Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас |
Урок № 29 Леся Українка. Поема «Давня казка» Мета: ознайомити учнів з ідейно-художнім змістом поеми; розвивати навички свідомого читання та коментування, переказу прочитаного, усного зв’язного мовлення, аналізу ліро-епічного твору Очікувані результати: учні знають зміст поеми «Давня казка», уміють переказувати та коментувати прочитане, давати відповідь на питання про роль митця в житті суспільства. Теорія літератури: ліро-епічна поема; поглиблення уявлення про риму. Обладнання: ілюстрації до поеми різних художників, текст твору Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. Перед справжнім майстром поетичного слова колись обов’язково постає питання щодо ролі поезії в суспільному житті, сенсу людського щастя, таку властивість особистості, як вдячність. Леся Українка — не виключення. Саме ці питання для неї головні в поемі «Давня казка». Сьогодні наш урок присвячено знайомству зі змістом цього твору та його аналізу.
— Що вам відомо про громадську та суспільну діяльність Лесі Українки? — У чому поетеса знаходила розраду, що було справою її життя, захопленням, покликанням? — Чи можна вважати здатність писати вірші Божим даром? Як це стосується Лесі Українки?
Поема «Давня казка». Тема, проблематика, жанр Питання ролі митця в суспільстві було завжди актуальним. За багато років існування мистецтва та літературної творчості у людства склався стереотип сприйняття митця. Це взірець мудрості, гідності, чесного служіння справедливості, наслідування споконвічних законів моралі. До його слова прислухаються, за ним ідуть. Тому на митцеві лежить надзвичайна відповідальність і за свою позицію та вчинки, і загалом за долю рідного народу. Розуміла це й Леся Українка. Її поема «Давня казка» присвячена темі служіння поета народові у важку для нього хвилину, важливу для національної історії,— боротьби проти поневолювачів. Тема поеми — розповідь про повстання проти кривдників народу, якому великої сили надавали пісні Поета. Мужики цікаві стали, «Давня казка» — твір про силу поетичного слова, яка може надихнути й мобілізувати людину на визвольну боротьбу, про єдність поета з народом. Герой поеми з тих майстрів слова, яких називають поетами-трибунами, це образ новий, поданий в аспекті класового аналізу суспільних відносин. Як же сама Леся Українка ставилася до поезії? На це питання дуже влучно дав відповідь інший видатний поет — І. Франко: «По її думці, поезія для маси робочого народу — потіха в горі, спочинок по праці, ...для пригноблених вона гарячий поклик до бою за волю і людські права, а для кривдників — грізний месник». Франко назвав «Давню казку» Лесі Українки однією «з найкращих і найхарактерніших окрас нашої нової літератури». У поемі порушено важливі проблеми: роль поета в житті суспільства, проблема людського щастя. За жанром «Давня казка» — ліро-епічна поема.
(Після виразного читання кожного поетичного уривка учні переказують прочитане своїми словами, коментують зміст твору; якщо виникає потреба, проводиться словникова робота.)
— Хто є головними персонажами поеми? — Як розвиваються стосунки героїв? Що є причиною конфлікту між ними? — Яку роль відіграє Поет у народному повстанні? Як цей епізод розкриває відношення авторки твору до поезії? — Про що йдеться в сатиричній пісні Поета, почувши яку, тремтить граф Бертольдо? — Прокоментуйте відповідь Поета на запрошення Бертольда стати «придворним співцем» («Не поет, хто забуває про страшні народні рани...»). — Про що йдеться в кінцівці твору? Про яку «нову правду» пише авторка? — Чим повчальна «Давня казка» для поетів усіх епох?
Визначте ідею твору, запишіть висновки у зошит. (Жодні гніт та насильство не можуть придушити прагнення народу до волі. Найвище призначення поезії — пробуджувати суспільну думку, піднімати людей на боротьбу за волю, бо справжній поет не має права стояти осторонь, коли його народ виборюватиме щасливе життя для рідної землі.)
Визначте особливості римування в поемі. (У поемі використано всі різновиди рими — кільцева, перехресна, суміжна.)
Усно відтворіть пропущені події сюжету твору (робота зі стислим переказом змісту поеми). В одній країні жив талановитий Поет. Його пісні розходилися по всьому світу, були й порадою й розвагою. Якось Поет лежав у гаю просто на стежині. Гурт мисливський за цілий день нічого не вполював, і лицар сам повертався стежиною. Побачивши Поета, посміявся, що той, напевно, чекає гостинця. Поет же відповів, що в нього є більше багатство — поле, небо, синє море і його думки, які скрізь гуляють на волі. Граф засміявся й сказав, що віддав би увесь той химерний, таємний світ за справжнє графство й замок. Якось приїхав лицар Бертольдо до Поета й попросив допомогти йому завоювати серце прекрасної донни Ізідори. Поет написав серенаду, лицар проспівав її, здобув прихильність дівчини й одружився з нею. На весіллі було багато людей, тільки Поета забули запросити. Минув час. Король послав військо на чолі з Бертольдом на війну. Спочатку йому щастило, а потім лицарство потомилося, стало ремствувати, ніяк не могло взяти бусурманське царство. Почали нарікати на графа, навіть кинулись до зброї. Але тут виступили співці й проспівали про боягузів. Військо засоромилося, кинулося на штурм і здобуло перемогу. Бертольдо повернувся зі славою та багатством, але одразу ж забув про обіцяну нагороду для Поета, який склав ті підбадьорюючі пісні. Спливло багато часу. Бертольдо зажив щасливо разом із дружиною, був справедливим і добрим паном. Але розкішне життя вимагало коштів, тож граф почав уводити різні мита, панщину, податки. Люди жили, як у пеклі. Одного разу пан почув, що по місту ходять співці й закликають до непокори. Бертольдо здогадався: ці бунтівничі думки — від його знайомого Поета, і відправив до нього слуг. Поет відповів, що не хоче надіти на вільні руки золоті кайдани. Тоді граф звелів посадити Поета в темницю, де той і загинув.
— Поет у творі є яскравим взірцем... — Я вважаю, що роль поета в суспільстві...
Доведіть, що «Давня казка» — ліро-епічна поема.
Заключна бесіда. — Яке враження справила на вас поема? — Чи згодні ви з тим, що поет обов’язково повинен бути трибуном, ватажком нації? — Назвіть імена таких поетів. | |||
Переглядів: 867 | Коментарі: 2 | |
Всього коментарів: 0 | |