Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас |
Урок № 21 Віршовий розмір, силабо-тонічна система віршування Мета: ознайомити учнів із силабо-тонічною системою віршування, поглибити знання про віршування, стопу, строфу, віршовий розмір, риму; розвивати навички визначення віршового розміру, виконання тестових завдань Очікувані результати: учні знають особливості силабо-тонічної системи віршування, віршові розміри, уміють визначити віршовий розмір твору. Теорія літератури: віршування, силабо-тонічна система віршування, стопа, строфа, поглиблення поняття про віршовий розмір, риму. Обладнання: тексти творів Т. Г. Шевченка, таблиця «Віршові розміри» Тип уроку: комбінований.
Вступне слово вчителя. На одному з перших уроків ми з’ясували, що знання з теорії літератури потрібні не тільки для створення літературного твору, а й для розуміння написаного. Вибір певної поетичної форми надає можливість митцеві краще донести до читача свої почуття та думки, а нам — зрозуміти його послання навіть через багато років. Чимало можливостей дає поетові обраний ним віршовий розмір, особливості строфи, віршування тощо. Поглиблення знань про віршовий розмір, силабо-тонічну систему віршування — тема сьогоднішнього уроку.
Проаналізуйте вірш «Минають дні, минають ночі...» за планом. План аналізу вірша
План розповіді вчителя
У давній українській літературі панувала силабічна (від грец. syllabe — склад) система віршування, в основі якої — рівна кількість складів у рядку, часто 13, рідше 11 при вільному розташуванні наголошених і ненаголошених складів. Силабічне віршування притаманне поезії, що ґрунтується на мові з постійним наголосом у словах на останньому складі (наприклад, французька) чи передостанньому (польська). Тонічний (від грец. tonos — тон) — той, що стосується наголосу в слові; тонічний вірш — вірш з однаковою кількістю наголошених складів у рядку. Тонічний вірш поширений у мовах із рухомим наголосом: українській, російській, англійській. В українській літературі початки віршування пов’язані з пісенною усною народною творчістю. Силабічну систему віршування в поезії українського середньовіччя замінила силабо-тонічна система, що ґрунтується на чергуванні одного наголошеного і двох чи трьох ненаголошених складів, які утворюють двоскладові стопи (ямб, хорей) чи трискладові (дактиль, амфібрахій, анапест). Силабо-тонічна система віршування була запроваджена у творах поетів давньої літератури, зокрема в ліриці Г. Сковороди.
А хорей Б дактиль В анапест Г пірихій
А хорей Б дактиль В анапест Г амфібрахій Відповіді: 1 — 1 Б, 2 Д, 3 Г, 4 А; 2 Г, 3 А. .
Визначте віршовий розмір поетичних уривків. Якби ви вчились так, як треба, (Т. Шевченко) (Ямб.) Реве та стогне Дніпр широкий, (Т. Шевченко) (Ямб.) І все те бачив, і все знаю, (Т. Шевченко) (Анапест.) І виріс я на чужині, (Т. Шевченко) (Амфібрахій.)
Питання та завдання учням. — У чому різниця між силабічною та тонічною системами віршування? — Що нового ви дізналися про риму та способи римування? — Дайте характеристику віршовим розмірам.
Заключна бесіда. — Визначте складність теми уроку. — Яке її значення для розуміння поетичного твору? — Що вам здалося найбільш складним для сприйняття? | |||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 2374 | |
Всього коментарів: 0 | |