Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас |
Урок № 30 Леся Українка. «Давня казка». Образи поеми Мета: вчити характеризувати героїв поеми, робити порівняльну характеристику; розвивати навички аналізу ліро-епічного твору, усного зв’язного мовлення, розширювати словниковий запас учнів, поглиблювати вміння висловлювати власні судження про свободу творчості, волелюбство людини Очікувані результати: учні вміють характеризувати персонажів твору, порівнювати їх. Теорія літератури: поглиблення поняття «художній образ», повторення поняття «антитеза». Обладнання: елементи костюмів рицаря та поета (можливі й елементи декорацій) Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. На минулому уроці ми з’ясували, що в ліро-епічній поемі «Давня казка» порушено питання про роль поета та поезії в суспільному житті. Зі сторінок твору постає образ вільнолюбного співця, який своїм словом здатний піднести дух людей для визвольної боротьби. І, як завжди, є персонаж, завдяки якому існує можливість ще краще зрозуміти характер головного героя, адже він — його повна протилежність. Саме це ми побачимо, характеризуючи образи поеми.
— Визначте тему поеми «Давня казка». — Як Леся Українка ставилася до призначення поезії? — Назвіть головних героїв поеми. — Якою є головна думка твору. — Які рими використано в поемі?
Антитеза — різке протиставлення якоїсь істотної ознаки чи властивості характеру, події, явища, предмета.
— Чому ми починаємо урок, присвячений порівняльній характеристиці героїв, із розмови про антитезу? — З яких двох частин складається порівняльна характеристика? — Які пункти необхідно врахувати, складаючи порівняльну характеристику? — Який прийом покладено в основу зображення образів Поета й рицаря Бертольда?
План розповіді вчителя
Поет — герой поеми «Давня казка», не відділяє свого життя від життя народу. Він разом із ним не тільки у хвилини відпочинку, а й у найтяжчі для всіх часи боротьби. Поет любить свій народ, віддаючи йому талант, а народ любить Поета, тому що той у своїх піснях відображує думки й погляди трудящих мас, і його пісні «розходяться по світу стоголосою луною». Поет живе в убогій хаті, але туди постійно йдуть люди, щоб слухати його пісні. І саме цей зв’язок із народом надає Поетові сили й натхнення для творчості. Поет заслужив у людей велику повагу й довір’я своєю відданою працею. Народ поважає митця й визнає своїм ватажком під час повстання проти панів: Нас таки чимале військо, Леся Українка змальовує Поета як людину волелюбну, сміливу, горду та незалежну, таку, що не схиляється перед владою й силою, відмовляється від багатства й слави, які пропонує йому граф Бертольдо: Не поет, хто забуває Навіть загроза в’язниці не здатна зламати волю Поета. Цей образ новаторський, тому що у творі Поет очолює класову боротьбу, а не стає на чолі народу, який бореться проти зовнішніх ворогів. Леся Українка висловила думку, що поезія повинна служити трудовому народові, допомагати йому в повсякденній боротьбі проти поневолювачів.
Граф Бертольдо у творі є уособленням ворожих народові сил. Він повна протилежність Поету: позбавлений творчої фантазії, лицар убачає у впливі поетового слова на сільську молодь «диявольське наводження», чаклування. Герой шукає користь у речах цілком практичних. Навіть поезію він хоче використати в практичних цілях — привернути до себе горде й неприступне серце панни Ізідори. Поета ж він вважає ворожбитом. Не бачить Бертольдо користі і в пісні, хоча саме вона рятує його репутацію вояка, коли повертає його воїнам відвагу, а з нею й перемогу в бою. Але рицар впевнений у тому, що причиною перемоги стала не пісня, а саме його хоробрість. Граф Бертольдо — жорстокий, пихатий і гоноровитий. Це відбивається в його вчинках та словах. Наприклад, коли Бертольдо вперше зустрів Поета в лісі, то грубо наказав йому зійти з дороги: Бачте,— крикнув,— що за птиця! Коли Поет відмовився, пан «крикнув згорда»: «Годі жартів! Бо задам тобі я гарту!». Бертольдо — вірний слуга короля, але ворог трудящих. Усе своє життя він проводить у бенкетах та розвагах. Рицар дуже багатий, однак все це придбано тяжкою працею селян, награбоване на війні. Тільки пану й того мало: Бертольдо встановлює нові податки, мита на панщину. Переляканий революційними піснями, у яких Поет закликає «пробити пану груди», Бертольдо наказує: Гей, ловіть співця, в’яжіте! А самому Поетові Бертольдо загрожує: ...в тюрму його закину, Окрім погроз, якими рицар хоче примусити Поета замовкнути, Бертольдо вдається до підкупу й лицемірства.
Складіть «ґроно» «Поет та Бертольдо». (Поет: «Божа людина», «лиха не боюся», «я на крилах думки лину», «завжди вільний», «навесні... оживляв сумну діброву», гордий, стійкий, сміливий, мужній, відданий народові, впевнений у своїх діях, безкорисний, вдячний, добрий, талановитий, шанобливий до простого народу. Бертольдо: «лихий такий, крий Боже», лякливий, корисливий, практичний, пихатий, упертий, жадібний, підступний, бездушний, зневажливий до народу, позбавлений творчої уяви та фантазії.)
Розгляньте таблицю й зробіть висновок. Порівняльна характеристика героїв
— На основі інформації таблиці складіть усну порівняльну характеристику героїв твору.
— Після смерті Бертольда та Поета залишаються їх нащадки. Які стосунки будуть між ними? Чи можуть змінитися? Якщо так, то в якому випадку?
— Я дізнався (дізналась), що слово здатне... — Я впевнений (впевнена), що слово не можна ув’язнити, тому що... — Я вважаю, що поет для суспільства — це... — За допомогою поеми можна виховувати такі риси характеру, як...
Запишіть лише ті слова та словосполучення, які характеризують роль поетичного слова в поемі. Перемогти, руйнувати, зневажати, забути про обов’язки, розважати, навести лад, стати зброєю, завоювати прихильність, розбагатіти, спровокувати повстання, утверджувати силу мистецтва.
Складіть усний міні-твір «Як я ставлюся до невдячності». Обґрунтуйте свою відповідь, користуючись прикладами з тексту твору.
Підготувати елементи костюмів Поета та рицаря Бертольда для інсценування діалогів між героями.
Заключна бесіда. — Яке враження справили на вас герої поеми? — Назвіть риси Поета, властиві справжньому митцеві. — Які риси Поета можна вважати характерними для ідеальної людини? | |||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 2657 | |
Всього коментарів: 0 | |