненав’язливо виховуючи почуття патріотизму, прагнення до збереження культурної спадщини, святині народу — мови.

Поезія написана у формі внутрішнього монологу.

Вірш є зразком верлібру.

Ідея твору — виховання шанобливого, бережливого ставлення до рідної мови, тому що доки є мова, доти існує нація. «Нації вмирають не від інфаркту. Спочатку їм відбирає мову»,— зауважила видатна поетеса сучасності Ліна Костенко.

За жанром поезія — зразок громадянської лірики.

  1. Виразне читання учнем вірша Івана Малковича «Свічечка букви “Ї”».
  2. Аналіз вірша. Бесіда.

— Чому з усього українського алфавіту Малкович обрав тільки букви ї та є?

— Із чим порівнює автор ці літери? А з чим у вас асоціюються вони?

— Який епітет до слова «мова» вжито у вірші.

— Чому у вірші використано велику кількість зменшено-пестливих слів?

— Поясніть зміст таких рядків: «тому не можна покладатися тільки на солов’їв дитино». Чому саме таке звертання («дитино») вживає письменник?

— Яка ідея поезії? До чого закликає автор?

  1. Робота з таблицею «Роль художніх засобів у вірші».

Визначте художні засоби вірша. Узагальніть інформацію, заповнивши таблицю.

Роль художніх засобів у вірші

Художній засіб

Приклад

Роль у вірші

Зменшено-пестливі слова

Долоньки, пальчики, свічечка, серпик, ниточка, соловейко

Підкреслюють беззахисність мови, власну незахищеність, передають національні особливості української мови

Метафора

Крихітна свічечка букви «Ї»

Місячний серпик букви «Є»

Створює асоціативну паралель (зберегти рідну мову так само важко, як уберегти вогонь свічки від вітру)

Епітет, інверсія

Мова солов’їна

Створює художній образ, звертає увагу

Звертання

Дитино

Надає щирості, наближає до читача

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу

Узагальнювальна бесіда.

— Чому так важливо не дати згаснути свічечці рідної мови?

— Яка позиція щодо цього питання в ліричного героя вірша?

— З огляду на факти біографії Івана Малковича чи можна сказати, що автор вірша й ліричний герой — тотожні?

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Завдання для всього класу.

Вивчити теоретичний матеріал

  1. Індивідуальне завдання.

Підготувати виразне читання віршів І. Малковича «Із янголом на плечі», «Свічечка букви “Ї”» та «Музика, що пішла».

  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Які роздуми викликала у вас поезія?

— Що, на вашу думку, треба зробити, щоб не зникла рідна мова?

— Які заходи ви б запропонували для популяризації рідної мови?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (01.05.2018)
Переглядів: 601 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: