Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 8 клас

Урок № 19 Т. Шевченко. «Мені однаково, чи буду...», «Ой три шляхи широкії...» (із циклу «В казематі»)

Урок № 19

Т. Шевченко. «Мені однаково, чи буду...», «Ой три шляхи широкії...»
(із циклу «В казематі»)

Мета: ознайомити учнів із циклом «В казематі», провести роботу над аналізом тематики та ідеї віршів; розвивати навички виразного читання, уміння виявляти жанрові ознаки твору, засоби художньої виразності

Очікувані результати: учні знають історію створення циклу «В казематі», аналізують ідейно-художній зміст віршів «Мені однаково, чи буду...», «Ой три шляхи широкії...», уміють виразно їх читати.

Теорія літератури: поглиблення поняття про ліричні жанри та різновиди лірики (філософську лірику), засоби художньої виразності.

Обладнання: картина М. Самокіша «Т. Шевченка везуть на заслання», тексти віршів

Тип уроку: комбінований.

  • І. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Вивчаючи сторінки світової поезії, помічаєш, що найкращі, найбільш зворушливі твори з’являлися в тяжкі для митців часи. Т. Г. Шевченко не виключення. Сама назва циклу віршів «В казематі» досить красномовна. Про цю збірку та вірші «Мені однаково, чи буду...», «Ой три шляхи широкії...» ми й поговоримо сьогодні на уроці.

  • ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Клоуз-тести.
  3. Виразне читання напам’ять поезії Тараса Шевченка «Думи мої, думи мої...».
  4. Робота зі словником літературознавчих термінів.
  • ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Цикл «В казематі». Основні мотиви, жанрові форми.
  2. «Мені однаково, чи буду...». Історія створення, тема, ідея, художні засоби, жанр.
  3. «Ой три шляхи широкії...». Історична основа вірша, тема, ідея, художні засоби, жанр.
  4. Літературна гра «Перевтілення».
  5. Творча робота.
  6. Виразне читання вчителем поезії «Мені однаково, чи буду...».
  7. Евристична бесіда.

— До якого циклу належить поезія «Мені однаково, чи буду...»?

— Скільки поезій спочатку було в циклі «В казематі»?

— До якого різновиду лірики належить вірш «Мені однаково, чи буду...»

— Визначте тему вірша.

— Назвіть символічні образи поезії.

— Яке покоління постає в образі батька? Як представники цього покоління оцінювали творчість Т. Шевченка?

— Хто зображений в образі сина? Чому ліричний герой не потребує від нього хвали й слави?

— Що «не однаково» для поета?

— Визначте ідею поезії.

— Укажіть художні засоби вірша.

— Чи актуальна ця поезія для наших сучасників?

  1. Виразне читання вчителем поезії «Ой три шляхи широкії...».
  2. Евристична бесіда.

— За яких часів відбуваються події у вірші «Ой три шляхи широкії...»?

— Куди подалися три брати? Що з ними сталося?

— Чому не склалися долі братів? Що засуджується в цьому творі?

— Які народнопісенні образи використано в поезії «Ой три шляхи широкії...»? Розкрийте їхній алегоричний зміст.

— Які казкові елементи наявні у вірші?

— Тематику яких пісень нагадує вам ця поезія?

— Які художні засоби вказують на зв’язок із народними піснями?

— До якого різновиду лірики належить вірш?

— Що об’єднує вірші «Ой три шляхи широкії...» та «Мені однаково, чи буду...»?

— Який із творів справив на вас найбільше враження й чим саме?

  • ІV. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
  1. Опитування «Методика одного речення».
  2. Дайте відповідь на питання одним реченням.

— Що об’єднує поезії «Мені однаково, чи буду...», «Ой три шляхи широкії...»?

— Що поетові дає силу для написання таких творів?

— Чому вивчені поезії актуальні в наш час?

  1. Запишіть свій варіант відповіді (одне речення) у робочому зошиті.
  2. Узагальнення відповідей та доповнення вчителя.
  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Вивчити теоретичний матеріал
  2. Вивчити напам’ять вірш «Мені однаково, чи буду...».
  • VІ. Підсумок уроку

Заключна бесіда.

— Над чим примусили замислитися вас твори Т. Г. Шевченка?

— Який вірш справив найбільше враження?

— Чи готові ви до самопожертви в ім’я батьківщини?

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 8 клас | Додав: uthitel (05.08.2018)
Переглядів: 1181 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: